کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

با کاهش 33 درصدی تولید ناخالص داخلی

آمریکا وارد بزرگ‌ترین رکود اقتصادی خود در 90 سال گذشته شد

10 مرداد 1399 ساعت 23:09

در شرایطی که ویروس کرونا منجر به افزایش شدید نرخ بیکاری در کشورهای اروپایی شده، آمریکا نیز با کاهش 33 درصدی تولید ناخالص داخلی خود بدترین دوره رکود اقتصادی خود را سپری می‌کند.


به گزارش بلاغ، همزمان با شیوع ویروس کرونا در آمریکا و بی‌تدبیری دولتمردان این کشور در مواجهه با این ویروس، اقتصاد آمریکا متحمل خسارت‌های گسترده‌ای شده است. ترامپ در ابتدای شیوع جهانی این ویروس، دائما به آن بی‌اعتنایی می‌کرد و معتقد بود که این ویروس تهدیدی برای آمریکا محسوب نمی‌شود. هر چند خیلی زود معلوم شد که کرونا به آمریکا هم می‌رسد، ترامپ در اتخاذ سیاست‌های ضدکرونایی ناموفق بود و طی ماه‌های اخیر اقدامات متناقض زیادی از سوی او سر زده است.

حالا آمریکا درگیر بحران اقتصادی کم سابقه‌ای شده؛ به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی، تحلیل‌های اقتصادی نشان می‌دهد همه‌گیری ویروس کرونا باعث شدیدترین رکود اقتصادی آمریکا در سه ماهه دوم سال جاری میلادی شده و هزینه‌کرد مصرف‌کنندگان و فعالیت‌های تجاری را به‌شدت کاهش داده است.

طبق اطلاعات دفتر پژوهش‌های اقتصادی آمریکا، تولید ناخالص داخلی که شاخص فعالیت اقتصادی در این کشور است، 32/9 درصد کاهش یافته است. این رقم از 1974 تا حالا یعنی از زمان آغاز فعالیت دفتر پژوهش‌های اقتصادی بی‌سابقه است. قبل از آغاز همه‌گیری ویروس کرونا، بیشترین کاهش تولید ناخالص داخلی در آمریکا مربوط به سه ماهه اول سال 1958 می شد.

تولید ناخالص داخلی آمریکا در آن زمان 10درصد به‌صورت سالانه کاهش یافت. شوک اقتصادی به وجود آمده در سه‌ماهه‌  دوم سال جاری میلادی چهار برابر شدیدتر از بدترین رکود فصلی طی رکود بزرگ سال‌های 2007 تا 2009 بود. طبق اطلاعات این دفتر، فعالیت اقتصادی در آمریکا 5 درصد در سه ماهه اول 2020 کاهش یافته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، دلار آمریکا همچنان در حال از دست دادن ارزش خود است. بر اساس گزارش‌ها ارزش دلار آمریکا به شاخص 377/93 سقوط کرده، این موضوع طی دو سال اخیر بی‌سابقه بوده است. ارزش دلار طی ماه‌های اخیر در مقایسه با سایر ارزهای جهانی، سقوط 9/2 درصدی را تجربه کرده است. بر اساس تحلیل اقتصاددانان آمریکایی، اگر روند نزولی دلار ادامه یابد، تغییرات اساسی در گستره‌ تجارت جهانی دیده خواهد شد.

افزایش شدید نرخ بیکاری در اروپا
از سوی دیگر از اروپا هم خبر می‌رسد که در ماه ژوئن، نرخ بیکاری در منطقه یورو  افزایش یافت و به 7/8 درصد رسید.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از راشاتودی، این میزان از پیش‌بینی 7/7 درصدی اداره آمار اروپا، یورو استات، هم بدتر بود. طبق این داده‌ها در ماه ژوئن نرخ بیکاری در کل اتحادیه اروپا (فراگیرتر از منطقه یورو) هم افزایش یافت و از 7/0 درصد در ماه می به 7/1 درصد رسید. نرخ بیکاری جوانان در اتحادیه اروپا به 16/8 درصد و در منطقه یورو به ۱۷ درصد رسید. این در حالی است که بیکاری جوانان در یک ماه قبل در اتحادیه اروپا 16/2 درصد و در منطقه یورو 16/5درصد شده بود.

همچنین در حالی که همه‌گیری ویروس کرونا در انگلیس باعث وارد آمدن خسارات سنگین به اقتصاد این کشور و فروپاشی بسیاری از کسب‌وکار‌ها شده است، انجمن فعالان فرودگاهی در انگلیس از ضررهای سنگین این حوزه خبر داد.

این انجمن اعلام کرد بحران کرونا در انگلیس در شش ماه گذشته تنها به‌طور مستقیم دومیلیارد پوند به فرودگاه‌های این کشور خسارت وارد کرد و بدترین دوره را در تاریخ هواپیمایی این کشور پدید آورد. اقدامات ضدچینیِ لندن که زیر فشار و اجبار آمریکا شکل گرفته، انگلیس را عملا و با شدت بیشتری وارد جبهه جنگ سرد واشنگتن با پکن کرده است.


کد مطلب: 433342

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/433342/آمریکا-وارد-بزرگ-ترین-رکود-اقتصادی-خود-90-سال-گذشته

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com