تاریخ انتشارپنجشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
کد مطلب : ۴۳۳۲۷۲
یک کارشناس مذهبی گفت: روز عرفه یکی از روزهای بسیار مهم برای ارتباط با خدای متعال است. اگر کسی در ماه رمضان و شب قدر بخشیده نشود تنها فرصتش در آن سال قمری روز عرفه است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازحجت الاسلام هادی زرشناس در گفت‌وگو با خبرنگار  در اهواز اظهار کرد: نهم ذی الحجه روز عرفه یکی از اعیاد بزرگ اسلامی است که باید این روز را گرامی بداریم. عرفه عید بندگی و بخشش گناهان است، روزی که خداوند متعال به بندگان خود وعده بخشش داده، روزی که در فضیلت و رحمت روز بزرگی است.
وی افزود: دهه اول ذی الحجه، دهه تکمیلی مناجات حضرت موسی در کوه طور با خداوند است. حضرت موسی سی روز وعده مناجات با خدا داشت که با ۱۰ روز که با آن اضافه شد، این مناجات تکمیل گردید. «وَ وَاعَدْنَا مُوسَىٰ ثَلَاثِینَ لَیْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَةً» و ما با موسی سی شب وعده قرار دادیم و ده شب دیگر بر آن افزودیم تا آنکه زمان وعده پروردگارش به چهل شب تکمیل شد.
زرشناس دهه اول ذی الحجه را بسیار مهم دانست و گفت: روز و عصر عرفه ساعات بسیار مهمی است که در آن مناجات با خدا صورت می‌گیرد. یکی از آداب مهم روز عرفه دعا است. دعا و نیایش به درگاه احدیت و اعتراف به گناهان و تأمل و تدبر در قدرت و عظمت حق تعالی و توسل به ذات مقدسش و طلب بخشش است.

این کارشناس مذهبی گفت: روز عرفه یکی از روزهای بسیار مهم برای اتصال به خدای متعال است. اگر کسی در ماه رمضان و شب قدر بخشیده نشود تنها فرصتش در آن سال قمری روز عرفه است. امام صادق(ع) در این باره می‌فرمایند: «مَنْ لَمْ یُغْفَرْ لَهُ فِی شَهْرِ رَمَضانَ لَمْ یُغْفَرْ لَهُ اِلی قابِلٍ اِلاَّ اَنْ یَشْهَدَ عَرَفَةَ، کسی که در ماه رمضان بخشیده نشود، تا سال آینده بخشیده نمی شود، مگر اینکه عرفه را درک کند».
وی ادامه داد: روز عرفه برای توبه و جلب رضایت الهی مهم است و بهترین واسطه در این روز اهل بیت(ع) هستند تا آنان را بین خود و خداوند واسطه قرار دهیم. یکی از اعمال این روز خواندن دعای عرفه امام حسین(ع) و بهترین مکان برای قرائت این دعا کربلای معلا و بعد از آن محل تجمع حاجیان در عرفات است.
زرشناس گفت: روز عرفه از اعیاد عظیم است. در این روز خداوند متعال بندگان خود را به عبادت و دعا فراخوانده و قول احسان و بخشش به آنان داده و شیطان در این روز خار و حقیر است. روایت شده که امام سجاد(ع) در روز عرفه صدای سائلی را شنید که از مردم درخواست کمک می‌کرد، امام به او فرمود: وای بر تو، آیا در این روز از غیر خدا درخواست می‌کنی و حال آنکه برای بچه‌های در رحم، در این روز امید می‌رود که فضل خدا شامل حالشان شود و سعادتمند شوند.

این استاد حوزه افزود: عرفات منطقه‌ای در شرق مکه معظمه است که در میان راه طائف و مکه قرار گرفته است و حاجیان در روز نهم ذیحجه از ظهر تا غروب در این منطقه به راز و نیاز با خدا می‌پردازند. در نقلی آمده که بعد از هبوط حضرت آدم و حوا از بهشت به زمین آنان همدیگر را در این مکان یافتند لذا به همین علت این روز عرفه و این مکان به عرفات مشهور شد.
وی گفت: یکی از اعمال روز عرفه غسل است. دوم زیارت امام حسین است که در روایات بسیار به آن توصیه شده است. عمل دیگری که وارد شده، نماز دو رکعتی مستحب بعد از نماز عصر است که زیر آسمان به جا آورده می‌شود و در آن اقرار به گناهان نزد پروردگار عالم می‌شود. از دیگر اعمال این روز خواندن دعای عرفه امام حسین(ع) است.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴