در رزمایش پیامبر اعظم(ص) 14 انجام شد

شلیک موشک از اعماق زمین برای اولین بار در دنیا

تاریخ انتشارپنجشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۷
کد مطلب : ۴۳۳۲۴۴
۰
plusresetminus
شلیک موشک از اعماق زمین برای اولین بار در دنیا

به گزارش بلاغ، در دومین روز از رزمایش بزرگ پیامبر اعظم ۱۴، برای اولین بار در دنیا موشک‌های بالستیک از اعماق زمین به‌صورت کاملاًً استتار شده و بدون استفاده از تجهیزات مرسوم شلیک شد.

در دومین روز از رزمایش بزرگ پیامبر اعظم ۱۴، که در آب‌های نیلگون خلیج همیشه فارس و تنگه راهبردی هرمز برگزار شد، نیروی‌های هوافضای سپاه با به‌کارگیری تاکتیک‌ها و تجهیزات نوین، بخشی از توانمندی‌های گسترده این نیرو، در مقابله با تهدیدات فرضی دشمن را به نمایش گذاشتند.

هجوم موشک‌های بالستیک از زیرزمین
دستاورد مهم هوا فضای سپاه در این مرحله از رزمایش، شلیک موفق موشک‌های بالستیک از اعماق زمین به‌صورت کاملاًً استتار شده بود که این دستاورد مهم می‌تواند سازمان‌های اطلاعاتی دشمن را در رویارویی احتمالی با چالش‌های جدی رو‌به‌رو کند.

سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در حاشیه برگزاری مرحله نهایی رزمایش مشترک پیامبر اعظم(ص) ۱۴ که از صبح روز گذشته در منطقه عمومی خلیج ‌فارس و تنگه هرمز در حال برگزاری است، گفت: رزمایش‌های سپاه به طور معمول با ابتکارات همراه بوده و در این رزمایش برای نخستین بار در دنیا، شلیک موشک‌های بالستیک از اعماق زمین توسط نیروی هوافضای سپاه انجام شد.

وی افزود: در رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۴ بدون استفاده از سکوها و تجهیزات مرسوم، موشک‌های مدفون شده زمین را شکافتند و اهداف از پیش تعیین شده را با دقت بالایی مورد اصابت قرار داده و منهدم کردند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه عبور از سپر موشکی و منهدم کردن سامانه‌های پدافندی دشمن را اقدامی نو و بدیع در رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۴ سپاه عنوان و تصریح کرد: در این رزمایش برای اولین بار سامانه‌ای را مستقر کردیم و با موشک‌های ضد رادار آن را مورد هدف قرار دادیم؛ همچنین پهپادهای رزمی‌هوافضای سپاه از فاصله دور اهداف از پیش تعیین شده به‌ویژه پل فرماندهی ماکت ناو هواپیمابر آمریکا را با دقت مورد هدف قرار دادند.

وی با‌ اشاره به تمرین جنگ مشترک هوافضای سپاه با نیروی دریایی در رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۴، گفت: سامانه و تجهیزاتی که در مجموعه نیروی هوافضای سپاه اعم از موشکی، پدافندی، پهپادی و دیگر امکانات قرار دارد، در کنار سایر تجهیزات سپاه در نیروهای دریایی و زمینی موجب ایجاد هم‌افزایی و توان بازدارندگی در کنار سایر نیروهای مسلح می‌شود که ثمره آن امنیت کامل امروز ایران اسلامی است.

فرمانده نیروی هوا فضای سپاه در پایان تأکید کرد: با مجموعه امکاناتی که امروز در اختیار داریم می‌توانیم هرگونه هدف متخاصم را در هر نقطه از منطقه خلیج ‌فارس، دریای عمان و اقیانوس هند مورد هدف قرار دهیم.

داغ شدن هشتگ «مزرعه موشکی»
شایان ذکر است کاربران شبکه‌های اجتماعی با بازنشر اخبار و تصاویر مربوط به رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۴، با تحسین و قدردانی از اقدامات و فعالیت‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، هشتگ «مزرعه موشکی» را داغ کردند.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در توئیتی با هشتگ «مزرعه موشکی» نوشت: رویش موشک‌های بالستیک دفن شده در اعماق زمین در رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۴؛ تمام و مشخصات این موشک محرمانه است.

حمله پهپادهای نیروی هوافضای سپاه
به ناو هواپیمابر شبیه‌سازی شده دشمن

در مرحله نهایی رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۴ سپاه، پهپادهای نیروی هوافضای سپاه با حمله به ناو هواپیمابر شبیه‌سازی شده دشمن، پل فرماندهی این ناو را مورد هدف قرار دادند.
در این مرحله از رزمایش هواپیماهای سوخو -۲۲
 سپاه، اهداف از پیش تعیین شده در جزایر فارور را به وسیله بمب‌های بالدار مورد هدف قرار داده و منهدم کردند.

به گزارش فارس، تصاویر منتشر شده از اجرای این عملیات توسط جنگنده‌های نیروی هوافضای سپاه نشان می‌دهد که «فیترها» با استفاده از بمب‌های بالدار یاسین که پیش‌تر توسط وزارت دفاع توسعه یافته بود اهداف خود را منهدم کرده‌اند.

همچنین آخرین برد تست این بمب که پیش از این ۶۰ کیلومتر اعلام شده بود، که در این رزمایش به ۱۰۰ کیلومتر افزایش یافته که قابلیت اجرای عملیات آفندی در خارج از رینگ‌های پدافندی را به‌طور کامل میسر کرده است.

انهدام اهداف دشمن فرضی که سختگیرانه و در ابعاد بسیار کوچک‌تر از اندازه واقعی طراحی شده بودند، با انواع بمب‌های هوشمند از دیگر بخش‌های این مرحله از رزمایش بود.
تمرین جنگ دو نیروی هوافضا و دریایی سپاه در کنار یکدیگر یکی از بخش‌های مهم این رزمایش بود که با ایجاد سامانه‌های فرماندهی، کنترل مشترک، تلفیق تاکتیک‌ها و شیوه‌های رزم دو نیرو، تقابلی غافلگیرکننده با دشمن را به نمایش گذاشتند.

عملیات موفق موشک‌های
 «هرمز» و «فاتح»

اجرای عملیات رزم موشکی موفق با شلیک دو فروند موشک زمین به زمین هرمز و فاتح، و یک فروند موشک بالستیک به سمت اهداف معین، همچنین اجرای آتش پدافند هوایی نقطه‌ای در این مرحله از رزمایش با موفقیت اجرا شد.

قدرت‌نمایی پهپادهای «شاهد»، «مهاجر» و «باور»
هجوم پهپادهای شاهد ۱۸۱، مهاجر و باور به سمت اهداف دشمن فرضی و انهدام مواضع از پیش تعیین شده در این مرحله از رزمایش با موفقیت به انجام رسید.

تسنیم هم نوشت: دو اتفاق مهم دیگر که در رزمایش دیروز در معرض دید ناظران مختلف آزمایش شده و به نمایش گذاشته شد، انهدام پل فرماندهی ناو دشمن با بمب‌های هواپرتاب نقطه زن توسط پهپادهای بومی‌ شاهد 181 و 191 بود.

این بمب‌ها از خانواده بمب‌های سدید با هدایت اپتیکی و دقت نقطه‌زنی بودند که انهدام هدفی به کوچکی پل فرماندهی ناو دشمن بار دیگر بر دقت بالای آنها صحه گذاشت.
پهپادهای شاهد 181 و 191 از نمونه‌های ساخته شده از پهپاد به غنیمت گرفته شده آمریکایی RQ-170 هستند که توسط نیروی هوفضای سپاه در حدود 9 سال پیش به زمین نشانده شد.
حمله با یاسین خارج از رینگ پدافندی

بر اساس این گزارش، رخداد مهم دیگر که همانند مورد فوق در حوزه قدرت رزم هواپایه بود، رهاسازی بمب‌های هدایت ماهواره‌ای و نقطه‌زن یاسین از هواپیمای تهاجمی ‌بهسازی شده سوخو- 22 نیروی هوافضای سپاه بود.
بمب‌های هدایت ماهواره‌ای یاسین دارای بال باز شونده بوده که به آنها توان پرواز تا مسافت‌های 60 کیلومتر تا 100 کیلومتر را می‌دهد. این بمب‌ها با دقت نقطه زنی و سرجنگی 500 پوندی یا 225 کیلوگرمی ‌توان انهدام دقیق اهداف را با صرف کمترین مهمات دارند.

رونمایی از پرتابگر جدید
بالستیک‌ها

یکی دیگر از دستاوردهای موشکی دیروز، شلیک موشک‌های بالستیک تاکتیکی برای اولین بار از محفظه پرتاب یا کَنیستِر بود. پیش از این برخی از موشک‌های پدافند هوایی میانبرد و دوربرد و نیز موشک‌های کروز ضد کشتی و ضد اهداف زمینی از محفظه‌های پرتاب جعبه‌ای یا کنیستر پرتاب می‌شدند.

موشک بالستیک جدید سپاه
 با لانچر متفاوت رونمایی شد

در تصاویر منتشر شده از رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۴ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، یک موشک بالستیک جدید که پیش از این دیده نشده بود به نمایش در آمد. این موشک سوخت جامد که به‌نظر می‌رسد از خانواده موشک‌های فاتح باشد، از درون کپسول شلیک می‌شود که برای نخستین بار است بالستیک‌های ایرانی از چنین لانچری استفاده می‌کنند.
همچنین بر اساس تصاویر، این موشک پس از شلیک یک هدف زمینی را که به شکل رادار AN/TPY-2 مربوط به سامانه تاد و پاتریوت است را با دقت زیاد مورد اصابت قرار می‌دهد.

پایگاه هوایی «العدید» با «ماهواره نور» رصد شد
 انتشار تصاویر نور ایرانی برای اولین بار

نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که پیش از این خبر از پایش و رصد منطقه رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۴ به وسیله ماهواره نور داده بود، تصاویر تهیه شده توسط ماهواره نور را منتشر کرد.

بر اساس این تصاویر ماهواره نور توانسته است یک تصویر سراسری و با رزولوشن بالا را به روش تصویربرداری موزاییکی از پایگاه آمریکایی العدید در قطر که مرکز تجمع ‌تروریست‌های آمریکایی است تهیه کند.
ماهواره نور نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران است که اردیبهشت‌ماه سال جاری توسط نیروی هوافضای سپاه به فضا پرتاب شد و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین با موفقیت تزریق شد.
پایگاه هوایی العدید که مرکز نیروهای هوایی  ‌تروریست‌های سنتکام محسوب می‌شود، بزرگ‌ترین پایگاه هوایی آمریکا در غرب آسیا محسوب می‌شود و به گفته منابع مختلف ۱۳ هزار ‌تروریست آمریکایی در این پایگاه مستقر هستند.

تمرین دفاع از جزایر خلیج ‌فارس
 از اهداف رزمایش پیامبر اعظم بود

فرمانده نیروی دریایی سپاه در گفت‌وگویی، تمرین دفاع از جزایر خلیج ‌فارس و مقابله با برهم زنندگان امنیت را از اهداف برگزاری رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۴ توصیف کرد و گفت: در این رزمایش اجرای آتش انبوه راکتی، نبرد بالگردهای بومی‌و هواپیماهای دوزیست نیروی دریایی با موشک‌های هدایت شونده با موفقیت انجام شد. سردار تنگسیری تصریح کرد: بیگانگان هزار مایل طی می‌کنند و رزمایش بر مبنای تهدید و علیه قایق‌های تندرو انجام می‌دهند اما خلیج ‌فارس خانه ما است و این رزمایش پس از انجام ۱۳ رزمایش در منطقه خلیج ‌فارس برگزار می‌شود.

 دریادار تنگسیری پیام رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۴ سپاه را دوستی و همگرایی برای کشورهای مسلمان منطقه توصیف و اظهار کرد: رزمایش ما تهدیدی برای کشورهای دوست و همسایه نیست بلکه هشدار به کسانی است که بخواهند خللی درامنیت ما ایجاد کنند و ما به‌عنوان سربازان ملت عزیز و مدافع منافع آنان اجازه سوءاستفاده به دشمنان را نه تنها در خلیج ‌فارس بلکه هیچ نقطه‌ای از جغرافیای ایران اسلامی نخواهیم داد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما