یک مسئول: با وجود انحصار دولتی

کشاورزان کود اوره را به 4 برابر قیمت می‌خرند

تاریخ انتشارسه شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۸
کد مطلب : ۴۳۲۹۱۷
رئیس مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی ایران با اشاره به اینکه کود اوره در انحصار دولت است، گفت: کشاورزان این کود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از بازار سیاه به چهار برابر قیمت تأمین می‌کنند.
۰
plusresetminus
کشاورزان کود اوره را به 4 برابر قیمت می‌خرند

به گزارش بلاغ، مسعود اسدی اظهار داشت: از اقصی نقاط کشور کشاورزان گزارش‌هایی در مورد مشکل تأمین کود به‌ویژه اوره خبر می‌دهند. آنها می‌گویند مجبور هستند این کود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از بازار سیاه به قیمت چهار برابر تأمین کنند که در بسیاری از موارد به‌دلیل هزینه‌های بالای آن از توان کشاورز خارج است.

وی افزود: قیمت کود اوره در بازار آزاد به کیسه‌ای 160 هزار تومان رسیده است؛ متأسفانه کود اوره در انحصار دولت است و باید این سؤال را پتروشیمی‌ها و وزارت جهاد پاسخ بدهند که چطور ممکن است در محصولی که خودکفا هستیم، کشاورزان به مشکل برخورده‌اند.

رئیس مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی ایران در پاسخ به این سوال که از نظر شما اشکال در کجاست، گفت: یا این محصول به اندازه کافی تولید نمی‌شود یا اینکه پتروشیمی‌ها ترجیح می‌دهند به جای عرضه در داخل به کشورهای خارجی صادر کنند. ضمن اینکه بعضی از پتروشیمی‌ها از جمله شرکت پتروشیمی رازی سهامدار اصلی‌اش ترک‌ها هستند و شاید در زمینه عرضه به داخل مشکلاتی وجود داشته باشد.

اسدی در پاسخ به این سوال که کمبود کود شیمیایی چه تبعاتی می‌تواند برای کشور داشته باشد، گفت: اگر کشاورزان نتوانند این نهاده را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به موقع به زمین بدهند باعث کاهش تولید در واحد سطح شده و علی‌رغم اینکه منابع آب و خاک استفاده می‌شود اما تولید کافی نخواهند داشت، درواقع منابع به هدر می‌رود و درآمد کشاورزان هم به حداقل می‌رسد.

به گفته وی، الان زمان کشت تابستانه ذرت و برنج است و این دو محصول در امنیت غذایی کشور تأثیر زیادی دارند. اگر به اندازه کافی تولید نشود، مجبور هستیم در این شرایط بحران ارزی برای واردات آنها ارز زیادی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اختصاص دهیم و برای تأمین آنها بسیار هزینه کنیم و در این شرایط فعلی هم دشمنان ما مترصد فرصتی هستند که از هر طریقی به کشور فشار بیاورند، کمبود مواد غذایی باعث می‌شود که آنها فشار بیشتری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ وارد کنند.

رئیس مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی ایران همچنین در باره اینکه چطور محصولی که در انحصار دولت است می‌تواند سر از بازار سیاه درآورد گفت: ‌اینها برای ما هم جای سؤال است و باید بررسی و کنکاش بیشتری در این باره بشود و مسئولان پاسخگو باشند.گفتنی است، کود شیمیایی تأثیر اگر مناسب استفاده شود تأثیر بسیار زیادی در افزایش محصول دارد. به ازای هر کیلوگرم کود که به زمین داده می‌شود 9 کیلوگرم در افزایش تولید مؤثر است. بنابراین تأمین به اندازه و به موقع کود شیمیایی برای کشاورزان بسیار مهم و اساسی است.
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
دولت و مجلس زمینه‌ساز رفع موانع تولید شوند
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۹
پایبندی بانوان به اجرای قانون حجاب و عفاف
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۵
سپاه در خدمت‌رسانی به مردم پرچم‌داری می‌کند
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴