تاریخ انتشاريکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
کد مطلب : ۴۳۲۷۷۰
نماینده ائتلاف الفتح در پارلمان عراق گفت که واشنگتن عامدانه زمان آغاز مرحله دوم گفت‌وگوهای راهبردی با بغداد را به تاخیر می‌اندازد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل از«محمد کریم» نماینده ائتلاف الفتح در پارلمان عراق، می‌گوید که ایالات متحده آمریکا، عامدانه مرحله دوم گفت‌وگوی راهبردی با بغداد را به تاخیر می‌اندازد تا از این زمان برای بقای نیروهای خود در عراق استفاده کند.
وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد؛ ویژگی گفت‌وگوی آمریکا و عراق روشن نیست و تا به این لحظه مشخص نشده است. هیأت عراقی هیچ شرطی ارائه نکرده است و صرفا به شروط طرف مقابل گوش داده است.
این نماینده عراقی افزود: واشنگتن عامدانه مرحله دوم گفت‌وگوی راهبردی با بغداد را به تاخیر می‌اندازد تا از این زمان برای بقای نیروهای آمریکایی در عراق استفادع کند. این گفت‌وگو نیازمند مراحل متعددی است و مسأله بقا یا خروج نیروهای آمریکایی طی مرحله دوم گفت‌وگوی راهبردی نهایی نخواهد شد.
پیش از این اعلام شده بود که مرحله دوم گفت‌وگوی بغداد و آمریکا با حضور شخص «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر برگزار خواهد شد.
مرحله نخست این گفت‌وگوی راهبردی بین بغداد و واشنگتن، ۱۱ ژوئن به صورت ویدیو کنفرانس آغاز شد و دو طرف  درباره روابط دو جانبه و آینده این روابط رایزنی کردند.
آمریکا در ۲۹ اسفند ۱۳۸۱ (۲۰ مارس ۲۰۰۳) در راس یک ائتلاف بین‌المللی به عراق حمله کرد و خاک این کشور را به بهانه سرنگونی رژیم صدام حسین اشغال کرد و پس از هشت سال اشغالگری در عراق، حضور نیروهایش را در دسامبر ۲۰۱۱ به پایان رساند و به جنگ عراق پایان داد. اما در ژوئن ۲۰۱۴ آمریکا بار دیگر به بهانه مبارزه با داعش در راس یک ائتلاف بین المللی اقدام به مداخله در عراق نمود و با وجود اینکه در ۹ دسامبر ۲۰۱۷، عراق اعلام کرد که بر داعش غلبه کرده‌ است نیروهای خارجی از جمله آمریکایی‌ها هنوز در عراق حضور دارند.
دو روز پس از ترور شهید سپهبد «قاسم سلیمانی» فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و شهید «ابومهدی المهندس» نائب رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق و تنی چند از همراهانشان در اقدام تروریستی آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد، پارلمان عراق پانزدهم دی ماه سال ۱۳۹۸، طرح اخراج نیروهای خارجی از عراق را تصویب کرد.
علی‌رغم تصویب این طرح آمریکا از اجرای آن خودداری کرده است. این در حالی است که اغلب گروه‌های سیاسی عراق خواهان اخراج نیروهای آمریکا از خاک عراق هستند.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰