تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۸
کد مطلب : ۴۳۲۳۲
وزیر کشور با بیان آمار مرگ و میر معتادان به مواد مخدر که بر اثر مصرف مواد صنعتی مسموم می‌میرند، گفت: به صدا و سیما گفته‌ام تصاویر مرگ این افراد را نشان دهد؛ مسئولیتش هم با بنده، شاید یکی از این کشته‌ها فرزند خود ما باشد.
۰
plusresetminus
بلاغ، رحمانی فضلی در نشست با مددکاران اجتماعی حوزه مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت:  به عقیده من امنیت پایدار را حضور مردم تعریف می‌کند. وظیفه ما در حوزه اجتماعی کردن، عمومی کردن فهم و درک مردم است همه باید بدانند اگر این موضوع حل نشود یک روز خودشان سوژه آن خواهند بود. بحث مبارزه کردن جز با فهم و درک درست از موضوع حاصل نمی‌شود. هر قدر درحوزه اطلاعات مقابله و روش‌ها و شیوه‌های درمان جلو برویم باز هم از قاچاقچیان عقب هستیم.
وزیر کشور اظهار داشت: شاید بگویند ما یک دولت هستیم و قاچاقچیان گروه اقل، این اشتباه است چرا که آنها یک امپراطوری هستند. اروپا نیز با این مشکل درگیر است، این موضوع مبارزه با مواد مخدر حل نمی‌شود مگر اینکه خود مردم در قالب پیشگیری، مشارکت داشته باشند.
دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: اکنون پاک‌شده‌های ما در بهترین شرایط 20درصد هستند و 80درصد آنها دوباره درگیر سوءمصرف مواد مخدر می‌شوند. هرقدر در حوزه پیشگیری هزینه کنیم، موفق‌تریم و این میسر نیست جز با مشارکت مردم.
وزیر کشور با اشاره به آمار معتادان گفت: وقتی می‌گوییم یک میلیون و 300هزار معتاد داریم یعنی یک میلیون و 300هزار خانواده، 60درصد این افراد 700هزار نفر متأهل هستند.
وی افزود: فرزندان معتادان به طرف همین فضا می‌روند در حال حاضر بیش از 70درصد زندان‌های ما درگیر مواد مخدر هستند. این یعنی درگیر کردن هزینه و بودجه.
وی با اشاره به آمار بالای طلاق که در جمعیت معتادان به مواد مخدر صورت می‌گیرد اظهار داشت: 53درصد طلاق در خانواده معتادان به مواد مخدر اتفاق می‌افتد و اگر بخواهیم ناهنجاری‌های وسیع حوزه مواد مخدر را نام ببریم باید بگوییم فرزندان ما در دام یکی از این ناهنجاری‌ها می‌افتند بنابراین باید با نگاه عمیق به موضوع بنگریم.
وی با بیان افزایش سمن‌ها تصریح کرد: ما در تقویت سمن‌ها از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنیم، اکنون 53درصد فعالیت رسمی سمن‌ها را افزایش داده‌ایم و به سمن‌های غیرقانونی نیز مجوز دادیم تا در این حوزه فعالیت کنند.
وی با اشاره به نقش رسانه به ویژه صدا و سیما برای کاهش آسیب‌های اجتماعی به ویژه اعتیاد گفت: برنامه‌هایی که در صدا و سیما تولید می‌شود رقم خوبی است. ما در درون این جامعه زندگی می‌کنیم و تأثیرپذیری و تأثیرگذاری رفتارهای ما در همینجا شکل می‌گیرد. وقتی فضای جامعه به عنوان برآیند انسان محیط و فعالیت پیشگیرانه هدایت‌گرانه و سالم نباشد در آن فضا هرقدر تلاش کنیم باز قادر به ایفای نقش اصلی نخواهیم بود.
وی ادامه داد: سرمایه اجتماعی یعنی اعتماد عمومی و فضای سالم. باید موضوعات را از طریق اجتماعی شدن حل کنیم. منتها لازم است فرهنگش در جامعه جا بیفتد و این به معنای این است که اعتماد عمیق به مردم داشته باشیم و مردم را راه حل مشکلات بدانیم.
وزیر کشور با اشاره به نقش مشارکت مردمی در این زمینه گفت: مشارکت جلوه کوچکی از اجتماعی شدن است. مشارکت یعنی در تمام مراحل ذهنمان درگیر این باشد که مشکلات با مردم حل می‌شود و برای اثبات این باید مصادیق داشته باشیم.
وی با تأکید به مددکاران اجتماعی برای ارتباط مؤثر با ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: در هر حوزه‌ای که با مشکل مواجه شدید به من نامه بنویسید. بنده بلاواسطه موضوع را پیگیری می‌کنم. 91درصد مراکز ماده 15 ما خصوصی هستند و 760هزار نفر از معتادان به مواد مخدر به این مراکز مراجعه کرده‌اند که نشان می‌دهد بار عظیم این بخش را بخش خصوصی برعهده دارد. مددکاران می‌توانند در کنار همسران معتادان باشند.
وی افزود:‌ 85درصد افرادی که ماده 16 هستند و به ته خط رسیده‌اند خودشان توزیع‌کننده هستند زیرا درآمدی ندارند و چون به آخر خط رسیده‌اند نیز واهمه‌ای ندارند.
رحمانی فضلی تأکید کرد: در تشکیل مراکز خیریه، سمن‌ها، NGOها، مهارت‌آموزی به ویژه برای خانواده‌ها، تشکیل واحدهای تولیدی کوچک برای درآمدزایی به شما کمک می‌کنیم. حوزه ستاد مبارزه با مواد مخدر حوزه مناسبی برای شما است.
وزیر کشور با بیان اینکه بانک اطلاعات معتادان هنرمند تشکیل می‌شود، گفت:‌ بنده می‌گویم با رمان‌نویسان تماس بگیرید تا در این زمینه داستان بنویسند. خلأ موضوع هم ندارند، هزینه چاپ پنج رمان در این زمینه را ما می‌دهیم. همچنین با تشکیل بانک اطلاعات از کسانی که پاک شده‌اند و در گروه‌های موسیقی فعالیت می‌کنند زمینه برگشت آنها را به جامعه فراهم می‌کنیم.
وی خطاب به مددکاران اظهار داشت: به ما کمک کنید و طرح دهید تا بنده تصویب کنم. امروز پیش خدای خودم حجت را بر شما تمام کردم. طبق آمار روزانه 9 نفر به خاطر مصرف مواد مخدر می‌میرند که اگر آن را ضربدر 365 روز سال کنید رقم بالایی می‌شود. متأسفانه توزیع‌کنندگان مواد مخدر صنعتی کاملاً مسموم به جوانان می‌دهند. بنده به صدا و سیما گفته‌ام که تصاویر  مرگ این افراد را نشان دهند مسئولیتش هم با بنده، شاید یکی از این کشته‌ها فرزند خود ما باشد. درهای ستاد مبارزه با مواد مخدر بر روی شما باز است.
انتهای پیام/فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما