تاریخ انتشارسه شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
کد مطلب : ۴۳۱۹۸۶
دستگاه رمزگذاری قدرتمند آلمان ها در دوران جنگ جهانی دوم موسوم به ام 4 انیگما که برای کشف پیام های جنگی متفقین هم به کار می رفت به قیمت 437 هزار دلار فروخته می شود.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل اززد دی نت، دستگاه ام ۴ انیگما برای ارسال پیام های رمزگذاری شده ارتش آلمان به کار می رفت و برای مدت یک سال از طریق آن پیام هایی برای کشتی های جنگی آلمان ارسال می شد که متفقین از رمزگشایی آنها عاجز بودند و همین مساله به کابوسی برای آنها مبدل شده بود.
دستگاه یادشده به تازگی در حراج کریستی عرضه شد و به قیمت ۴۳۷۹۵۵ دلار فروخته شد که برای یک دستگاه قدیمی و از رده خارج رقم قابل ملاحظه ای محسوب می شود.

 
این دستگاه یکی از اولین محصولات رایانه ای قرن بیستم محسوب می شود که تلاش برای رمزگشایی پیام های آن منجر به اختراع اولین زبان برنامه نویسی رایانه ای دنیا شد. این موفقیت انگلیسی ها، اطلاع از برنامه های جنگی نیروی دریایی ارتش آلمان را برای متفقین ممکن کرد و در نهایت به شکست و محاصره ناوهای جنگی آلمانی در یک سال پایانی جنگ جهانی دوم کمک شایانی کرد.
امروزه تعداد بسیار اندکی از این دستگاه ها در جهان باقی مانده، زیرا ارتش نازی در ماه های آخر جنگ جهانی دوم بسیاری از آنها را نابود کرد و دستگاه های باقی مانده نیز عمدتا به دستور وینستون چرچیل نخست وزیر انگلیس نابود شدند تا نحوه رمزگشایی آنها مخفی باقی بماند. در دهه ۷۰ میلادی نحوه رمزگشایی این دستگاه ها برای عموم مردم افشا شد.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴