BLOCK}']['func'] = 'Get_Polls_Content'; $conf['{POLL_GENERAL_BLOCK}']['prms']['section_id'] = 0; ?>BLOCK}']['func'] = 'Get_Polls_Content'; $conf['{POLL_GENERAL_BLOCK}']['prms']['section_id'] = 0; ?> امام جواد(ع)؛ بنیانگذار «بحث آزاد» | بلاغ نیوز
تاریخ انتشارسه شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰
کد مطلب : ۴۳۱۹۶۶
«بحث آزاد» میراث اسلامی ماست، «بحث آزاد» در زمان ائمه هدی رایج‌ بوده و در زمان امام جواد(ع) به وسیله آن امام بزرگوار با آن شکل نظیف انجام گرفته است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ آخرین روز ذی‌القعده مصادف است با شهادت امام محمدتقی، نهمین امام شیعیان؛ در عظمت این دردانه امام رضا(ع) سخن بسیار گفته شده که قلم‌ها از نگاشتن آن نقل‌ها ناتوان است تا آن جا که در زمان ولادت ایشان، خود حضرت،‌ امام جواد(ع) را مولودی خواندند که هیچ مولود دیگری برای شیعه بابرکت‌تر از ایشان نبوده است؛ زندگی این امام پر از خیر و رحمت است اما نکته مهم و کلیدی از زندگی سراسر نور و برکت آن حضرت رسیدن ایشان به امامت در سن کودکی است.
دوران زندگی این امام، دوران حکومت عباسی و ظلم و بیداد و کینه به اهل بیت(ع) و شیعیان بوده و این ظلم و کینه آن قدر به اوج می‌رسد که مهلت چندانی برای زندگی به ایشان نمی‌دهند و امام جواد(ع) را در سن ۲۵ سالگی به شهادت می‌رسانند.
امام جواد(ع) جوان‌ترین امام در هنگام شهادت بوده‌اند اما در همین مدت کوتاه زندگی از مکارم اخلاق و فضائل و کرامات و مناقب ایشان بسیار در کتاب‌های شیعه و سنی نقل شده که انسان را به وجد می‌آورد.
آنچه که می‌خوانید بخشی از سخنان مقام معظم رهبری در خصوص زندگی و شخصیت این امام بزرگوار است که در کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» به آن اشاره کرده‌اند:
امام جواد(ع) برای ما اسوه و مقتدا و نمونه است آن هم در مدت زمان کوتاه زندگی‌اش که با اقتدار به جهاد با کفر و طغیان گذشت. در نوجوانی به رهبری امت اسلام منصوب شد و در سال‌هایی کوتاه، جهادی فشرده با دشمن خدا کرد به طوری که در سن ۲۵ سالگی یعنی هنوز در جوانی از سوی دشمن به شهادت رسید.
همانطوری که ائمه دیگر ما علیهم‌السلام با جهاد خودشان هر کدام برگی بر تاریخ پرافتخار اسلام افزودند؛ امام نهم نیز با سیره عملی خود درس بزرگی را به ما آموخت، به ما یاد داد که در مقابل قدرت‌های منافق و ریاکار بایستیم و آگاهی مردم را برای مقابله با این قدرت‌ها بالا ببریم. اگر دشمن،‌ دشمنی‌اش را صریح و آشکار نشان دهد و اگر ریاکاری نداشته باشد کار او آسان‌تر است اما وقتی دشمنی مانند مأمون چهره‌ای از قداست و حامی اسلام را نشان دهد شناختن او برای مردم مشکل است.
قدرتمندان همیشه سعی کرده‌اند با فریب و نفاق بر مردم مسلط شوند که امام رضا(ع) و امام جواد(ع) همت بر این گماشتند که این ماسک تزویر و ریا را از چهره مأمون کنار بزنند و موفق شدند.
امام جواد(ع) نماد مقاومت است. انسان بزرگی که دوران کوتاه زندگی‌اش با مأمون عباسی تزویرکار مقابله کرد و هرگز عقب‌ ننشست؛ او اولین کسی بود که به طور علنی بحث آزاد را بنیانگذاری کرد، با علما، داعیه‌داران و مدعیان درباره دقیق‌ترین مسائل استدلال کرد و برتری خود را و حقانیت خود را اثبات کرد.
بحث آزاد، میراث اسلامی ماست، بحث آزاد در زمان تمام ائمه(ع) رایج‌ بوده و در زمان امام جواد(ع) به وسیله ایشان به طور خاص‌تر انجام گرفته است.
مقام معظم رهبری در بخشی دیگر از این کتاب اشاره می‌کنند که ائمه ما در طول ۲۵۰ سال امامت- از روز رحلت نبی مکرم اسلام (ص) تا روز وفات حضرت عسکری ۵۰ سال است- خیلی زجر کشیدند، کشته شدند، مظلوم واقع شدند و جا هم دارد برایشان گریه کنیم؛ مظلومتشان دل‌ها و عواطف را به خود متوجه کرده است؛ اما این مظلوم‌ها غلبه کردند؛ هم مقطعی غلبه کردند هم در مجموع و در طول زمان.
محتوای کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» به دنبال انتقال مفهومی متعالی از مسیر و مقصد زندگی مجاهدانه ائمه است و از این رو بیش از آنکه یک کتاب تاریخی صرف باشد یک فراتحلیل تاریخی است که به جای شرح و تفصیل وقایع زندگی ائمه نگاهی کل‌گرا به زندگی هر یک از معصومین با توجه به بستر تاریخی دوره مربوطه و در راستای مقصود واحدی که همه این بزرگواران دنبال می‌کردند ارائه می‌دهد.
از این رو این کتاب را در این روزهایی که بیشتر در خانه هستیم و فرصت و وقت آزادتری داریم حتما مطالعه کنیم و بیش از گذشته با معارف ناب زندگی ائمه معصومین آن هم در بیانات مقام معظم رهبری آشنا شویم.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴