تاریخ انتشاردوشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۰
کد مطلب : ۴۳۱۸۳۳
معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی گفت: بنا داریم از روز عرفه با هماهنگی حرم‌ها و رسانه ملی به عنوان الگوی محرم و مراسم هیأت‌ها در فضای باز استفاده و این تجربه را به صورت بسته اجرایی به هیأت‌ها ارائه کنیم.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازنشست ستاد ملی پیگیری‌های ویژه محرم صبح امروز دوشنبه ٣٠ تیرماه با حضور حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و اعضای دیگر این ستاد برگزار شد.
حجت‌الاسلام قمی در این نشست با اشاره به اینکه عزاداری امام حسین رکن رکین و جزیی از زندگی ما است اظهار داشت: مطالبه مردم برای برگزاری عزاداری محرم بجاست برای اینکه باید بتوانند از موهبت این حیات معنوی استفاده کنند. همچنین با رعایت تمام ضوابط باید این امکان را با حفظ آرامش روانی جامعه فراهم کرد.
وی گفت: با ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزارت بهداشت جلسات متعدد داریم و در این جلسه بنا داریم اهتمام جمعی در حاکمیت اسلامی برای برگزاری محرم را رقم بزنیم.
در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام جلالی معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه در جلسات مختلف ستاد کرونا اعلام می‌شود که با کرونا باید زندگی کرد اظهار داشت: بخشی از زندگی برپایی شعائر اسلامی و مراسم محرم با حفظ و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.
وی با بیان اینکه سلامت همه مردم عقلاً، شرعاً و اخلاقاً وظیفه همه ماست گفت: دیروز اولین جلسه بررسی دستورالعمل سلامت در ماه محرم در وزارت بهداشت برگزار شد و تأکید کردیم پروتکل‌ها را رعایت خواهیم کرد.
جلالی افزود: این جلسه با تدبیر دفتر مقام معظم رهبری برگزار شده است و بنا داریم در این جلسه به دستورالعمل لازم برای برگزاری مراسم برسیم. باز هم اعلام می‌کنیم که سلامت مردم خط قرمز ما است و معتقدیم مذهب ما عقلانی است و محرم نیز بنا ندارد از این عقلانیت کم کند.
معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به دستور این جلسه گفت: پیش‌نویس سند سیاستی محرم تدوین و برای اعضا ارسال شده است و آن را امروز بررسی می‌کنیم و تا هفته دیگر نیز اعضا فرصت دارند نظرات را اعلام کنند تا این سند نهایتاً برای مقام معظم رهبری ارسال شود.
وی افزود: به طور مثال یکی از پیشنهادات این پیش‌نویس انتقال جلسات از حسینیه‌ها به فضای باز است که برای این امر سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران محل هوایی را پیشنهاد داده است.
جلالی گفت: در این پیش‌نویس، پروتکل‌ها با نظر وزارت بهداشت تنظیم می‌شود و در این جلسه باید تقسیم کار کنیم که هر نهادی مسئول چه کاری است.
معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: بنا داریم از روز عرفه با هماهنگی حرم‌ها و رسانه ملی به عنوان الگوی محرم و مراسم هیأت در فضای باز استفاده کنیم تا به صورت بسته اجرایی به هیأت‌ها ارائه شود.
وی گفت: حتی بنا داریم مراسم دسته روی مسلمیه را به عنوان الگو برگزار کنیم که البته فعلاً درحال بررسی است.
نگاه تمدنی به محرم قرن دیگر داشته باشیم
در ادامه این جلسه، جواد شیخ اکبری مدیر شبکه قرآن و دبیر شورای معارف سیما با بیان اینکه محرم امسال با همه سختی‌ها و موانع پیش‌رو براساس سنت الهی برگزار خواهد شد، گفت: برای هم‌گرایی و اتحاد بیشتر باید در حوزه محتوا و پویش به یک شعار واحد برسیم.
وی با تأکید بر اینکه اگر فعالیت‌ها منسجم‌تر باشد، اقدامات مؤثرتری متصور است، گفت: ما در رسانه ملی به پیشنهادات اجرایی رسیده‌ایم که می‌تواند چهره کشور را محرمی‌تر کند.
شیخ اکبری گفت: با توجه به اینکه امسال آخرین محرم قرن چهاردهم است. ما می‌توانیم نگاه تمدنی به محرم قرن دیگر داشته باشیم.
وی به فعالیت‌های مجازی هیأت‌ها در ماه محرم امسال اشاره کرد و گفت: باید بسترهای معتبری در حوزه فضای مجازی در نظر بگیریم که این بستر در صدا و سیما وجود دارد.
برنامه مسلمیه آستان عبدالعظیم (ع) به صورت رسانه‌ای خواهد بود
عباس سلیمی معاون فرهنگی و روابط عمومی آستان عبدالعظیم حسنی (ع) در این نشست گفت: این آستان براساس روایت امام هادی (ع) کربلای ایران و با فرمایش مقام معظم رهبری قبله تهران است که در محرم برنامه‌های متعددی توسط مردم منطقه و شهرهای اطراف دارد.
وی با اشاره به اینکه مراسم مسلمیه سابقه بیش از ۱۰۰ ساله در این آستان دارد، تصریح کرد: این مراسم طلیعه محرم است که هرسال طی سه شب با حضور میلیون‌ها عزادار برگزار می‌شد اما در سال جاری باتوجه به شرایط کرونایی امکان برگزاری مراسم را به شیوه هرساله نداریم اما از ۶ مرداد به مدت ۳ دروز در قالب رسانه‌ای مراسم مسلمیه را برگزار خواهیم کرد.
سلیمی گفت: با تأکید تولیت حرم، مراسم‌ها در مناسبت‌های مختلف برای حفظ سلامتی مردم به صورت مجازی و رسانه‌ای برگزار شده است و برنامه مسلمیه، دعای عرفه، جشن عید غدیر و محرم ما نیز به همین صورت خواهد بود.
آمادگی برای اعزام بیش از ۱۲ هزار مبلغ به سراسر کشور
حجت‌الاسلام روستا آزاد معاون فرهنگی و تبلیغ دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه این مجموعه همچون سال‌های گذشته در ۳ حوزه برای ماه محرم فعالیت خواهد کرد، گفت: تولید محتوا در قالب سه ره‌توشه برای مناطق مشترک، خانواده و عمومی دنبال می‌شود.
وی با بیان اینکه همایش مبلغان به صورت مجازی با حضور وزیر بهداشت برگزار خواهد شد، گفت: سال گذشته ۱۲ هزار مبلغ به سراسر کشور اعزام کردیم که امسال آمادگی داریم در صورت نیز بیش از این تعداد اعزام کنیم.
روستا آزاد از اخذ استفتا از مراجع عظام تقلید برای تغییر ماهیت نذورات در محرم خبرداد و تصریح کرد: این پاسخ‌ها به زودی منتشر خواهد شد.
تبلیغ مجازی در دانشگاه‌ها با حضور بیش از ۴۰۰ مبلغ
حجت‌الاسلام تقوی معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز در این جلسه اظهارداشت: در ماه رمضان با حضور ۳۰۰ مبلغ به صورت مجازی با بهره‌گیری از سامانه آموزش مجازی این نهاد که دارای ۲ میلیون نفر عضو است، برنامه‌هایی را اجرایی کردیم.
وی افزود: برای ماه محرم با ظرفیت ۴۰۰ نفر، تبلیغ مجازی را اجرایی خواهیم کرد.
توصیه‌های وزارت بهداشت برای برگزاری مراسم محرم
غلامی نماینده وزارت بهداشت نیز در این مراسم با اشاره به پروتکل‌های بهداشتی لازم برای برگزاری مراسم در ماه محرم تصریح کرد: استفاده اجباری از ماسک، توزیع ماسک و مواد ضدعفونی رایگان در ورودی مجالس، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و برگزاری مجالس در فضای روباز و پیش‌بینی محلول ضدعفونی برای تجمعات و فضای حسینیه از برنامه‌هایی است که هیأت‌ها باید انجام دهند و لزوما باید جلسات در مدت زمان کوتاهی برگزار شود.
وی با بیان اینکه بهترین راه برای پیشگیری از بیماری‌های واگیردار رعایت تمهیدات لازم است، افزود: راهکار اصلی برای جلوگیری از بیماری کرونا، استفاده از ماسک، شستن دست‌ها با آب و صابون و استفاده از مواد ضدعفونی کننده در صورت نیاز از راه‌های موثر پیشگیری از این بیماری است.
غلامی ادامه داد: رعایت بهداشتی محیطی و استفاده از تهویه مناسب که در خصوص این بیماری بهترین تهویه، فضای باز است نیز از دیگر ضروریات است.
نماینده وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در این مراسم گفت: باید خود را برای دوسال زندگی با ویروس کرونا در صورت عدم کشف واکسن درمانی آن آماده کنیم لذا شئون مختلف زندگی را با وجود کرونا باید برنامه‌ریزی کنیم. قطعا محرم امسال با رعایت پروتکل‌های بهداشتی پرشورتر خواهد بود.
پارک‌های بانوان در اختیار هیأت‌های خواهران قرار گیرد
ظهیری نماینده حوزه علمیه خواهران نیز در این مراسم گفت: بخش اعظیمی از برنامه های محرم با حضور بانوان و یا مختص این قشر است. امسال هم همچون سال‌های گذشته اعزام مبلغ خواهر خواهیم داشت.
وی افزود: پارک‌های اختصاصی بانوان را برای اجرای مراسم در اختیار بانوان قرار گیرد البته در شهرهای سفید همچون گذشته برنامه‌ها را برگزار خواهیم کرد.
پیشنهاد مسئولین حرم امام رضا برای حضور هیأت‌ها در مشهد
سالاری نماینده آستان قدس رضوی نیز در این مراسم گفت: برگزاری برنامه‌های آستان در صحن‌های روباز تجربه خوبی بود که اجرایی شد که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌های اجتماعی محقق شد و در حال حاضر نیز نماز جماعت با همین ضوابط در حال برگزاری است.
وی تصریح کرد: مسئولین حرم پیشنهاد داده‌اند که بعد از پایان دهه اول محرم و تا شروع دهه پایانی ماه صفر در این بازه ۴۰ روزه، هر روز یک هیأت از استان‌های مختلف در حرم حضور پیدا کنند و اجرای مراسم داشته باشند و از رسانه‌ملی نیز پخش شود.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما