پرنوسان‌ترین دوران تاریخ سکه طلا

قیمت سکه در دولت تدبیر و امید ۱۰ برابر گران شد

تاریخ انتشارشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۲
کد مطلب : ۴۳۱۶۶۰
مقایسه قیمت طلا در در سال‌های گذشته با روزهای اخیر نشان می‌دهد که قیمت سکه طلا در سال جاری پرنوسان‌ترین دوران تاریخ خود را تجربه کرده است.
۰
plusresetminus
قیمت سکه در دولت تدبیر و امید ۱۰ برابر گران شد

به گزارش بلاغ، ابتدای امسال قیمت هر سکه طلا تمام بهار حدود شش میلیون تومان بود اما با رشد شتابان، قیمت آن به مرز 11 میلیون تومان رسیده تا شاهد تکرار شتاب قیمتی سکه همچون سال ۱۳۹۷ باشیم. در روزهای اخیر با رسیدن قیمت سکه به 11 میلیون تومان، رشد ماهانه آن هم به حدود 40 درصد رسیده که یکی از بالاترین رشدهای ماهانه سکه در دهه‌های اخیر است.

نگاهی به روند قیمت سکه تمام در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که اکنون سریع‌ترین رشد قیمت سکه رخ داده است. حتی در سال ۹۷ هم که قیمت سکه شتابان بالا رفت، رشد ماهانه حدود 40 درصدی هیچ‌گاه صورت نگرفت.

در ابتدای دولت یازدهم قیمت هر سکه تمام یک میلیون و ۱۰۱ هزار تومان بود که با احتساب قیمت روزهای اخیر می‌توان گفت سکه طلا در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بیش از ۱۰ برابر گران‌ شده است.

حباب سکه چقدر است؟
به گفته دبیر اتحادیه طلا و جواهر تهران، هر قطعه سکه، با حباب یک میلیون تومانی دادوستد می‌شود.

نادر بذرافشان در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلا اظهار کرد: در طول هفته‌ای که گذشت در بازار جهانی هر اونس طلا ۱۸۰۱ دلار ثبت شد که به طور میانگین قیمت ۲۲ دلار افزایش قیمت داشت. علاوه براین، افزایش نرخ ارز و به دنبال آن کاهش ارزش ریال در برابر دلار سبب شد روند قیمت‌ها در بازار سکه و طلای داخلی روندی صعودی داشته باشد. وی درباره تغییرات قیمتی در طول هفته، یادآور شد: در روز پنجشنبه هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون تومان بوده که در طول یک هفته ۳۵۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته است.

این عضو هیئت مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران افزود: از اوایل هفته تا حدودی به دلیل کاهش ارزش ریال به جهت سرمایه‌گذاری، تقاضا برای سکه افزایشی بود که این عامل نیز بی‌تاثیر در افزایش قیمت‌ها نبود. این در حالی است که تقاضا برای خرید مصنوعات طلا به حداقل رسیده و سبب تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی و توزیعی ما شده است. البته این افزایش تقاضا به شکل قدیم نیست و مردم برای خرید طلا گرمی یک میلیون تومان یا هر قطعه سکه ۱۱ میلیون تومان، قدرت خرید ندارند اما باتوجه به جنبه سرمایه‌گذاری برای حفظ ارزش پول ملی برخی اقدام به خرید سکه کرده‌اند.

بذرافشان تاکید کرد: چنانچه همچون سنوات گذشته، بانک مرکزی ورود و نظارت کند، بسیار بر التهابات بازار و روند افزایشی قیمت‌ها تاثیرگذار خواهد بود؛ لذا خواسته ما از رئیس بانک مرکزی این است بر این موضوع ورود کرده و با صحبت در این رابطه مانع افزایش بیشتر قیمت‌ها شوند. بر اساس این گزارش، در اولین روز هفته‌ای که گذشت، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شده‌اند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما