تاریخ انتشارشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
کد مطلب : ۴۳۱۶۴۲
یک مقام ارشد روسیه گفته این کشور آماده میانجی‌گری برای حل و فصل تنش‌ها میان ارمنستان و آذربایجان است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازروسیه جمعه اعلام کرد آماده میانجی‌گری بین ارمنستان و آذربایجان است.
«دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کاخ کرملین جمعه گفت «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه و اعضای شورای امنیت ملی این کشور از تشدید تنش‌ها میان کشورهای واقع در قفقاز جنوبی «به شدت ابراز نگرانی» کرده است.
پسکوف گفت: «پوتین همراه با سایر اعضای ارشد دولت روسیه بر ضرورت پایبندی طرف‌ها به آتش‌بس تأکید کرده و آمادگی خودشان را برای میانجی‌گری اعلام کردند.»
در ادامه درگیریهای مرزی مرگبار در مرز جمهوری آذربایجان و ارمنستان و تنشهای لفظی، دو کشور طی بیانیه‌ای در روز پنج شنبه یکدیگر را به حملات گسترده به تاسیسات استراتژیک و مهم هم تهدید کردند.
«واقف دارگیاخلی» سخنگوی وزارت دفاع جمهوری آذربایجان گفت: «طرف ارمنی باید در ذهن داشته باشد که نیروهای مسلح ما سیستمهای موشکی پیشرفته‌ای در اختیار دارند که قادر به حملات دقیق به "نیروگاه هسته‌ای متسامور" هستند که می‌تواند فاجعه‌ای عظیم برای ایروان باشد.» 
وی در عین حال اضافه کرد که سیستم دفاع هوایی پیشرفته جمهوری آذربایجان و تدابیر دفاعی از مخزن آبی «مینگاچویر» حمله به تاسیسات استراتژیک آذربایجان را غیرممکن کرده است. 
مینگاچویر یک نیروگاه آبی بسیار بزرگ برای آذربایجان است که روی رود «کورا» ساخته شده است و برای تامین برق این کشور بسیار حیاتی است. 
نیروگاه هسته‌ای متسامور تنها نیروگاه اتمی تولید برق در ارمنستان است که در سال 1979 ساخته شده است اما بعد از زلزله مهیب سال 1988 فعالیتش به حالت تعلیق درآمد اما در سال 1995 مجددا بازگشایی و فعالیت خود را از سر گرفت. 
نبرد ناگورنو-قره باغ پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی از سال ۱۹۸۸ آغاز شد. قره‌‌باغ، منطقه‌ای در همسایگی ایران در ناحیه شمالی واقع شده و ریشه اختلاف این دو کشور بر سر مسئله  «ارضی» است و به عبارت دیگر جمهوری آذربایجان و ارمنستان هرکدام این منطقه را جزئی از خاک خود می‌دانند. نبرد در این منطقه تاکنون صدها کشته و مجروح بر جا گذاشته است.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما