مدیرعامل اسبق باشگاه پرسپولیس گفت: مجمع باشگاه‌ها باید روی تشکیلات سازمانی و فعالیت‌های هیأت مدیره نظارت کند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازعلی‌اکبر طاهری در گفت و گو با خبرنگار  درباره ارزیابی‌اش از بلاتکلیفی مدیریتی باشگاه‌هایی مانند پرسپولیس و استقلال در سال‌های اخیر اظهار داشت: یک بار در برنامه ای تلویزیونی گفتم باشگاه ها یک شرکت هستند و شرکت‌ها که با داشتن شخصیت حقوقی، دارای تشکیلات و ارکانی هستند. یکی از این ارکان مجمع است که باید هیأت مدیره را تشکیل دهد. چارت سازمانی باشگاه‌ها نشان دهنده ارکان اجرایی آنهاست.
وی افزود: هر باشگاهی باید افق و دورنمای کاری داشته باشد تا طبق آن سیاست‌ها و شاخص‌هایش مشخص شود. این کار از زمان من در مدیریت باشگاه پرسپولیس آغاز شد اما بلافاصله پس از مطرح شدن بحث خصوصی سازی به جایی نرسید. البته بحث واگذاری پرسپولیس در آن زمان انجام نشد. متاسفانه زمان ما بالای سر هیأت مدیره سازمان خاصی نداشت. مسئولیت باشگاه‌ها باید ابتدا با امور مجامع باشد و وقتی مجمع داشته باشیم  یعنی این مجمع روی یعنی تشکیلات سازمانی و فعالیت های هیأت مدیره نظارت می‌کند.  
مدیرعامل اسبق باشگاه پرسپولیس تصریح کرد: بارها گفته‌ام وقتی کار را دست من نوعی می‌دهید باید اختیار هم بدهید و البته روی کار من نظارت هم داشته باشید. زمانی که مدیر پرسپولیس شدم 16 میلیارد تومان بدهی‌های قبلی باشگاه را تسویه کرده و حتی تمام بدهی‌های زمان خودم را هم پرداخت کردم. از طرفی با برنامه ای مدون برای پرسپولیس درآمدزایی کردیم اما ناگهان قراردادها بالا رفت.
طاهری تاکید کرد: در این زمان باید نقش امور مجامع مشخص باشد و این مجمع از فردی که قراردادها را ناگهانی بالا می‌برد سؤال بپرسد. باید از او بپرسند آیا به اندازه‌ بالا بردن قرارداد درآمد داری؟ ما با فردی قرارداد 5 ساله بسته بودیم که 4 سال از آن هم مانده بود اما ناگهان مبلغ قرارداد وی از سوی برخی افراد چند برابر شد. یک مدیر باید به این مسائل جواب بدهد.
وی ادامه داد: مدیر باید درباره منبع درآمدزایی اش پاسخگو باشد. یکی از مشکلات باشگاه‌ها نبود نظارت مجامع روی امور آن‌هاست. از طرفی در برخی قراردادها نظارت دیوان محاسبات هم انجام نشده است.اگر مجمع مشارکت فعالی در روند باشگاه داشته باشد، خودش هم پاسخگوی دستگاه‌های نظارتی خواهد بود.
مدیرعامل اسبق باشگاه پرسپولیس گفت:‌ می‌خواهم به شکل کلان از بحث مدیریتی دفاع کنم. چگونه امکان دارد بالای سر باشگاه مدیر بگذاریم و هیچ کسی از او حمایت و دفاع نکند؟ مگر نباید دستگاهی که یک مدیر را منصوب می کند، از وی دفاع کند؟ هر چه هم کار خراب می‌شود تقصیر مدیر می‌افتد. باز هم تاکید می‌کنم نقش امور مجامع نظارت بر عملکرد مدیر و پاسخگویی به نهادهای مختلف است. اگر نهادهای نظارتی به بحثی ورود کرده باشند، مجمع باشگاه می‌تواند بگوید ما این موضوع را زیر نظر داشتیم و روی آن صحه گذاشته‌ایم. مجمع باید امور مختلف یک شرکت حقوقی را کنترل کرده و برای باشگاه بازرس و حسابرس انتخاب کند. 
طاهری ادامه داد: بحث بعدی مربوط به حرفه‌ای سازی باشگاه است. در یک بانک مدیر و مسئول جایگاه خودش را می‌داند و باید طبق دستورالعمل بانک مرکزی فعالیت کند. خودش نمی تواند هر کاری انجام دهد. به همین دلیل فدراسیون ما باید مانند بانک مرکزی عمل کرده و مانند آن برای مدیریت باشگاه‌های مختلف دستورالعمل خاصی تعیین کند.
وی خاطرنشان کرد: AFC در طول سال دستورالعمل‌های مختلفی برای فدراسیون‌ها و باشگاه‌های ما ارسال می‌کند که طبق آن باید اصول مختلفی درباره حرفه ای گری انجام شود. آیتم‌های مختلفی برای این مبحث وجود دارد که می‌توان به درآمد زایی مشخص، دریافت حق پخش تلویزیونی و غیره اشاره کرد. باید سرفصل‌های مالی در ترازنامه باشگاه‌ها مشخص باشد. این موارد در فوتبال ایران رعایت نمی‌شود و به همین دلیل باشگاه‌های ما آماتور هستند.
وی افزود: ‌AFC آرام آرام سخت‌گیری‌های جدی‌تری نسبت به حرفه‌ای سازی باشگاه‌ها انجام می‌دهد. در حال حاضر تمام بدهی‌های باشگاه‌ها باید تعیین تکلیف شوند. یعنی با طلبکار باشگاه توافقی حاصل شود. AFC و دستگاه‌های نظارتی بحث مالی باشگاه‌ها را مانیتورینگ و پایش می‌کنند. باید قبل از ورود AFC خودمان این کار را انجام می‌دادیم. یکی از ایرادهای اساسی فدراسیون فوتبال رها کردن باشگاه‌هاست. در حالی که برای حرفه‌ای سازی باشگاه‌ها باید از یک دهه قبل فعالیت خود را آغاز می‌کردیم.
مدیرعامل اسبق باشگاه پرسپولیس ادامه داد: ‌فدراسیون فوتبال باید به این بحث ورود کند که آیا یک باشگاه حرفه‌ای برای عقد قراردادهای کلان درآمد آن را هم دارد؟ اگر چنین کاری از سوی خود فدراسیون انجام شود دیگر AFC باشگاه‌های ما را به دلیل رعایت نکردن اصول حرفه‌ای بی‌اعتبار نخواهد کرد. تمام باشگاه‌های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا و البته سایر تیم‌های لیگ برتری باید مورد مانیتورینگ و پایش قرار بگیرند. نباید تنها این اقدام درباره نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا انجام شود. در کل فدراسیون فوتبال باید دستورالعمل‌های حرفه‌ای سازی را ارائه داده و خودش روی اجرای آنها نظارت کند.
طاهری گفت: اکنون هم بار دیگر بحث خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس مطرح شده اما شاهد بوده‌ایم بسیاری از باشگاه‌هایی که به بخش خصوصی واگذار شدند در طول زمان از بین رفته‌اند. نگاهی که در فوتبال ایران به مدیران دولتی وجود دارد درست نیست زیرا خیلی از مدیران این بخش خوب کار کرده‌اند اما قوی‌تر عمل نکردن ارکان بالادستی مدیر دولتی سبب شده کار خوب وی به چشم نیاید.
وی درباره ارزیابی‌ش از شرایط فعلی مدیریتی در باشگاه پرسپولیس گفت: امیدوارم از حرف‌های من برداشت دیگری نشود اما اعتقاد دارم هیأت مدیره باشگاه باید کامل باشد و مجمع هم قدرتمندتر عمل کند. طبق آنچه از طریق رسانه ها متوجه شدم پرسپولیس از لحاظ مدیریتی وضعیت خوبی ندارد و باید با توجه بیشتر به این باشگاه با 40 میلیون هوادار دل شان را شاد کرد.
مدیرعامل اسبق باشگاه پرسپولیس ادامه داد: من از زمان حضور محمود گودرزی در وزارت ورزش و همچنین دوره وزیر فعلی برنامه‌ریزی کرده بودم برای پرسپولیس مانند بایرن مونیخ ورزشگاهی  اختصاصی ایجاد شود. حتی پیشنهاد کردیم شرکتی که این ورزشگاه را برای ما می‌سازد حدود 8 سال بهره‌برداری از آن را برای خودش داشته باشد و سپس آن را به پرسپولیس تحویل بدهد. می‌خواستیم از طریق این ورزشگاه هم درآمدزایی کنیم اما در نهایت چنین اتفاقی رخ نداد.
طاهری درباره تاثیر تغییرات متوالی مدیریت پرسپولیس روی بدهی های سنگین این باشگاه اظهار داشت: شنیده‌ام پرسپولیس باید جدا از هزینه‌ها و تعهدات جاری اش باید حدود 70 میلیارد مطالبات بازیکنان و مربیان خارجی اش را پرداخت کند. این موضوع برای تیمی که درآمد چندانی ندارد خیلی نگران کننده است. میزان درآمدها و هزینه‌های باشگاه بالانس نیست . چنین عاملی سبب تنش در باشگاه می‌شود و تبعات خوبی برای پرسپولیس ندارد. پرداخت نشدن بدهی‌ها و تعویق آنها هم سبب جریمه‌های سنگینی از سوی فیفا و AFC برای پرسپولیس می‌شود.
وی درباره تکمیل نبودن هیأت مدیره باشگاه پرسپولیس توضیح داد: باید شرایط فعلی باشگاه را در نظر گرفت. در حال حاضر پرسپولیس وضعیت بدی دارد. مثلا وقتی می‌گویند یک ماه دیگر قرار است پرسپولیس خصوصی سازی شود، اگر عضویت در هیأت  مدیره باشگاه را به یک نفر پیشنهاد بدهند او پیش خود می‌گوید با یک ماه فعالیت قرار است چه کاری انجام دهم. البته می‌دانم خصوصی سازی به همین سادگی نیست که تا یک ماه دیگر صورت گیرد. این موضوع فرایند خیلی دشواری دارد. اگر بخواهیم ایکس و ایگرگ را به هیأت مدیره بیاوریم باید نحوه فعالیت‌شان هم مشخص شود.
مدیرعامل اسبق باشگاه پرسپولیس گفت: ضمن احترام به تمام افرادی که به هیأت مدیره باشگاه‌ها می‌آیند از آنها خواهش می‌کنم تنها زمانی قبول کنند به عضویت هیأت مدیره دربیایند که برای باشگاه آورده داشته باشند. در غیر این صورت هیچ دستاوردی هم نخواهند داشت. فرقی هم نمی‌کند تعداد اعضای هیأت مدیره 3، 5 یا 9 نفر باشد. آدمی باید وارد هیأت مدیره شود که دلسوز باشد و گره‌ای از کار باشگاه باز کند. اگر به این موضوع بی‌توجهی شود عوارض بدی برای پرسپولیس شاهد خواهیم بود.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰