کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کرونا: پنج افسانه نادرستی که برخی سیاستمداران تکرار کرده اند

23 تير 1399 ساعت 16:30

کووید19 تهدیدی فوری است که موفقیت آمیز بودن واکنش نسبت به آن، واکنشی متحد و مبتنی بر علم از سوی دولت ها و شهروندان است. ولی اکنون فرصتی برای بازاندیشی در این باره نیز هست که ما چگونه خود را برای همه گیری های بعدی آماده کنیم.


به گزارش بلاغ تعداد مواد جدید ابتلا به کووید 19 در آمریکا به حدود 50 هزار نفر در روز افزایش پیدا کرده و این ویروس تاکنون جان بیش از 130 هزار آمریکایی را گرفته است. با این حال من همچنان افسانه هایی را درباره  میزان مسری بودن این ویروس می شنوم که  بدترین بحران سلامت عمومی را در آمریکا در طول یک قرن گذشته باعث شده است.
کار تکرارکنندگان این افسانه ها از جمله سیاستمدارانی که  تاثیر این ویروس را دست کم گرفته اند، به هیچ وجه به نفع کشور نیست.
من به عنوان مدیر سیاستگذاری سلامت در مرکز شافر دانشگاه جنوب کالیفرنیا، میل دارم واقعیاتی را درباره این پنج افسانه که هنوز هم شنیده می شود با بقیه نیز در میان بگذارم.
افسانه اول: کووید19 چندان بدتر از آنفلونزا نیست
پرزیدنت دونالد ترامپ و بسیاری دیگر از سران و صاحبنظران  اوایل پیش بینی کردند که میزان کشندگی کووید19  اصلا بیشتر از یک آنفلونزای سخت نخواهد بود. برخی از این ادعا استفاده کردند تا بگویند که دستور به ماندن در خانه و تعطیلی های وضع شده از سوی دولت، کاری غیرآمریکایی و واکنشی افراطی است که می تواند به جای آنکه جان افراد را نجات دهد، باعث مرگ عده بیشتری از آنها شود.
اما تا آخر ژوئن مدیر مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها اعلام کرد که آزمایش آنتی بادی در سطح کشور نشان داده که 5 تا 8 درصد از آمریکاییان قبلا به این ویروس آلوده شده اند. با توجه به مرگ تایید شده بیشتر از 130 هزار نفر در اثر ابتلا به کووید19- که احتمالا این رقم کمتر از میزان واقعی است- نرخ دقیق مرگ و میر این بیماری حدودا 4 تا 8 بار بیشتر از آنفلونزاست.
روز هفتم جولای اعلام شد که آزمایش کرونای ژائیر بولسونارو رئیس جمهور برزیل نیز که با وجود بالا رفتن میزان تلفات کووید19 آن را دست کم می گرفت و یک «آنفلونزای خفیف» می نامید مثبت اعلام شده است.

افسانه دوم: تعداد موارد ابتلا به این دلیل افزایش می یابد که تعداد آزمایش ها افزایش یافته است
در یک مقطع این ایده که تعداد موارد ابتلا به کووید19 به این دلیل بالاست که تعداد آزمایش ها افزایش پیدا کرده است به نظر منطقی می آمد، به خصوص در مراحل اول این همه گیری که مردم زمانی برای انجام آزمایش مراجعه می کردند که بسیاری از علائم ابتلای احتمالی به ویروس را از خود نشان داده بودند. آزمایش بیشتر به این معنی است که مقامات سلامت از تعداد بیشتر بیماران مطلع می شدند که در غیر این صورت از زیر رادار خارج می شدند. و آزمایش افراد بیمار و کسانی که نشانه های بیماری را از خود نشان می دهند می تواند به  تخمین بیش از حد میزان کشندگی ویروس منتج شود.
اکنون با میلیون ها آزمایشی که انجام شده و کمتر از 10 درصد آنها مثبت شده اند، آمریکا می داند که با چه چیزی مواجه است. امروز انجام آزمایش ها برای یافتن افراد آلوده به ویروس و قرنطینه کردن آنها ضروری است.
 متاسفانه ترامپ یکی از گسترش دهندگان اصلی این افسانه بوده که ما بیش از اندازه آزمایش انجام می دهیم. خوشبختانه  مشاوران پزشکی او با این نظر مخالفند.

افسانه سوم: تعطیلی ها ضرورتی نداشتند
اکنون با توجه به افزایش تعداد افراد مبتلا بعد از بازگشایی اقتصاد، افراد بیشتری می گویند که تعطیلی ها در شکست دادن ویروس کاری غیرضروری بوده اند و اصلا نباید به اجرا گذاشته می شدند. ولی اگر دولت های محلی به جای تشویق مردم به فاصله گیری اجتماعی، ممنوعیت اجتماعات بزرگ و توصیه به سالمندان برای ماندن درخانه سعی کرده بودند ایمنی گله ای به وجود آورند، امروز کشور چه وضعیتی می داشت؟
بیشتر شیوع شناسانی که در مورد همه گیری های مطالعه می کنند، معتقدند که تنها با هزینه هایی هنگفت از نظر تعداد تلفات و بیماران می توان به ایمنی گله ای دست یافت. حدود 60 تا 70 درصد آمریکاییان باید به این ویروس آلوده می شدند تا انتشار آن روندی نزولی پیدا کند. نتیجه این کار مرگ یک تا دو میلیون آمریکایی و بستری شدن 5 تا 10 میلیون نفر آنها بود.
بر اساس برآوردهایی هولناک و با این حال محافظه کارانه، اگر عده زیادی از مردم مبتلا می شدند و بیمارستان ها به حالت اشباع درمی آمدند، نرخ مرگ و میرها قطعا افزایش پیدا می کرد.

افسانه چهارم:مدل های شیوع شناسانه همیشه اشتباه هستند
تعجبی ندارد که عده زیادی از مردم از پیش بینی های متعدد و فراوان درباره مسیری که این ویروس طی خواهد کرد سردرگم باشند.  اینکه چه تعداد از مردم به این ویروس مبتلا می شوند بستگی به نحوه واکنش افراد، دولت ها و موسسات دارد که پیش بینی آن کار دشواری است.
در مواجهه با هشدارهای اوایل این همه گیری که می گفتند اگر آمریکا اجازه دهد ویروس کرونا مسیر خود را طی کند یک تا دو میلیون آمریکایی ممکن است جان خود را از دست بدهند، دولت های محلی و ایالتی ممنوعیت هایی را برای مهار گسترش ویروس وضع کردند. سپس همزمان با کاهش تعداد مبتلایان جدید و افزایش فشارها برای بازگشایی اقتصاد، این ممنوعیت ها را تسهیل کردند.
اکنون با توجه به افزایش نرخ ابتلا در اکثر ایالت ها از جمله تگزاس، آریزونا، فلوریدا و کالیفرنیا، آنها باید وضع برخی از این ممنوعیت ها را دوباره مد نظر قرار دهند. مدل های ارائه شده مبتنی بر داده ها و فرض ها در آن زمان و احتمالا تحت تاثیر واکنش هایی بودند که به نوبه خود شرایط اولیه را تغییر دادند. برای مثال موارد جدید ابتلا به کووید19 در آمریکا در حال افزایش است در حالی که تعداد مرگ و میرها روندی نزولی دارد. این نشان دهنده تغییر در نرخ سرایت به سمت جمعیت های جوان تر و نیز  بهبود شیوه های درمانی و همزمان شناخت بیشتر ویروس از سوی ارائه دهندگان  خدمات درمانی است.
درست مثل خروج از یک سرمایه گذاری به این دلیل که بازده های گذشته تضمین کننده عملکرد آینده نیست، مدل سازی یک همه گیری را باید به عنوان پیشنهادی از چیزی دید که با توجه به اطلاعات فعلی ممکن است رخ دهند و نه یک قانون طبیعت.

افسانه پنجم: این موج دوم است
متاسفانه این افسانه می گوید که ما برای خریدن زمان جهت آماده کردن خود برای یک موج دوم، ویروس را به اندازه کافی مهار کرده ایم. اما در واقع این همان موج اول است که همچنان دارد بزرگ تر می شود.
وقوع یک موج دوم مستلزم عبور از موج اول است، ولی شواهد اندکی وجود دارند  که نشان دهند از یک منظر شیوع شناسانه یا اقتصادی نشان دهنده چنین اتفاقی رخ داده باشد.
در هفته اول جولای آمریکا تعداد بی سابقه ای از موارد جدید ابتلا به ویروس را به ثبت رسانده که برای چهار روز متوالی از 50 هزار نفر در روز تجاوز کرده است. افزایش شمار مبتلایان چندین ایالت را وادار به توقف یا بازگرداندن طرح های بازگشایی خود به امید کند کردن گسترش ویروس کرده است.
در عین حال اکثر مصرف کنندگان برای بازگشت به فعالیت اقتصادی «عادی» خویشتندارتر شده اند:  کمتر از یک سوم بزرگسالان مورد مطالعه قرار گرفته از طرف مورنینگ کانسولت در اوایل جولای با رفتن به یک مجموعه فروشگاهی مشکلی نداشتند. تنها 35 درصد درمورد غذاخوردن در خارج از منزل احساس راحتی می کردند و 18 درصد در رفتن به سالن های ورزشی مشکلی نمی دیدند. تقریبا از نظرنیمی از جمعیت، تنها راه ممکنی که آنها برای بازگشتن اقتصاد به وضعیت «عادی» احساس راحتی کنند، یافتن درمان یا واکسنی موثر است.
کووید19 تهدیدی فوری است که موفقیت آمیز بودن واکنش نسبت به آن، واکنشی متحد و مبتنی بر علم از سوی دولت ها و شهروندان است. ولی اکنون فرصتی برای بازاندیشی در این باره نیز هست که ما چگونه خود را برای همه گیری های بعدی آماده کنیم. انتشار برخی از اطلاعات نادرست در زمان ظهور یک ویروس جدید اجتناب ناپذیر است، ولی  دامن زدن به افسانه ها بنا به دلایل سیاسی یا دیگر دلایل، در نهایت به قیمت جان انسان ها تمام می شود.
نویسنده: جفری جویس(Geoffrey Joyce) استادیار دانشگاه جنوب کالیفرنیا
منبع: https://b2n.ir/253484





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


کد مطلب: 431263

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/431263/کرونا-پنج-افسانه-نادرستی-برخی-سیاستمداران-تکرار-کرده-اند

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com