معاون آموزشی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: کاستی‌های آموزش مجازی در ماه‌های اخیر نباید در ترم‌های آینده تکرار شود و کلاس‌های حضوری و غیرحضوری، محتمل‌ترین سناریو برای ترم جدید تحصیلی دانشگاه‌ها است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازاداره کل روابط عمومی وزارت علوم، علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به لزوم بهبود زیرساخت‌های آموزشی برای ترم آینده تحصیلی در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: کاستی‌های آموزش مجازی در ماه‌های اخیر نباید در ترم‌های آینده تکرار شود و کلاس‌های حضوری و غیرحضوری، محتمل‌ترین سناریو برای ترم جدید تحصیلی دانشگاه‌ها است.
در نشست مجازی رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور که با حضور منصور غلامی، وزیر علوم تحقیقات و فناوری، معاونان وزارتخانه و رؤسای دانشگاه‌های سراسر کشور به صورت وبینار، در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم و با موضوع بررسی وضعیت آموزش عالی در سال پیش رو برگزار شد، خاکی صدیق با اشاره به لزوم همفکری در خصوص برنامه آموزشی فصل تابستان و نیم سال تحصیلی ۹۹-۴۰۰ اظهار داشت: آموزش عالی در کمتر از ۵ ماه، مسیری را طی کرد که به طور طبیعی چند سال طول می‌کشید و هم‌اکنون در اکثر مراکز آموزشی، از زیرساخت های حداقلی آموزش مجازی برخوردار هستیم. البته برخی مراکز از توان حداکثری خوبی برخوردار هستند اما از حیث امکانات حداقلی می‌توان گفت که اکثریت مراکز از آن برخوردار هستند.
وی با اشاره به زیرساخت‌های موجود در آموزش عالی کشور خاطرنشان کرد: در بحث نرم‌افزاری، سخت‌افزاری، آموزش هیئت علمی، دانشجو و کارکنان و تطابق قوانین با شرایط جدید اقدامات خوبی صورت گرفته، اما همچنان به توجه و به‌روزرسانی در این بخش نیاز داریم.
خاکی صدیق افزود: در خصوص امتحانات نیز به واسطه گزارش‌های دریافتی از دانشگاه‌ها در جریان امور قرار داریم و خوشبختانه تاکنون مشکل خاصی گزارش نشده است.
معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه توانستیم تهدید کرونا را به فرصتی برای رو آوردن به آموزش‌های نوین تبدیل کنیم، در خصوص برنامه‌های پیش روی آموزش عالی گفت: نکته نخست این است که بایستی از فرصت تابستان در زمینه بهبود زیرساخت‌ها، تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و آموزش تخصصی استفاده بهینه کرده و امکانات خود را تکمیل کنیم. کاستی‌های پیش از این در زمینه آموزش مجازی نباید در ترم آینده تکرار شود.
وی افزود: همچنین در راستای مشارکت جمعی و هم‌افزایی دانشگاه‌ها از دانشگاه‌های معین و برخوردار درخواست کردیم تا به کمک دانشگاه‌های کمتر برخوردار بروند. این کمک می‌تواند در مواردی همچون برگزاری آزمون، تسهیل در تبادل اعضای هیأت علمی و دانشجویان مهمان در دانشگاه‌های نزدیک باشد. این فرصت همکاری آموزش عالی در سطح ملی، بدون شک مورد قضاوت آیندگان درباره کارنامه ما قرار خواهد گرفت.
خاکی صدیق در ادامه به تشریح برنامه آموزشی برای نیم‌سال تحصیلی ۹۹-۴۰۰ پرداخت و گفت: تداوم بیماری کرونا قطعی است و ما باید خود را برای تداوم این شرایط آماده کنیم. البته تصمیم نهایی در خصوص تداوم این شرایط با ستاد ملی مبارزه با کرونا است، اما ما باید خود را برای تداوم این شرایط آماده نگه داریم.
وی در ادامه گفت: خوشبختانه میزان مناسبی از زیرساخت‌ها در آموزش الکترونیک ایجاد شده و سال تحصیلی از ۱۵ شهریورماه آغاز می‌شود، ولی این تاریخ اسمی است و دانشگاه‌ها با توجه به شرایط خود ممکن است زودتر یا دیرتر سال تحصیلی خود را شروع کنند و توصیه ما این است که تا جایی که ممکن است تاریخ شروع سال تحصیلی به ۱۵ شهریور نزدیکتر و یا زودتر از آن باشد.
خاکی صدیق در خصوص دانشجویان نوورود خاطرنشان کرد: به مقررات آموزشی جدیدی در زمینه تسهیلات دانشجویان نوورود نیاز داریم. یکی از راهکارها، مهمان شدن دانشجوها در مناطق نزدیک سکونت خودشان است. سناریوهای آموزشی متفاوتی برای قرار گرفتن در شرایط مختلف در نظر گرفته شده، اما محتمل ترین سناریو از نظر ما ترکیب کلاس‌های حضوری و غیرحضوری است.
وی افزود: نکته بعدی در خصوص اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه‌ها است. آنها کارمندان دولت هستند و از قوانین کشوری تبعیت می‌کنند. کارکنان باید در محل کار حاضر باشند مگر اینکه مقام مسئول یعنی رئیس دانشگاه ضرورت دیگری را اتخاذ کنند.
معاون آموزشی وزارت علوم در پایان اظهار داشت: برای ترم‌های آینده باید آموزش الکترونیکی نهادینه شده باشد. اکنون با حجم فراوان تقاضا برای ارائه آموزش‌های مجازی روبرو هستیم و موضوع ضروری در این زمینه، ورود مراکز آموزشی به ترم‌های آینده، با زیرساخت‌های مناسب است.
خاکی صدیق تاکید کرد: برای ترم‌های آینده باید تلاش کنیم تا آموزش الکترونیکی نهادینه شده باشد. اکنون با حجم فراوان تقاضا برای ارائه آموزش‌های مجازی در دانشگاه‌ها روبرو هستیم و ضروری است که ورود مراکز آموزشی داوطلب با زیرساخت‌های مناسب باشد.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما