تاریخ انتشاريکشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰
کد مطلب : ۴۳۱۱۵۹
تعدادی از رؤسای دانشگاه‌های شرکت‌کننده در نشست مجازی با منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و معاونان وزارتخانه به طرح دیدگاه‌های خود در خصوص برنامه‌ریزی آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰_۱۳۹۹ پرداختند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازاداره کل روابط عمومی وزارت علوم، تعدادی از رؤسای دانشگاه‌های شرکت‌کننده در نشست مجازی با منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و معاونان وزارتخانه به طرح دیدگاه‌های خود در خصوص برنامه‌ریزی آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰_۱۳۹۹ پرداختند.
در این نشست حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه به شرایط فعلی نباید به عنوان شرایط اضطرار نگاه کنیم، گفت: به این شرایط باید به عنوان شرایط گذار نگریست، همانند مسائل اقتصادی که در آن به اجبار روش‌های سنتی انجام امور کنار گذاشته می‌شوند. اکنون در عرصه آموزش عالی هم یک امکان جدید به وجود آمده و باید بازگشت به شرایط گذشته را از سر بیرون کنیم.
وی با بیان اینکه آموزش دانشگاهی در ترم آینده حتماً باید تلفیقی باشد، گفت: حدود ۴۰ درصد از دانشجویان ساکن خوابگاه، هیچ کلاسی ندارند و فقط برای تکمیل پایان‌نامه در خوابگاه به سر می‌برند. البته می‌توان برنامه‌ریزی کرد تا این دانشجویان در منزل بمانند و هرازگاهی از امکانات خوابگاهی اَستفاده کنند.
وی افزود: در خوابگاه‌ها و دانشکده‌ها به خدمات پزشکی، درمانی و تست‌های آزمایشگاهی نیاز داریم و در این راستا می‌توان از دانشگاه‌های علوم پزشکی کمک گرفت تا سایر دانشگاه‌ها را در این‌گونه موارد یاری کنند.
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه پرداختن به حوزه آموزش و رفاهیات دانشجویی، نباید ما را از بخش پژوهش و فعالیت‌های فرهنگی غافل کند، گفت: در این دوران، انجام فعالیت‌های پژوهشی، فرهنگی و روابط بین‌المللی می‌تواند یک جهش در این امور محسوب شود، به طوری که فعالیت‌های علمی بین‌المللی این دانشگاه در سه ماه گذشته دو برابر شده است.
* افتتاح استودیوی آمورش مجازی در دانشگاه خوارزمی
حبیبی، رئیس دانشگاه خوارزمی با اعلام افتتاح استودیوی آموزش مجازی در این دانشگاه با حضور معاون آموزشی وزارت علوم برای ارائه مطلوب‌تر محتوای آموزش‌های مجازی گفت: در حال حاضر با مواردی همچون حل مسائل خوابگاه‌های خودگردان، مرخصی دانشجویان بدون احتساب سنوات و تخفیف شهریه‌ها مواجه هستیم و هماهنگ‌سازی در آزمون‌ها و معدل‌سازی دانشجویان نیز از مواردی است که راهکارهای مناسبی را می‌طلبد.
وی با بیان اینکه برای دانشجویان کارشناسی که فارغ‌التحصیل می‌شوند در تابستان کلاس‌های عملی پیش‌بینی کرده‌ایم، گفت: تخفیف‌های صورت‌گرفته و عدم تخصیص کامل بودجه و تنخواه، امکان دارد در کیفیت ارائه آموزش‌های مجازی تأثیرگذار باشد و در این خصوص باید برنامه‌ریزی مناسبی صورت گیرد.
* تنظیم پروتکلی برای استفاده دانشجویان از آزمایشگاه‌های دانشگاه محل سکونت‌شان
معتمدی، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه باید شرایط مهمانی دانشجویان را در دانشگاه‌های محل زندگی‌شان برای استفاده از آزمایشگاه‌های آن دانشگاه فراهم کرد، گفت: عملکرد آموزش مجازی در این ترم در دانشگاه‌ها مناسب بود و لازم است برای ترم بعدی یک برنامه‌ریزی مناسب‌تری صورت گیرد.
وی با بیان اینکه باید دوره‌ها و کلاس‌ها را به صورت تلفیقی برگزار کنیم، گفت: حضور دانشجویان دکترا در دانشگاه کمتر از ۵۰ درصد خواهد بود، ولی حضور دانشجویان تحصیلات تکمیلی را در دانشگاه الزامی کرده‌ایم، دانشجویان کارشناسی هم به صورت مجازی آموزش می‌بینند، البته باید فرصتی فراهم کرد تا بعضی اوقات در دانشگاه حضور داشته باشند.
معتمدی با تأکید بر انجام امتحان حضوری دانشجویان به صورت نوبتی و ترجیحاً در محل سکونت آنان گفت: در خصوص سکونت دانشجویان در خوابگاه نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا فقط 40 درصد دانشجویان در خوابگاه‌ها حضور داشته باشند.
* لزوم برنامه‌ریزی برای ایجاد یک شبکه آموزش ملی
ابطحی، رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان در سخنانی با تأکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای ایجاد یک شبکه آموزش ملی گفت: برای اینکه در رقابت دانشجویانی که به صورت ترکیبی آموزش می‌بینند مشکلی به وجود نیاید، باید برنامه‌ریزی مناسبی صورت گیرد.
وی همچنین با لزوم ایجاد حس نشاط کافی در دانشگاه‌ها، پیشنهاد کرد تا برای ایجاد انضباط آموزشی برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا برای ترم جدید اسکان در خوابگاه البته با رعایت استاندارد هر نفر در یک اتاق در نظر گرفته شود تا ارتباط آنها با اساتید مربوطه برای اعتلای امر پژوهش در دانشگاه‌ها حفظ شود.
* لزوم همکاری دانشگاه‌ها برای تولید محتوی دروس در آموزش‌های مجازی
عبدی‌پور، رئیس دانشگاه حضرت معصومه(س) نیز با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید در تولید محتوای دروس با استفاده از اساتید مجرب و روش‌های پیشرفته آموزشی با یکدیگر همکاری کنند، گفت: همچنین مناسب است که وزارت علوم با وزارت ارتباطات در تقویت زیرساخت‌های الکترونیکی دانشگاه‌ها تفاهم‌نامه همکاری امضا کند.
وی با بیان اینکه استانداردهای آموزش مجازی باید بیشتر تعریف و تبیین شود، گفت: دانشگاه‌ها باید درخصوص رفع مشکلات سامانه‌های آموزش مجازی همکاری مناسبی داشته باشند، همچنین در این راستا ارائه کارگاه‌های آموزش الکترونیکی برای دانشگاهیان ضروری به نظر می‌رسد.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما