تاریخ انتشارجمعه ۲۰ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۲
کد مطلب : ۴۳۰۸۹۷
كمبود آب آشاميدنی و كشاورزی در شهرستان جويبار در حالی به نشست بررسی مشکل آب شهرستان جویبار انجاميد كه تابستان از راه رسيده است و ميزان توليد و مصرف از وضعيت معمولی فاصله زيادی نگرفته است .
۰
plusresetminus
هدررفت آب با فرسودگی شبکه آبرسانی/10 میلیارد تومان برای حل مشکل آب شرب جویبار تزریق می‌شود
به گزارش بلاغ، امروزه، آب از مهم‌ترین علل آبادانی است و نقش بسزایی در توسعه اقتصادی، اجتماعی، صنعتی و سیاسی ایفا می‌کند، اما در این میان آنچه که اهمیت زیادی دارد غیر از مصرف صحیح، جلوگیری از هدر رفت آن است.

کمبود آب در استان باران‌خیزی چون مازندران که از موهبت دریا و رودخانه نیز بهره‌مند است، برای بسیاری قابل تصور نیست.هرچند وجود چنین نعمت‌هایی مازندران را به عنوان استان غنی در حوزه آب معرفی می‌کند اما معضل کمبود و یا نبود آب دامن بسیاری از شهروندان و روستاییان این خطه را گرفته است.

كمبود آب آشاميدنی و كشاورزی در شهرستان جويبار در حالی به نشست بررسی مشکل آب شهرستان جویبار انجاميد كه تابستان از راه رسيده است و ميزان توليد و مصرف از وضعيت معمولي فاصله زيادي نگرفته است.

*تزریق 10 میلیارد تومان اعتبار برای حل مشکل آب شرب جویبار

نماینده مردم قائم‌شهر، جویبار، سیمرغ، سوادکوه و سوادکوه شمالی در مجلس شورای اسلامی در جلسه بررسی مشکل آب شهرستان جویبار گفت: برای حل مشکل آب شرب شهرستان جویبار از محل اعتبارات تنش، اعتباری به ارزش 10 میلیارد تومان که می‌تواند بخش عظیمی از مشکلات آب شرب شهرستان را برطرف کند تخصیص خواهیم داد.

کمال علیپور بابیان اینکه باید نگاه ویژه‌ای به مسئله آب شرب و کشاورزی جویبار داشته باشیم اظهار کرد: شهرستان جویبار به‌عنوان یکی از نقاط فعال در بخش کشاورزی با چالش آب مواجه است.
 
وی خاطرنشان کرد: برای حل این چالش یا باید خط اعتباری برای حل مشکل آب کشاورزی جویبار و همچنین استان مازندران ایجاد کنیم یا از طریق فاینانس داخلی ماده 56 استفاده شود که لازمه آن داشتن تحلیل درست از وضعیت موجود اعتبارات شهرستان توسط آب منطقه‌ای است.
 
این نماینده مجلس بیان کرد: 22 هزار هکتار از اراضی نیاز به  ابرسانی کانال زهکشی دارد که یکی دیگر از منابع تأمین اعتباری استفاده از اعتبارات بانک توسعه اسلامی است.
 
علیپور بابیان اینکه می‌توانیم در مجلس از طریق راه‌های مختلف مانند هدایت اعتبارات ماده 56، ترغیب دولت برای ایجاد خط اعتباری یا استفاده از سرمایه‌گذاران که 70 درصد آن را باید دولت پرداخت کند و 30 درصد را کشاورزان از طریق اشتراکشان پرداخت کنند؛ برای حل این چالش در شهرستان جویبار پیگیری کنیم.
 
وی به حل مشکل آب شرب جویبار اشاره و عنوان کرد: با توجه به اینکه شهرستان جویبار ازجمله  شهرستان‌های پرتنش آب شرب استان مازندران محسوب می‌شود در مجلس تلاش خواهیم کرد برای حل این مشکل از محل اعتبارات تنش، اعتباری به ارزش 10 میلیارد تومان که می‌تواند بخش عظیمی از مشکلات آب شرب شهرستان را برطرف کند تخصیص دهیم.
 
کیوان مرادیان دیگر نماینده حوزه نماینده مردم قائم‌شهر، جویبار، سیمرغ، سوادکوه و سوادکوه شمالی در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه اظهار کرد: با تلاش مدیران استانی و همچنین پیگیری ما در مجلس در یک برنامه کوتاه‌مدت مشکلات آبی مناطق بخش گیلخواران در روزهای آینده حل خواهد شد.

*تابستان با کم‌آبی مواجه هستیم

فرماندار شهرستان جویبار نیز گفت: مهم‌ترین اولویت شهرستان جویبار مسئله آب در بخش شرب و کشاورزی است که نمایندگان مجلس و مسئولین ارشد استانی باید نگاه ویژه‌ای به شهرستان جویبار در بخش آب داشته باشند.

سید علی اسد بابیان اینکه این شهرستان قطب کشاورزی در استان مازندران است اظهار کرد: مهم‌ترین اولویت شهرستان جویبار مسئله آب در بخش شرب و کشاورزی است، به‌طوری‌که در فصل زمستان با پرآبی و در تابستان با کم‌آبی مواجه هستیم.
 
وی تصریح کرد: در سیل سال گذشته سرریز آب شهرستان‌های هم‌جوار وارد جویبار شد و خسارات زیادی را به بخش کشاورزی این شهرستان وارد کرد.
 
فرماندار جویبار با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس و مسئولین ارشد استانی باید نگاه ویژه‌ای به شهرستان جویبار در بخش آب داشته باشند عنوان کرد: انتقال آب سد لفور به سیاه رود از پروژه‌هایی است که می‌تواند بخش کشاورزی جویبار را تقویت کند که بخشی از این پروژه با همکاری مردم انجام شد و حدود 1200 متر آب باقی‌مانده است.
 
اسد همچنین به مشکلات آب شرب شهرستان نیز اشاره کرد و گفت: شبکه آب‌رسانی در سطح شهرستان جویبار با فرسودگی بسیاری مواجه است و از سوی دیگر به دلیل مستهلک بودن این شبکه مقدار آب بسیار کمی را به خانه‌های مردم انتقال می‌دهد که حل این مسئله نیز، نیاز به یک عزم جدی دارد.
 
سهمیه سوخت کشاورزان باید افزایش پیدا کند
 
محمد مدانلو بخشدار مرکزی شهرستان جویبار نیز در این جلسه یکی دیگر از مشکلات کشاورزان را سوخت دانست و افزود: میزان سهمیه‌ای که برای کشاورزان در طول یک سال در نظر گرفته‌شده 400 لیتر است که باید این میزان افزایش پیدا کند.
 
وی بیان کرد: نیاز واقعی کشاورزان 600 لیتر در هکتار است زیرا کشاورزان بلافاصله بعد از کشت اول اقدام به کشت دوم می‌کنند درحالی‌که برای این نوبت هیچ سهیمه ای در نظر گرفته نشده است.
 
بخشدار مرکزی جویبار یکی راه‌های حل مشکل سوخت کشاورزان را برق‌دار کردن چاه‌ها عنوان کرد.

بیشتر شهرهای کشور در این سال ها با معضل خشکسالی و کم آبی زیادی مواجه هستند به گونه ای که مدیران و مسئولان مردم را به رعایت در مصرف آب توصیه کرده و شعار« آب سرمایه ملی است، آن را هدر ندهیم » را سرلوحه نوع مصرف شهروندان قرار داده اند.

با توجه به این همه رهنمود و شعارهایی که برمبنای صرفه جویی در مصرف آب اعلام می شود، به نظر می رسد مسئولان شرکت آب و فاضلاب باید توجه بیشتری به ترمیم لوله های فرسوده آب و توسعه و تجهیز مناسب شبکه توزیع آب داشته باشند.
 
انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما