تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۰
کد مطلب : ۴۳۰۸۷۶
طراح دکور «عصر جدید» گفت: برای ایزانیزه کردن دکور این برنامه با مشورتی که با آقای علیخانی و عوامل داشتیم بنا شد تا از معماری بخشی از سازه چهل ستون در آن استفاده کنیم.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل از یکی از پرمخاطب ترین برنامه های حال حاضر سیما «عصر جدید» با اجرای احسان علیخانی است. در این برنامه که نسخه ایرانیزه شده برنامه  هایی از این دست در خارج از کشور، به استعدادیابی جوانان و کودکان و خردسالان پرداخته می شود و از طرفی به آنها بها داده شده تا آینده خود را از این طریق رقم بزنند.
«امیرحسین میرطالب» طراح دکور و صحنه «عصر جدید» است، طراحی که از فصل دو به این برنامه پیوسته است. او درباره جزئیات و چند و چون طراحی دکور این برنامه و اتفاق های غیرمترقبه ای که ممکن است برای یک طراح دکور رخ دهد، با ما گفت و گو کرد.
** کار حرفه ای تان را از چه زمانی شروع کردید؟
- از سال ۸۸ کارم را در تلویزیون شروع کردم. مناظره های ریاست جمهوری دوره قبل، برنامه جام جهانی، اتفاق، ایرانشهر، پنج ستاره، شوکران، برنامه های سال تحویل، برنامه ایران. 

 
** چطور شد که ایده طراحی دکور برنامه «عصر جدید» به ذهنتان رسید؟
- اولین طرحی که ارائه دادیم طرحی دیجیتال بود و بعد از آن طرح همین طرحی که می بینید را دادم و بلافاصله تائید شد. برای این برنامه باید فضای استانداردی را اجرا می کردیم تا برای همه شرکت کننده هایمان مناسب باشد چه کسی که می خواند، فردی که شعبده بازی می کند و یا دوستی که پارکو می کند. به همین خاطر فضا بیشتر به سمت مدرن و دیجیتالی و استفاده از فضاهای گرافیکی رفت. فضای بالا (هشتگ) که استفاده کردیم و حتی فضای پایین و وارم آپی که خانواده ها می ایستند تقریبا از فضای ایرانی و شبیه به خانه های ایرانی است و آنها را به سبک کلاسیک طراحی کردیم. اما فضای بالا که هشتگ در آن اجرا می شود فضای خبری است و جایی است که بک استیج را گزارش می دهد و فضای مدرن و تمرینی است که رنگ و لعاب خودش را دارد.
** دکور برنامه عصر جدید به نسبت فصل یک چه تغییراتی داشته است؟
- تنها صندلی های سالن از دکور فصل قبل باقی مانده است و کل فضا حتی سن و راهروها نیز جدید هستند.
** در فصل قبلی طراحی دکور این برنامه توسط فرد دیگری انجام شد. چطور شد که شما به این برنامه آمدید؟
- این را نمی دانم اما طراح قبلی که از بزرگان سینما هستند، قطعا خیلی زحمت کشیدند. وقتی با من تماس گرفتند ابتدا صحبت از دکور میز داورها و کانترها بود و بعد از اتود زدن کار را انجام دادیم. اتفاقا میز داورها و میز آقای علیخانی دکور بزرگی داشت و قصدمان این بود که آخرین مرحله به سمتش برویم و دقیقا زمانی که دستم آسیب دید و زمانیکه برنامه به دلیل شیوع کرونا متوقف شد، دوره نقاهتم را گذرانده بودم و به اجرای میزها رسیدم.
** چه اتفاقی برای دستتان افتاد؟
- اواخر ساخت و ساز دکور بود، سازه ای اضافه کرده بودم و برخی دوستان روی آن رفته بودند و شکسته بود و وقتی به من گفتند، رفتم بالا تا ببینم چه شده، آخرین پله را هنوز کامل نکرده بودم و رنگی که با شابلون گذاشته بودند همرنگ نیمکت های دیگر مشکی بود و وقتی من روی آن رفتم شکست و ۱۰ متر زیر پایم خالی بود اما شانس آوردم در میانه راه دستم را به یک آهن گرفتم و همین شد که از ناحیه کتف آسیب دیدم. همان زمان عوامل برنامه من را به بیمارستان بردند و پزشکی دستم را جراحی کرد و اشتباه این کار را انجام داد. عوامل برنامه خیلی تلاش کردند تا بهترین دکتر این جراحی را انجام دهد اما خب پروتزی که باید در دست من می گذاشتند کوچکتر از سایز دستم بود و پروتز اندازه دستم به خاطر تحریم ها در ایران موجود نبود. به همین خاطر و به دلیل استفاده از این پروتز تا همیشه محدودیت حرکتی برای دست راستم بوجود آمد و بعد از اینکه از بیمارستان مرخص شدم، به بخش اجرایی آقای غیاثی و میز داورها رسیدم.

 
** از زمانی که دکور عصر جدید را به شما سفارش دادند تا زمانی که به طور کامل اجرا شد، چقدر زمان برد؟
- حدود دو ماه. اما این دو ماه طوری بود که ابتدا فضای بک استیج را کار کردیم به این دلیل که اول بخش مربوط به راستی آزمایی ها ضبط شد. روزهای پایانی اجرای دکور سالن پایین بود که سانحه ای برای دستم رخ داد.
** این برنامه اولین همکاری شما با آقای علیخانی است؟
- بله، عصر جدید اولین همکاری من با گروه آقای علیخانی بود. دکور فصل گذشته این برنامه یکسری مشکلات داشت و وقتی برای این فصل شروع به کار کردم اولین نکته ای که به ذهنم رسید این بود که دکور به لحاظ ارتفاعی شوت آف زیادی داشت.
ما با طراحی این سازه قسمتی از تماشاچی ها را به آنجا بردیم و در مجموع صندلی ها را زیاد کردیم و با احتساب صندلی های پایین و بالا حدود ۱۰۰۰ نفر تماشاچی را در سالن می توانیم پذیرا باشیم و در اصل یک طبقه به طبقه تماشاچی ها اضافه کردیم. این سازه شبیه به یو برعکس سازه های چهل ستون است. آقای علیخانی بارها گفتند که از لحاظ تعداد تماشاگرهایمان در محدودیت هستیم و به همین خاطر دکور را طوری طراحی کردیم که تماشاچی های بیشتری بتوانند در آن فضا باشند و بر حسب این نیز ارتفاع بالاتر رفت.
** خیلی هم شبیه به تالار وحدت است؟
- تالار وحدت سبک باروتی دارد و اتفاق هایی که در معماری آن افتاده بیشتر است. اما هر دو فضای ایرانی را به همراه دارند. استفاده از کنگره ها، ستون و استفاده از ریزه کاری هایی که در نماهایشان به چشم می خورد از جمله معماری های ایرانی است. حتی لایت باکسی که در بالا و سقف مشاهده می شود، دقیقا فرمی است که در زیر سقف چهل ستون استفاده شده است.
** و شما این دکور ایرانیزه کردید؟
- قالب تلنت هایی که در به صورت جهانی در حال برگزاری است، قالبی استاندارد دارد و من به عنوان طراح صحنه نمی توانم خیلی از آن قالب فاصله بگیرم. اگر نمونه های خارجی را دیده باشید، تلنت هایشان را در سالن هایی برپا می کنند که تمدن و فرهنگ و معماری خودشان در آن وجود دارد. اما در مورد ایرانی بودن این دکور در فصل یک نمایی از معماری ایرانی نبود و ما در این فصل به این سمت رفتیم. چراکه بناهای بسیار زیبایی داریم که می توان از آنها استفاده کرد. حتی این معماری در تیتراژ ابتدایی عصر جدید هم به صورت گرافیکی می بینید که نمایی از چهل ستون و حافظیه است. خیلی نامحسوس می خواستیم حضور شرکت کننده های مختلف از استان های مختلف را نشان دهیم.

 
** نکته همین جا است که شما برای ایرانی کردن این دکور چه کردید؟
- این موضوع مد نظر خودمان هم بود که دکورمان المان های ایرانی بودن را داشته باشد و خصوصیات خودمان را داشته باشد و نشان دهنده فرهنگ و تمدن کشورمان نیز باشد. در همین راستا به این نتیجه رسیدم که در این سازه از معماری ایرانی استفاده کنم و همه از این پیشنهاد استقبال کردند و این را هم بگویم که گروه آقای علیخانی از ایده های درست استقبال می کنند.
** فضای صحنه ای که شرکت کننده ها در آن به اجرا می پردازند چقدر نسبت به فصل گذشته تغییر داشته است؟
- در فصل قبل این فضا کاملا نیم دایره بود و امسال تمام آن فضا را در قالب مربع مستطیل آوردیم. از طرفی به این دلیل که از سازه چهل ستون استفاده کرده بودیم، این را به ما القا می کرد که نباید فضای دایره ای داشته باشیم. مضافا بر اینکه فضای دایره ای از نظر دوربین ها و زاویه دیدشان دچار مشکل بودند.
** قبل از طراحی این دکور، با تک تک اعضای برنامه مشورت کردید و اساسا نظر آنها برایتان مهم بود؟
- بله، ما کل محاسن و معایب دکور فصل قبل را با بچه های عصر جدید در ۸ جلسه طولانی مدت آنالیز کردیم تا به یک استانداردی برسیم. گروه نور، تصویر، شرکت کننده ها، مربی ها و ... همه نشستند و مشکلاتشان را از سال قبل با ما در میان گذاشتند و ایده هایی که برای فصل جدید به ذهنشان می رسید را به ما گفتند و ماحصل اینها اصلاح جای دوربین، زیاد کردن ارتفاع سالن و را که بررسی کردیم به این نتیجه رسیدیم بهترین فضایی که برای این کار باید اجرایی شود، فضای مربع مستطیل است. در اصل ما بر اساس خواسته و نیاز آنها به فرم رسیدیم. حتی از ویدئووال هم برای ورود داورها به صحنه استفاده کردیم. یعنی هر کدام از این ایده ها در خدمت محتوا است و اینطور نیست که دکور مجزا از محتوای برنامه باشد. نکته ای که در این بین مطرح است هم پوشانی  درست و مدیریت صحیحی است که در پشت صحنه برنامه عصر جدید وجود دارد و جا دارد همینجا از آقای احسان علیخانی تشکر ویژه ای داشته باشم.
** چقدر در طراحی دکور، ایمنی شرکت کننده ها برای شما اولویت دارد؟
- خیلی زیاد. اولین باری که به عصر جدید رفتم آقای علیخانی به من گفت ما می خواهیم کاری کنیم که در این فضا، برای دکور اتفاقی نیفتد که در پی آن برای شرکت کننده ها حادثه ای رخ دهد. در تمام این مدت هم همه دکورهایی که طراحی می شد توسط مهندس سازه کنترل می شد و خداراشکر اتفاقی هم برای کسی رخ نداد.
** اما یک بار یکی از شرکت کننده ها آسیب دید که به خاطر بی احتیاطی خودش بود.
- بله، اتفاقی که برای این شرکت کننده افتاد ربطی به دکور برنامه نداشت.
** تا به حال اتفاقی برای شرکت کننده ای رخ داده که به خاطر نقص ایمنی دکور باشد؟
- نه خداروشکر. به همین خاطر بود که قبل از شروع طراحی دکور با اغلب گروه جلسه هایی برگزار شد تا آنچه طراحی می شود دکوری بی عیب و نقص باشد.
** گروه انتخاب شرکت کننده های برنامه، زمانیکه می خواهند راستی آزمایی شرکت کننده ها را انجام دهند، درباره حرفه آنها با شما مشورت می کنند؟
- نه، خودشان یک قالبی دارند که سعی می کنند در همان قالب بهترین ها را بپذیرند. اما این را  می دانم که تمام تلاششان بر این است تا فضای سن طوری باشد که استعدادهای افراد از بین نرود. از طرفی همان ابتدا به ما گفتند فضای سن طوری طراحی شود که اگر شرکت کننده ای قصد آمدن به این برنامه را دارد، به خاطر کمبود فضا قیدش را نزند.

 
** طراحی سن به چه صورت بود؟
- سن برنامه های این سبکی یک استانداردی دارد و باید تا جایی که می شود با اجرای شرکت کننده ها همسو باشد به خاطر همین است که بیشتر به سمت فضای گرافیکی می رود و ما براساس آن گرافیک فضای مناسبی را در اختیار آن هنرمند قرار می دهیم. برای مثال برای اجراهای تک نفره و ۲۰ نفره تبعیضی قائل نمی شویم و دکور طوری طراحی شده که مناسب هر گروهی باشد.
** شما علاوه بر اینکه برای باید برای داورها و تماشاچی هایی که روی صندلی می نشینند دکور را طراحی کنید، برای مخاطبان در منزل هم باید فاکتورهایی را در نظر داشته باشید.
- بله و تفاوت طراحی صحنه با طراحی داخلی نیز در همین است و ما باید سن را طوری طراحی کنیم که از نگاه دوربین هم خوب باشد و جذابیت های بصری را برای مخاطب تلویزیونی داشته باشد. در همین راستا بد نیست به نکته ای اشاره کنم، برخی اوقات خیلی از افراد فکر می کنند کار طراحی صحنه کار ساده ای است! در صورتیکه اینطور نیست، با احترام به تمامی افرادی که تخصصی در این زمینه دارند باید بگویم این کار هم یک تخصص است. این موضوع خیلی مهم است که هم تماشاچی، داورها، مجری، مخاطب حس خوبی از صحنه برنامه داشته باشند و هم شرکت کننده ای که می خواهد اجرا می کند، احساس خوبی در این دکور داشته باشد.
** تا به حال پیش آمده که برای هر شرکت کننده ای بخشی از صحنه و دکور کم یا اضافه شده و یا تغییری ایجاد شود؟
- این جزو طراحی صحنه هست و یکی از تکنیک های صحنه مخصوصا در برنامه های ترکیبی است و ما باید فضایی طراحی کنیم که متناسب با همه افراد باشد. در مورد عصر جدید صحنه طوری است که زیاد نیازی به این کار نباشد. ما طوری طراحی می کنیم که هم فضا پوسته ای باشد که همه اینها را شامل شود و هم اینکه هر شب تغییر زیادی نداشته باشد که ماهیت برنامه را تحت الشعاع قرار دهد و در اصل مرز باریکی بین این دو وجود دارد که طراح صحنه ها رعایت می کنند.
** موضوع بعدی که درباره دکور عصر جدید وجود دارد سیاه بودن کلیت دکور است.
- شما هر برنامه تلنتی را که ببینید این طور است. یعنی اینکه ما مجبوریم رنگ خنثی داشته باشیم تا این فضا با همه اجراها متناسب باشد و ما خیلی سعی کردیم همه بخش های این دکور را به استانداردهای جهانی نزدیک کنیم.
** مساحت دکور این برنامه چقدر است؟
-بالغ بر ۲۰۰۰ متر فضا طراحی شده و ۸۰۰ متر فقط سن و جای تماشاگرها است. بک استیج نیز ۴۰۰ متر است.
** کرونا روی طراحی دکور برنامه شما تاثیر منفی نگذاشت؟
- زمانیکه ما کارهای طراحی را انجام می دادیم کرونا نبود. در اصل آن موقع به اندازه الان شیوع گسترش پیدا نکرده بود.
** در فصل بعدی هم حضور خواهید داشت؟
- هنوز مشخص نیست اما امیدوارم اگر بتوانم کاری برای این گروه انجام دهم،همکاری ام ادامه دار باشد.

 
** شما طراحی دکور برنامه «اتفاق» را نیز به عهده داشتید؟
-بله، حقیقت زیاد خبر ندارم و خودم هم ناراحت هستم از اینکه متوقف شده است. برنامه نوپایی بود و با تماشاچی بالا متاسفانه با شروع ضبطش به کرونا خوردند و از آنجایی که بر اساس حضور تماشاچی طراحی شده بود و با اینکه سعی کردند بدون تماشاچی هم ضبط کنند اما نمی دانم چه شد. امیدوارم اتفاق های خوبی برای این برنامه بیفتد.
** خطای دید در دکور این برنامه عامدانه بوده است؟
- ایده ای که برای شروع به من دادند ویدئووالی با ابهت زیاد بود که کلا بر اساس گرافیک باشد و این ویدئووال در کف هم آمده و دکورش از نظر مساحت بسیار بزرگ است. سه طبقه دکور ساختیم و آنجا هم یک کار معماری انجام دادیم. طوری هم طراحی شده بود که چشم ها به سمت فرم کشیده نشود و تمام نگاه ها بروی سن باشد.
** در حال حاضر چه برنامه هایی دارید؟
- برنامه صبح گاهی شبکه خبر با نام چاپ  اول، خانه تو و شب های هنر شبکه چهار.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما