تاریخ انتشارجمعه ۲۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰
کد مطلب : ۴۳۰۸۵۵
سخنگوی رسمی وزارت خارجه عراق در اظهاراتی ضمن تأکید بر این مسئله که ترکیه با بغداد هماهنگی در زمینه حملات خود انجام نداده است، گزینه‌های این کشور در پاسخ به حملات ترکیه را رونمایی کرد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل از«احمد الصحاف» سخنگوی رسمی وزارت خارجه عراق، امروز (پنجشنبه)، در گفت‌و‌گویی مطبوعاتی از گزینه‌های پیش روی این کشور در پاسخ به حملات ترکیه به شمال عراق خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری «بغداد الیوم»، سخنگوی وزارت خارجه عراق در این خصوص گفت:‌ «به‌شدت اقدامات نظامی تحریک‌آمیز و یک‌جانبه ترکیه را محکوم و رد می‌کنیم. تأکید می‌کنیم که هماهنگی با دولت عراق صورت نگرفته است. این اقدامات باعث افزایش تنش در نوار مرزی میان دو کشور خواهد شد و کمکی به تلاش‌های صورت گرفته در زمینه مبارزه با تروریسم در منطقه نخواهد کرد حتی بر امنیت منطقه اثر خواهد گذاشت لذا از جامعه بین‌الملل می‌خواهیم که به نقش خود در زمینه حمایت از عراق در حق دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضیش عمل کنند».
احمد الصحاف ادامه داد:‌ «قوانین بین‌المللی حق واکنش، رجوع به شورای امنیت، اتحادیه عرب، سازمان همکاری اسلامی و همچنین استفاده برگه دادوستدهای تجاری را که سالانه بیش از شانزده میلیارد دلار برای ترکیه سود به همراه دارد به اضافه وجود ده‌ها شرکت ترکیه‌ای در خاک عراق، ضمانت می‌کند».
الصحاف افزود: «تمام این موارد منابع قدرت و گزینه‌های پیش روی وزارت خارجه عراق هستند؛ اما ما به اصل حسن همجواری، حفظ منافع در قالب توازن و احترام به حاکمیت و همچنین پایدار بودن هماهنگی‌های مشترک در هر آن چیزی که بر دو ملت همسایه بازتاب خواهد داشت، تکیه می‌کنیم».
سخنگوی وزارت خارجه عراق در پایان خاطرنشان کرد: «همچنان بر این باوریم که راه حل سیاسی راهی برای گذر از تجاوزهای پی‌در‌پی است؛ اما در مقابل برگه‌های قدرت را نیز در اختیار داریم».
این اظهارات در حالی است که پیشتر، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه گفت که آنکارا بر اساس حق دفاع از خود طبق قوانین بین‌المللی در شمال عراق علیه گروه «پ‌ک‌ک» دست به عملیات می‌زند و در عین حال برای همکاری با بغداد در مقابله با این گروه اعلام آمادگی کرد (جزئیات بیشتر).
آنکارا از ۱۴ ژوئن گذشته عملیات گسترده با نام «پنجه عقاب» و از ۱۷ ژوئن عملیات «پنجه ببر» را در شمال عراق،  با هدف نابودی عناصر حزب کارگران کردستان آغاز کرد که با اعتراض شدید دولت بغداد و مقامات مسئول عراقی مواجه است؛ اما آنکارا بی‌توجه به این اعتراض‌ها به نقض حاکمیت عراق، تاکید دارد که به عملیات خود ادامه دهد.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰