تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۰
کد مطلب : ۴۳۰۷۹۳
چین، پاکستان و افغانستان، در بیانیه‌ای اعلام کردند خواستار خروج مسئولانه نیروهای آمریکایی و خارجی از افغانستان هستند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازافغانستان، چین و پاکستان خواهان خروج مسوولانه نیروهای ائتلاف از افغانستان شده‌اند تا از آنچه «تجدید حیات هراس‌افکنی» در افغانستان گفته می‌شود، جلوگیری شود.
به دنبال گفت‌وگوی راهبردی معاون وزرای خارجه سه جانبه چین-افغانستان و پاکستان، هر سه کشو در بیانیه‌ای اعلام کردند که هر سه طرف توافق کردند که مبارزه با هراس‌افکنی، همکاری امنیتی، مبارزه با حرکت اسلامی ترکستان شرقی و گروه‌های هراس‌افکن دیگر که امنیت مشترکشان را تهدید می‌کنند، را تقویت کنند.
دور سوم مذاکرات با ریاست لوو ژایووی معاون وزیر امور خارجه چین، میرویس ناب معاون وزیر امور خارجه افغانستان و سهیل محمود منشی وزیر امور خارجه پاکستان انجام شد.
در این گفتگوها در مورد همه‌گیری ویروس کووید-۱۹ نیز تبادل نظر شد.
بر اساس این بیانیه، سه طرف توافق کردند که همکاری‌های بیشتری را در امر مبارزه با کووید-۱۹ انجام دهند، از جامعه بین المللی بخواهند که به طور مشترک از تبعیض جلوگیری کنند، از نقش برجسته سازمان بهداشت جهانی در هماهنگی پاسخ جهانی علیه کووید-۱۹ حمایت کنند تا همکاری‌های بین المللی در زمینه پیشگیری و کنترل شیوع کرونا در منطقه و جهان ارتقا پیدا کند.
در این بیانیه همچنین آمده است که چین و پاکستان از تلاش‌های دولت افغانستان و طرف‌های ذیربط در تسریع تبادل زندانیان (طالبان) برای هموار کردن راه برای آغاز مذاکرات میان افغان‌ها قدردانی کرده و خواستار کاهش خشونت و آتش بس بشردوستانه شده اند.
بر اساس این بیانیه، چین و پاکستان همکاری با دولت افغانستان را در روند آشتی صلح تحت رهبری افغانستان، آغاز زودتر مذاکرات میان افغان‌ها، حفظ دستاورد پس از سال ۲۰۰۱  حمایت می‌کنند و (چین و پاکستان) چشم امید به احیای صلح و ثبات در افغانستان دارند.
بیانیه همچنین تاکید کرده است که چین همچنان در ساختن روابط افغانستان و پاکستان نقش سازنده‌ای خواهد داشت.
در مورد خروج نیروهای خارجی از افغانستان، سه طرف خواستار خروج منظم، مسوولانه و مبتنی بر شرط از افغانستان شدند تا از تجدید حیات احتمالی هراس‌افکنان جلوگیری شود.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴