تاریخ انتشاردوشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۷
کد مطلب : ۴۳۰۵۵۹
معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه اقدامات دولت تدبیر و امید مثبت و قابل دفاع در هر جلسه و مناظره‌ای است،‌ گفت: البته این به معنای عدم وجود ضعف در دولت نیست.
۰
plusresetminus
جهانگیری: اقدامات دولت مثبت و قابل دفاع در هر جلسه و مناظره‌ای است!

به گزارش بلاغ، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در نشست هم‌اندیشی با جمعی از علما و روحانیون اظهار داشت: مردم روحانیت را گروهی مرجع می‌دانند که در تلخ و شیرین زندگی آنها همراهشان بوده است. این نقش بسیار تعیین‌کننده و مهم است و در حوادثی نظیر کرونا نیز آثار آن به وضوح مشخص شد.

نقش مراجع عظام و روحانیت در قضیه کرونا
به گزارش فارس، وی با‌ اشاره به نقش مراجع عظام و روحانیت در قضیه کرونا، گفت: آنها نشان دادند که به سلامت مردم نگاه ویژه‌ای دارند و کمک کرده‌اند تا از شیوع بیماری جلوگیری کنیم. متولیان بقاع متبرکه با ستاد ملی مبارزه با کرونا بهترین همکاری را انجام دادند.
جهانگیری تصریح کرد: روحانیون ایران نشان دادند که مسائل مردم برای آنها بسیار پراهمیت است و در عین حال به‌نظر متخصصان امر نیز اعتماد کردند. همین همراهی و همفکری و به صحنه آمدن باعث شد تا این لحظه نسبت به کشورهای پیشرفته صنعتی از وضعیت بهتری در مقابله با کرونا برخوردار باشیم.

رکود و نزول اقتصادی در کشورهای بزرگ
معاون اول رئیس‌جمهور به همه‌گیری بیماری کرونا و آثار منفی آن بر اقتصاد جهانی‌ اشاره کرد و گفت: کشورهای بزرگ که ادعا و توانمندی فراوانی در حوزه اقتصادی و پزشکی دارند دچار رکود و نزول اقتصادی شده‌اند که از رکود اقتصاد جهانی سال 1930 نیز بزرگ‌تر است. در آمریکا که به تنهایی 30 درصد تولید ناخالص دنیا را به خود اختصاص داده، 40 میلیون نفر بیکار شده‌اند و البته هیچ کدام از مراکز پزشکی و درمانی دنیا تاکنون نتوانسته‌اند داروی خاصی برای مقابله با کرونا پیدا کنند.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه اقدامات دولت تدبیر و امید مثبت و قابل دفاع در هر جلسه و مناظره‌ای است،‌ بیان داشت: البته این به معنای عدم وجود ضعف در دولت نیست، ما نیز به‌خاطر برخی روندها و مسائل ساختاری در اجرا دچار مشکلاتی شده‌ایم اما جهت‌گیری ما در دولت اول آرام کردن فضای بین‌المللی و برداشتن شمشیر تحریم از سر کشور بود تا مسائل اقتصادی را در جهت صحیح قرار دهیم.

خاطرنشان می‌شود، شاهد صحبت‌های جهانگیری گرانی جهشی دلار، مرغ، تخم مرغ، خودرو، لجام‌گسیختگی قیمت مسکن، چند برابر شدن اجاره‌بها، رانت میلیاردها دلاری ناشی از دلار ۴۲۰۰ تومانی، افزایش تحریم‌ها، حقوق‌های نجومی، چند برابر شدن نقدینگی و... است.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی عنوان کرده است که درآمد سرانه کشور از سال 90 تا 98 کاهشی 34 درصدی داشته است. در واقع به‌رغم افزایش درآمد اسمی ‌خانوارها، قدرت خرید هر فرد ایرانی نسبت به سال 90، یک‌سوم کاهش یافته است. در این گزارش همچنین آمده است که در صورت تحقق رشد اقتصادی 8 درصدی از سال 99 به بعد، حداقل 6 سال زمان نیاز خواهد بود تا به سطح درآمد سال 90 بازگردیم.

جهانگیری با‌ اشاره به اقدامات دولت در بحران کرونا، اظهار داشت: دولت علی‌رغم محدودیت‌های بودجه تلاش کرد راهکارهایی را در پیش گیرد که به طبقات ضعیف جامعه فشار وارد نشود. دولت 75 هزار میلیارد تومان برای کمک به مردم اختصاص داد که 25 هزار میلیارد تومان به‌صورت وام قرض‌الحسنه یک میلیون تومانی به خانوارها پرداخت شد و 50 هزار میلیارد تومان باقی‌مانده برای بنگاه‌های اقتصادی آسیب‌دیده از شرایط کرونا اختصاص یافت و در کنار این برنامه‌ها، 5 هزار میلیارد تومان دیگر نیز برای افرادی که شغل و منبع درآمد خود را به‌دلیل شرایط کرونا از دست داده بودند پیش‌بینی شد.

معاون اول رئیس‌جمهور آزادسازی سهام عدالت را یکی از کارهای پراهمیت در کشور برشمرد و افزود: آزاد‌سازی سهام عدالت مهم‌ترین طرح اقتصادی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران در 40 سال گذشته است و امروز حدود 50 میلیون نفر از مردم کشور سهام‌دار مهم‌ترین کارخانه‌ها نظیر فولاد مبارکه اصفهان و مس سرچشمه و غیره هستند.

وی گفت: امروز ارزش سهام عدالت برای هر فرد که 500 هزار تومان سرمایه‌گذاری کرده بود، به حدود 15 میلیون تومان رسیده و این افراد مالک شرعی و قانونی سهام خود در کارخانه‌های بزرگ کشور هستند.

رهبری با آزاد‌سازی سهام عدالت موافقت کردند
جهانگیری با‌ اشاره به اینکه در شرایط کرونا از مقام معظم رهبری درخواست کردیم که با آزاد‌سازی سهام عدالت موافقت کنند، بیان داشت: ایشان با این موضوع موافقت کردند و تأکید فرمودند که مردم را به فروش سهام خود تشویق نکنید زیرا می‌تواند برای روزهای مبادای زندگی مردم به کار آید.

معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه دولت همچنان توصیه می‌کند که اگر مردم نیاز ضروری ندارند سهام خود را نفروشند، خاطرنشان کرد: بانک‌ها نیز اعلام کرده‌اند که آماده هستند به پشتوانه این سهام،‌ تسهیلاتی به مبلغ 80 درصد ارزش سهام را به مردم پرداخت کنند تا بخشی از مشکلات اقتصادی مردم با این تسهیلات مرتفع شود و همچنان مالکیت سهام خود را حفظ کنند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴