تاریخ انتشاريکشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰
کد مطلب : ۴۳۰۴۵۹
رئیس‌جمهور الجزایر گفته انتظار دارد همتای فرانسوی او به خاطر اقدامات استعماری گذشته از دولت و ملت الجزایر معذرت خواهی کند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل از«عبدالمجید تبون»، رئیس‌جمهور الجزایر در مصاحبه‌ای با شبکه خبری فرانس ۲۴ گفته که انتظار دارد «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه به خاطر اشغال استعمار‌گرانه این کشور آفریقایی در گذشته معذرت خواهی کند. 
به نوشته وبگاه روزنامه «نشنال»، تبون در این مصاحبه همچنین ابراز امیدواری کرد که همتای فرانسوی او بر اساس دلجویی گذشته خود از این کشور، این اقدام را انجام دهد.  
وی در این مصاحبه عنوان کرد: «ما قبلاً عذر‌خواهی‌های نیمه‌کاره دیده‌ایم، قدم بعدی لازم است. ما منتظر آن هستیم.» 
رئیس‌جمهور الجزایر افزود: «من بر این باورم که با رئیس‌جمهور ماکرون می‌توانیم در روند دلجویی [از ما] پیش برویم. او مرد صادقی است که می‌خواهد این موقعیت را بهتر کند.» 
تبون همچنین گفت: «این اقدام از سوی فرانسه، کاهش تنش‌ها را ممکن می‌سازد و جوی آرام‌تر را برای روابط فرهنگی و اقتصادی (بین دو کشور) ایجاد می‌کند؛ به خصوص برای بیش از شش میلیون الجزایری که در فرانسه زندگی می‌کنند.» 
امانوئل ماکرون در دسامبر سال ۲۰۱۹ ضمن اشاره به اینکه استعمار‌گرایی (فرانسه) یک اشتباه بزرگ بود خواستار رد شدن از گذشته شد.  
وی همچنین در جریان کمپین انتخاباتی خود استعمار الجزایر توسط فرانسه را جنایتی علیه بشریت دانست.  
نگاه دوباره جهان به میراث استعمارگری در پی کشته شدن جورج فلوید، سیاهپوست آمریکایی به دست پلیس سفیدپوست این کشور و اعتراضات گسترده جهانی به وجود آمد.
حکومت استعماری ۱۳۲ ساله فرانسه بر الجزایر و هشت سال جنگ وحشیانه که به این استعمار پایان داد، میراثی از روابط پر تنش را بین دو کشور برجای گذاشته است.
تنش‌های به وجود آمده بین دو کشور روز جمعه پس از آن شدت گرفت که الجزایر جمجمه ۲۴ نفر از نیروهای مقاومت که در دوران استعمار سر از بدن‌هایشان جدا شده بود را دریافت کرد.
این جمجمه‌ها روز یکشنبه (امروز) قرار است در پنجاه و هشتمین سالگرد استقلال الجزایر دفن شوند.  





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما