کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اساتید دانشگاه شهیدرجایی برای ارائه دورس باید به آموزش الکترونیکی مسلط باشند

15 تير 1399 ساعت 15:10

معاون آموزشی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با اشاره به روش برگزاری کلاس‌ها در این دانشگاه گفت: در سال آینده اساتیدی مسئول ارائه دروس می‌شوند که به آموزش الکترونیکی مسلط باشند.


به گزارش بلاغ به نقل ازعلی پورکمالی‌ انارکی معاون آموزشی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در نشست بسیج دانشجویی این دانشگاه در پاسخ به سوالات دانشجویان گفت: در رابطه با ترم تابستانی، دانشگاه طبق روال همیشه درصدد است تا این ترم را برگزار کند؛ البته به صورت مجازی.
وی ادامه داد: طبق مصوبات ستاد مبارزه با کرونا، امکان برگزاری به صورت حضوری وجود ندارد. اوضاع طوری است که دانشگاه هایی که قصد جدی داشتند که امتحانات را به صورت حضوری برگزار کنند، موفق به این کار نشدند. به هر حال، برگزاری ترم تابستانی به صورت غیر حضوری است. آن چیزی که فعلا برنامه ریزی شده و به زودی نهایی و اطلاع رسانی خواهد شد، از تاریخ ۴ مرداد تا ۵ شهریور است. این پنج هفته به صورت غیر حضوری خواهد بود.
کمالی انارکی ادامه داد: قبل از این در شورای آموزشی ابلاغ کردیم که نیازهای دانشجویان احصا شده و در صورت امکان، به صورت غیرحضوری برآورده شود.
وی افزود: سعی ما این است که از اساتیدی استفاده شود که در نیم سال گذشته، عملکرد خوبی در ارائه دروس الکترونیکی داشتند؛ مثلاً اساتیدی که محتوای خوبی تولید کردند، کلاس های برخط‌شان را خوب برگزار کردند، آزمون های مستمر داشتند، دانشجو می‌توانست به راحتی با آنها ارتباط برقرار کند، و روالی منطقی در آزمون های الکترونیک در پیش داشتند.
معاون آموزشی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی گفت: ان‌شاءالله در فاصله هشتم تا دوازدهم نیز آزمون های این ترم را برگزار خواهیم کرد.
پورکمالی انارکی تصریح کرد: در مورد وضعیت کلاس ها در نیم سال بعد، ابلاغیه رسمی از طرف وزارت علوم نیامده است؛ اما وزارت از دانشگاه ها در رابطه با شروع کلاس ها نظرسنجی انجام داده است. اکثر دانشگاه ها، از جمله دانشگاه ما بر این عقیده بودند که ترم زودتر شروع شود؛ چرا که با مشکل آنفلوآنزای فصلی و بیماری های دیگر مواجه نشویم.
معاون آموزشی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی اظهار داشت: به نظر می‌رسد که وزارت علوم نیز بر همین عقیده باشد. البته در این صورت فاصله ترم تابستانی تا این ترم کم خواهد شد که به اساتید تاکید خواهیم کرد که نمره ها را با فوریت وارد کنند که دانشجویان با مشکلی مواجه نشوند.
وی افزود: آن چیزی که در برنامه ریزی ترم آینده دولت بر آن تاکید دارد و ما هم تاکید داریم این است که دانشگاه ها اختیار دارند متناسب با توان خود شیوه های آموزشی را انتخاب کنند، اما آن چیزی که در صحبت های مسئولین دیده می‌شود این است که روش، روش تلفیقی است، یعنی ترکیبی از روش های حضوری و غیرحضوری.
کمالی ادامه ادامه داد: ما هم آنچه که در جلسات مدیران محترم گروه ها و معاونین آموزشی عرض کرده ایم همین بوده این است که دروس عملی را در هفته های اول با زمان دو برابر برگزار کنیم که فرصت جلسات حضوری را از دست ندهیم و در صورتی که اگر دوباره تشخیص ستاد مبارزه با کرونا این بود که امکان حضور دانشجویان در کلاس ها و خوابگاه ها وجود نداشت، از زمان حضور دانشجویان در دانشگاه استفاده کرده باشیم.
معاون آموزشی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی گفت: صحبت هایی نیز وجود دارد که ظرفیت خوابگاه ها کاهش پیدا کند. یک راهکار این است که بعضی از کلاس ها به صورت یک هفته در میان یا دو هفته در میان برگزار شود که دانشجویان یک هفته یا دو هفته بیایند و یک یا دو هفته نیایند و راهکار دیگر آن است که تسهیلاتی فراهم کنیم که دانشجویان در دانشگاه های خودشان مهمان شوند؛ اما ایرادی که این روش دارد این است که طبق قوانین دانشجو معلمان که توسط آموزش و پرورش وضع می‌شود، مهمانی دانشجویان متعهد خدمت ممنوع است.
وی افزود: به دستور ریاست دانشگاه مکاتبه‌ای انجام شده تا این مورد برطرف شده و شرایط مهمانی فراهم شود. البته دانشجویان ملزم هستند دروس صلاحیت معلمی خود را از طریق سامانه آموزش الکترونیک بگذرانند.
پورکمالی یادآور شد: در مورد ترم تابستان باید اضافه کنم که چون شیوه اجرا در اکثر دانشگاه ها الکترونیکی است، برای دانشجویان فرقی ندارد که در دانشگاه خودمان این ترم را بگذرانند یا در دانشگاه شهر خودشان؛ مگر اینکه درسی باشد که ما ارائه نکرده باشیم. بنابراین پیشنهاد ما این است که در این موارد به دنبال مهمان شدن نباشید.
وی گفت: در مورد شهریه، برای نیم سال تابستان، دو سال پیاپی است که شهریه ثابت را حذف کرده ایم. اما در مورد شهریه متغیر، مصوبه ای را به هیئت امنا پیشنهاد داده ایم تخفیفی را به علت الکترونیکی شدن دروس در نظر بگیرند. سعی ما بر این است که این تخفیف را برای ترم تابستان هم در نظر بگیریم. ممکن است مقدار این تخفیف ۱۰ تا ۲۰ درصد باشد.
معاون آموزشی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ادامه داد: برای برنامه ریزی دروس مؤکداً درخواست کرده ایم که در برنامه تداخلی وجود نداشته باشد و با توجه به این که بعضی از دروس را به راحتی می‌توان به صورت الکترونیکی اجرا کرد، توصیه کرده‌ایم که آن دروس را به صورت کلاس های پرتعداد ثبت‌نام کنند که فضای خالی در برنامه ها بیشتر شده و تداخل ها به حداقل برسد.
پورکمالی اظهار داشت: این‌گونه امکان برگزاری کلاس های عملی با زمان دو برابر فراهم خواهد شد. به طور مثال، اگر قبلاً برای یک درس ۶۰ نفره، دو کلاس ۳۰ نفره نیاز بود، اکنون با یک کلاس ۶۰ نفره قابل برگزاری است.
وی تصریح کرد: با توجه به روش دوگانه ذکر شده، طبیعتاً در سال آینده نیز اساتیدی مسئول ارائه دروس می‌شوند که به آموزش الکترونیکی مسلط باشند. اساتید مدعو این صلاحیت ها را خواهند داشت و به اساتید دانشگاه خودمان هم آموزش های لازم را خواهیم داد و اگر با این تدابیر همچنان استادی نیاز به کمک داشت، درس را با دو استاد برگزار خواهیم کرد؛ به این صورت که از یک استاد با تجربه در زمینه آموزش الکترونیک و یک استاد با دانش علمی بالا به صورت توأمان استفاده خواهیم کرد.
پورکمالی ادامه داد: ارزشیابی مستمر، ارزشیابی پذیرفته شده تری نسبت به روش آزمون است؛ چون در کلاس‌های عادی، اساتید فقط یک امتحان پایان ترم و یک امتحان میان ترم می‌گیرند و بعضاً فقط امتحان پایان ترم برگزار می‌کنند؛ در حالی که به طور مثال آزمونک های پس از هر جلسه که روشی برای ارزشیابی کلاسی است، آمادگی دانشجویان را برای آزمون نهایی بیشتر می‌کند و آنها را از شب امتحانی خواندن باز می‌دارد.
وی گفت: این روش، روش خوبی است اما مسئله این است که آیا سوالات، زمان آزمون ها، روش ها، و امکانات امتحان دهنده تناسب دارد یا خیر؟ اصطلاحی که مطرح است این است که سطح پوشش و عمومیت پوشش کار تا چه حد است؟ آیا همه می‌توانند به یک نسبت از این بستر استفاده کنند یا خیر. این جای تأمل دارد و یک کار آماری در این زمینه به بخشی محول کرده ایم که گزارش آن ارائه خواهد شد.
معاون آموزشی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ادامه داد: روش ارزیابی در ترم تابستان هم مشابه ترم پیش خواهد بود. آزمون های کوچکی در جلسات مجازی گرفته خواهد شد، آزمون میان ترم و... . به طور کلی روش همین است. اما برای ترم آینده هنوز زود است که در این رابطه صحبت کنیم. هنوز هیچکس نمی‌داند که چه اتفاقی خواهد افتاد. همان طور که همه فکر می‌کردند در تابستان مشکلی با کرونا نداشته باشیم و امتحانات حضوری باشد اما این طور نشد.
وی گفت: باید صبر کنیم و ببینیم در زمان امتحانات ترم بعد که دی ماه خواهد بود چه اتفاقی خواهد افتاد. ولی با توجه به اینکه در سال های قبل هم مشکل آنفلوآنزا و همه گیری بیماری ها را داشتیم، ممکن است آزمون ها به همین صورت باشد.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


کد مطلب: 430445

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/430445/اساتید-دانشگاه-شهیدرجایی-ارائه-دورس-باید-آموزش-الکترونیکی-مسلط-باشند

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com