تاریخ انتشاريکشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
کد مطلب : ۴۳۰۴۴۴
سخنگوی وزارت خارجه روسیه ضمن محکوم کردن حکم دادگاه انگلیس علیه دولت قانونی ونزوئلا گفت، اتحادیه اروپا هرگونه تلاش‌ جهت نزدیک شدن مخالفان و حامیان دولت این کشور را مسموم می‌کند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل از«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز شنبه گفت، برخی کشورهای اروپایی با تحریم کردن آن دسته از مخالفان دولت ونزوئلا که خواستار گفت‌وگوی سازنده هستند، مانع از آرام شدن فضای این کشور می‌شوند.
به نوشته خبرگزاری «تاس»، زاخارووا گفت:‌ «اتحادیه اروپا یک بسته تحریمی علیه گروهی از سیاست‌مداران این کشور، شامل عده‌ای از مخالفان [دولت] را تصویب کرد که خواستار گفت‌وگوی سازنده با مقامات دولت هستند. با این حال تلاش وزرای امور خارجه ونزوئلا و اتحادیه اروپا در جلوگیری از افزایش تنش دیپلماتیک کمک کرده است و این مسئله مهمی است».
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه افزود:‌ «پایتخت‌های اروپایی این خطر را به‌وجود آورده‌اند که بهبود اوضاع با وقفه مواجه شود. آن‌ها به شکست خود و نداشتن ایده درخصوص تنش‌زدایی در ونزوئلا اذعان کرده‌اند. هدف آن‌ها مسموم کردن هرگونه تلاش جهت نزدیک شدن مخالفان و حامیان دولت و ممانعت از رسیدن آن‌ها به اشتراک‌نظر است».
اتحادیه اروپا از نوامبر ۲۰۱۷ و به منظور تحت فشار گذاشتن کاراکاس برای کناره گیری مادورو رئیس جمهور قانونی این کشور از قدرت تحریم‌هایی را علیه ونزوئلا اعمال کرده که شامل ممنوعیت صادرات سلاح،‌ بلوکه کردن اموال و محدودیت‌هایی علیه مقامات ارشد این کشور می‌شود.
«نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا هفته گذشته به سفیر اروپا دستور داد تا ظرف ۷۲ ساعت این کشور را ترک کند. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که اتحادیه اروپا ۱۱ مقام دیگر ونزوئلایی را به لیست تحریم‌های خود اضافه کرد.
با این حال وزارت خارجه ونزوئلا با انتشار بیانیه‌ای در روز پنج شنبه در این زمینه گفت: «خورخه آرئاسا» وزیر خارجه ونزوئلا و «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به صورت تلفنی با یکدیگر رایزنی کرده و دو طرف تاکید کرده‌اند که همکاری میان طرفین می‌تواند مسیر گفت‌وگوی سیاسی برای حل این مشکل را تسهیل کند. 
زاخارووا همچنین در واکنش به رأی دادگاه انگلیس علیه دولت قانونی ونزوئلا گفت:‌ «چنین کاری قطعاً مغایر با منافع مردم ونزوئلا است که در حال حاضر از تحریم‌ها رنج می‌برند و [همین تحریم‌ها نیز] ناقض حقوق بین‌الملل هستند».
وی این حکم را «ناقض شماری از اصول و هنجارهای قوانین بین‌المللی نظیر عدم مداخله در امور داخلی ، احترام به حق حاکمیت و مصونیت دارایی‌های دولتی کشورها است».
اواخر اردیبهشت ماه سال جاری، بانک مرکزی ونزوئلا شکایتی علیه بانک مرکزی انگلیس در دادگاهی در لندن مطرح کرد تا این بانک را مجبور کند ذخایر طلای این کشور آمریکای لاتین به ارزش ۱.۱۳ میلیارد دلار را تحویل دهد.
در حکم دیوان عالی انگلیس روز پنجشنبه با رد درخواست دولت قانونی ونزوئلا اعلام کرد: «دولت علیاحضرت قطعاً آقای گوایدو را در مقام رئیس‌جمهور موقت بر اساس قانون اساسی ونزوئلا به رسمیت می‌شناسد و متعاقباً آقای مادورو را بعنوان رئیس‌جمهور موقت بر اساس قانون به رسمیت نمی‌شناسد. بر مبنای این به رسمیت شناختن، دولت علیاحضرت، آشکارا و صراحتاً گوایدو را بعنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا به رسمیت می‌شناسد».
دولت‌های آمریکا و شماری از کشورهای اروپایی از «خوان گوایدو» سردسته مخالفان و رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا حمایت می‌کند و مدعی هستند مادورو نتیجه انتخابات ۲۰۱۸ این کشور را به نفع خود مصادره کرده است. آمریکا تاکنون از هر اقدامی برای تضعیف و سرنگونی دولت مادورو از جمله تحریم‌های شدید استفاده کرده، اما نتوانسته مردم و ارتش ونزوئلا را با خود همراه کند.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴