رئیس انجمن قلم ایران گفت:ما به داوری اساتید اطمینان داریم ضمن اینکه یک قرار اولیه داریم و آن این است که در این جایزه بنا داریم درون‌مایه و تکنیک آثار در کنار هم توسط داوران مورد بررسی قرار گیرد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازآئین پایانی هجدهمین دوره از جایزه قلم زرین با حضور محسن پرویز رئیس انجمن قلم، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری، جواد شمقدری رئیس اسبق سازمان سینمایی و جمعی از اهالی ادب، فرهنگ و سینما در سالن اجتماعات انجمن قلم برگزار شد.

 
* پرویز: در جایزه قلم زرین درون‌مایه و تکنیک آثار در کنار هم توسط داوران مورد بررسی قرار می‌گیرد
محسن پرویز رئیس انجمن قلم ایران در این مراسم ضمن اشاره به اینکه در سنوات گذشته طبق تصمیم هیأت مدیره انجمن قرار شد در کنار برنامه جایزه قلم زرین هر سال نکوداشتی از یک پیشکسوت عضو انجمن قلم ایران داشته باشیم، گفت: در این راستا علاوه بر نویسندگان و شعرا فیلمنامه‌نویسانی که حداقل یک فیلمنامه سینمایی در کارنامه داشته باشند می‌توانند عضو انجمن قلم باشند. از این رو آقای جمال شورجه از سینماگران کشورمان به واسطه عضویت در انجمن قلم در لیست تجلیل ما قرار گرفت و امروز از ایشان تجلیل به عمل می‌آید.
پرویز در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ما در جایزه قلم زرین داورانی را دعوت می‌کنیم که معمولا جزء اساتید حوزه شعر، داستان و پژوهش هستند، گفت: ما به داوری این اساتید اطمینان داریم ضمن اینکه یک قرار اولیه داریم و آن این است که در این جایزه بنا داریم درون‌مایه و تکنیک آثار در کنار هم توسط داوران مورد بررسی قرار گیرد.
رئیس انجمن قلم ایران با بیان اینکه اصل برای ما این است آثاری انتخاب شوند که در کنار برجستگی تکنیکی، به لحاظ درون مایه و محتوا هم برجسته باشند تصریح کرد: ما به مشکلی که در دوره هجدهم برخوردیم این بود که هر ساله در پاییز دبیر جایزه را انتخاب و معرفی می‌کنیم و پس از آن سرگروه‌های داوری و داوران هم انتخاب می‌شوند و سال به پایان نرسیده داوری‌ها تمام می‌شود اما کرونا تهیه کتاب‌های این دوره را برای ما سخت کرد. از این رو تردید بود که امسال جشنواره را برگزار کنیم چرا که عمده آثار اغلب در نمایشگاه کتاب تهران تهیه می‌شد اما امسال به دلیل عدم برگزاری نمایشگاه مشکلاتی برای ما ایجاد شد.
وی به نکته دیگر اشاره کرد و آن در اختیار قرار دادن کتاب‌ها به داوران و امکان انتقال ویروس کرونا در این روند را از دیگر موارد برشمرد و گفت: ما حتی برای برگزاری این نشست هم مردد بودیم که آیا با شرایط حضور این ویروس قادر به اهدا و برپایی نشست هستیم یا نه، اما با زحمات دبیر جایزه و دبیرخانه و هیأت داوران توانستیم نهایتاً  جایزه را به سرانجام برسانیم و نتایج را اعلام کنیم.
پرویز جایزه امسال را دارای یک ویژگی متمایز دانست و گفت:‌امسال جایزه قلم زرین ویژگی خاصی دارد و آن داشتن برگزیده در همه رشته‌ها است.
وی با تأکید از اینکه همه حاضران در طول مراسم باید ماسک داشته باشند، گفت: خواهش می‌کنم در زمان حضور در مراسم حتماً ماسک به چهره داشته باشید.
* شمقدری: آقای شورجه طی ۴۰ سال انقلاب به امام و رهبری و انقلاب وفادار ماند
در بخش دیگری از این مراسم جواد شمقدری رئیس اسبق سازمان سینمایی پیش از تجلیل از جمال شورجه درباره این هنرمند متعهد  انقلابی ابراز داشت: اینکه یک هنرمند در طول دهه‌های پس از انقلاب همچنان متعهد و پایدار و باورمند بر باورهای انقلابی خود بماند، کار سختی است. ممکن است در میان مردم این اتفاق آسان باشد اما افراد و صاحبان اندیشه فکر و هنر در شرف تندبادهای بسیار قرار می‌گیرند و طی سال‌های اخیر دچار ریزش می‌شوند و در مقابل باورها و انقلاب می‌ایستند اما ماندن بر سر آرمان‌ها از امتیازات ویژه آقای شورجه است.
وی به آشنایی خود با این هنرمند اشاره کرد و گفت: پس از سال 59 با آقای شورجه آشنا شدم در آن سال‌ها بچه‌های مختلفی از دانشگاه‌های گوناگون جمع شده بودند تا عرصه تلویزیون را عرصه بچه انقلابی‌ها کنند، دوستان زیادی در آن جمع حضور داشتند نیمی باقی ماندند  بسیاری از سرمایه ما در انقلاب و تلویزیون در بخش تولید حاصل کار آن جمع بود. آنجا با آقای شورجه آشنا شدم.
وی به نگه داشتن مرزهای ارتباطی شورجه با بازیگران زن اشاره کرد و گفت:‌یکی دیگر از خصوصیات آن این بود که نماز در همه مراحل زندگی‌اش در اولویت قرار دارد این از آن نکاتی است که در عرصه کار ما استثنایی شمرده می‌شود.
شمقدری به مجموعه یادداشت‌های زمان شورجه هم اشاره کرد و آن را یک استثنا خواند و گفت: ‌یکی از خصوصیات آقای شورجه این است که در هر جمع و جلسه‌ای که قرار می‌گیرد گزارش و یادداشتی از آن برای خود ثبت می‌کند خط خوشی هم دارد این یادداشتها می‌تواند ثمربخش باشد.
وی در پایان شورجه را فردی فداکار برای انقلاب برشمرد و گفت: او در تمام این 40 سال در دوره امام و رهبری وفادار انقلاب بود این وفاداری به حدی زیاد است که هر مجموعه‌ای از او دعوت می‌کند همکاری با آنها را می‌پذیرد زیرا معتقد است باید نقش خود را در انقلاب ایفا کرد.
در بخش دیگری از این مراسم کلیپی از آثار و زندگی زمان شورجه برای حاضران پخش شد.

 
* میرعلایی: اگر انسان مؤمنانه عمل کند هر صنفی برای سلامتی‌اش دعا می‌کند
سیداحمد میرعلایی از تهیه‌کنندگان سینما نیز در این مراسم به اخلاق‌منش و رفتار ستودنی جمال شورجه اشاره کرد و گفت:‌ پس از اینکه آقای شورجه سکته مغزی کردند فکر می‌کردم خیلی از ارزش‌های ایشان کمتر می‌شود اما از آن روز ارتباط مسؤولین نظام و همکاران با او بیشتر شد. اقشاری ابراز علاقه به او می‌کنند و برایش دعا می‌کنند که نشانگر آن است اگر انسان مؤمنانه عمل کند هر صنفی برای سلامتی‌اش دعا می‌کند.
وی در پایان سخنان خود به تهیه و فیلمبرداری سریال «وعده دیدار» در انگلیس اشاره کرد و از شیفته شدن یک یهودی به اخلاق جمال شورجه اشاره کرد.

* خواب جمال شورجه از عنایت امام رضا(ع)/ ای کاش امروز مجموعه ۵ جلدی «موسی‌کلیم‌الله» را اینجا رونمایی می‌کردم
جمال شورجه پیش از تقدیر در اختتامیه جایزه قلم زرین اظهار داشت: وظیفه خود می‌دانم از دوستان انجمن قلم تقدیر کنم من خودم را شایسته این تجلیل نمی‌دانم. امروز بعد از نماز صبح خواب دیدم علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) به این محفل تشریف آوردند و دستی سر و روی من کشیدند گفتند بلند شو با هم برویم همه دوستان به استقبال امام رضا (ع) آمدند ایشان هم مدام مرا همراهی می‌کردند.
وی گفت: خوشا به سعادت شما که این مرکز مهم و نافذ را تدارک دیده‌اید خوشا به سعادت شما که اهل قلم زرین هستید و تن استکبار و صهیونیست را با قلم‌تان به لرزه درآورده‌اید شاید بهتر بود با یک اثر اینجا حضور می‌یافتم اما اگر ۵ ماه این مراسم به تأخیر می‌افتاد با مجموعه پنج جلدی «موسی کلیم‌الله» اینجا حاضر می‌شدم تا از آن رونمایی کنید در حال حاضر ۵۲ قسمت آن در ۵ جلد آماده انتشار است.

 
وی در پایان گفت: ای کاش فیلم سینمایی «احمد بای» که آماده شده و از سوی تهیه‌کننده آن بلوکه شده در اینجا به اکران در می‌آمد. این فیلم در الجزایر آماده شده و سرگذشت یکی از سرداران الجزایری است که علیه استکبار قیام کرد امیدواریم شاهد اکران این فیلم در آینده‌ای نزدیک باشیم.
گفتنی است، احمد بای بن محمد شریف شخصیت اصلی این فیلم است.او در سال  ۱۷۸۶ به دنیا آمد و در سال ۱۸۵۰  درگذشت. وی فرزند محمد الشریف و از خانواده ابن قانه یکی از بزرگ‌‌ترین شیوخ عرب در منطقه الصحرای الجزایر بود. احمد بن محمد ریاست قبایل العواسی که در منطقه عین البیضاء و اطراف آن حضور داشتند را به عهده گرفت، منصبی که به جز کسانی که مورد اعتماد مردم بودند تعلق نمی‌گرفت. وی حافظ کل قرآن بود و فعالیت‌های قرآنی بسیاری داشت. همچنین در سن ۱۲ سالگی به حج مشرف شد که از همان زمان به حاج احمد معروف گشت. او همچنین مسئولیت نظارت به بخشی از نیروهای  نظامی را در منطقه شرقی قسطنطنیه بعهده داشت.
در جریان زلزله‌ای که در ۲ مارس ۱۸۲۵ پایتخت را ویران کرد، حاج احمد نقش مهمی در عملیات نجات ایفا کرد و این باعث شد که «الدای حسین» حاکم وقت او را بعنوان حاکم قسنطینه منصوب کند. او در دوران حکومتش بر این منطقه توانست قبائل بزرگ را با هم متحد و نبردهای مختلفی را علیه استعمار فرانسه پیش ببرد. او دارای یک استراتژی دقیق و بسیار قوی برای پیشبرد  جبهه مقاومت علیه فرانسویان بود که او را به یکی از بزرگترین سردمداران استقلال کشور الجزایر تبدیل کردد.
* شرفشاهی: پیشنهاد افزوده شدن بخش نمایشنامه نویسی، تعزیه و سریال‌های تلویزیونی به جایزه قلم زرین
در پایان این مراسم کامران شرف‌شاهی دبیر هجدهمین از جشنواره قلم زرین با ارائه گزارشی گفت: ۷۶۴۵ اثر در این دوره مورد بررسی قرار گرفت در بخش پژوهش و نقد ادبی ۱۰۹۸ اثر، در شعر بزرگسال ۴۰۱۰ اثر، در بخش داستان بزرگسال ۳۳۴۲ اثر، شعر کودک و نوجوان ۶۳۲ اثر و داستان کودک و نوجوان ۲۱۶۳ اثر مورد ارزیابی قرار گرفت. من پیشنهاد می‌کنم برای دوره آتی جایزه در زمینه نمایشنامه‌نویسی، تعزیه و سریال‌های تلویزیونی بخشی تخصیص یابد تا در این بخش هم آثار ارزیابی شوند.


 
در این مراسم از سوی محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری هدیه‌ای به جمال شورجه اهدا شد و در پایان حاضران پوستر این هنرمند را به یادگار امضا کردند.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
کاهش ۷۵ درصدی تصادفات فوتی در صحنه
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۳
آمادگی ۱۰۰ پایگاه کمیته امداد برای جذب حامی
پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
چاره‌ای جز مردمی‌کردن تولید و اقتصاد نداریم