تاریخ انتشارشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۰
کد مطلب : ۴۳۰۳۰۷
حجامت را بسیاری بر اساس توصیه‌های دینی انجام می‌دهند و سایرین را برای روی آوردن به حجامت تشویق می‌کنند، حال‌آنکه باید نکات لازم در این مسیر مورد لحاظ قرار گیرد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ شنیده بودیم توصیه پیامبر و ائمه است اما آنچنان در جامعه وجهه خوبی نداشت. کمی هم چاشنی ترس همراهش بود و به همین دلیل ترغیب می‌شدیم که برای این عمل یک جایگزین انتخاب کنیم.
با خودمان دو دوتا چهارتا می‌کردیم و تحلیل می‌کردیم که خب اگر در زمان پیامبر نیز تکنولوژی‌ای به نام اهدای خون بود، پیامبر توصیه به حجامت نمی‌کرد. اما در جمع یکی از دوستان که نشسته بودیم، آن‌قدر از تأثیرات چند بار حجامت بر بدنش برایمان گفت که تصمیم گرفتیم آن را تجربه کنیم.
شماره و آدرس یک مطب طب سنتی را گرفتیم و همراه یکی از دوستان به آنجا رفتیم. دوستمان که از جثه ضعیف‌تری برخوردار بود اندکی می‌ترسید اما سعی داشت بر ترسش غلبه کند. پزشک همان ابتدا که دید که او می‌ترسد از شرایط حجامت برایش گفت: نه دردی دارد و نه سختی‌ای؛ چند ثانیه سوزش کوچکی بر پشتت حس می‌کنی که برای یک جوان رعنا ترسی نیست.
پیش از رفتن به درون اتاق با چند مراجعه‌کننده دیگر سر صحبت را باز کردیم. آقا مهدی جوانی حدود ۳۰ ساله بود که مشخص می‌شد از طرفداران همیشگی حجامت است.
او می‌گفت: حجامت برای خارج کردن خون از بدن است و تا حد زیادی روی خوش‌خلقی، تنظیم اشتها، تنظیم خواب و آرام شدن روحیات تأثیر دارد؛ حداقل بر روی من این اثرات را دارد.

 
نظر مهدی را راجع به اهدای خون نیز پرسیدیم. او می‌گفت اهل اهدای خون نیز است و خون دادن آنچنان ارتباطی با حجامت ندارد.
مهدی که به گفته خودش سالی یک یا دوبار نیز خون اهدا می‌کرد معتقد بود طب سنتی می‌تواند از بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری کند و باید این موضوع بیشتر در جامعه جا بیفتد.
جوانی 20 ساله دیگر به نام احد نیز منتظر رسیدن نوبتش بود. این جوان بار اولش بود که قصد داشت حجامت کند و علت آمدنش به این مکان را خواب‌رفتگی دست‌وپایش عنوان می‌کرد.
نکته جالب آن‌که پزشک طب سنتی پس از حجامت این جوان به او تأکید کرد که خونش غلیظ و آلوده است و برای بهبود باید یک یا دو ماه آینده بازهم اقدام به حجامت کند.
احد می‌گفت: هنگامی‌که چهار زانو نشسته بودم و پزشک در حال بادکش کردن پوستم بود، مانند همیشه پایم خواب رفت اما بدون آنکه تکان بخورم و پس‌ازاینکه پزشک اقدام به خارج کردن خون کرد رفته‌رفته خواب‌رفتگی پایم رفع شد و اثرش را در همان لحظه دیدم.

 
نوبت به خودم رسید. طی صحبتی که با افراد بیرون اتاق دکتر کرده بودم بر تصمیمم قاطع‌تر شده بودم؛ اما باید قبول کرد باز هم حجامت برای بار اول کمی ترس دارد زیرا اساساً هر مقوله‌ای که با خون سر و کار داشته باشد اندکی دلهره‌آور است.
بر جای مشخص‌شده نشستم و پزشک کار خود را آغاز کرد. همچنان که مشغول فعالیت بود، بدنم عرق کرد که پزشک بلافاصله علت را گفت. او از رنگ و غلظت خون، رنگ چهره و چاقی و لاغری افراد مزاجشان را تشخیص می‌داد و متناسب با آن توصیه‌هایی می‌کرد.
پس از پایان حجامت با یوسف علی آذری، کارشناس طب سنتی حاضر در مطب صحبت کردیم. آذری در خصوص حجامت اظهار کرد: سابقه حجامت به قبل از میلاد حضرت مسیح بازمی‌گردد و روایت حجامت نیز در کتب دینی اسلام زیاد است که علامه طباطبائی، در تفسیر سوره اسرا با نقل معراج پیامبر تصریح می‌کند که در آسمان چهارم هر فرشته‌ای که از کنار رسول گرامی عبور می‌کرد به ایشان می‌گفتند حجامت کن و امتت را به حجامت دعوت کن.
وی با اشاره به اینکه روایت بسیار زیادی در خصوص اهمیت و فواید حجامت وجود دارد افزود: برای خواندن این روایت‌ها و دیدگاه علمی حجامت می‌توانید به کتاب «حجامت معجزه درمان» دکتر خیراندیش مراجعه کنید.

 
این کارشناس طب سنتی با تأکید بر اینکه دشمن در طول تاریخ سعی داشته حجامت را از مردم مسلمان دور کند، ادامه داد: در زمان قاجار این مسئله به اوج خود می‌رسد به حدی که یک پزشک درباری خودفروخته تیغ حجامت را مسموم می‌کند و باعث می‌شود 2 نفر در دربار با حجامت بمیرند و این مسئله را در بوق و کرنا کرده تا مردم از حجامت فاصله بگیرند و از این موارد در طول دوران زیاد است تا حدی که حتی حدود 30 سال حجامت در ایران ممنوع می‌شود.
وی افزود: اکنون بیشترین مراکز تحقیقاتی حجامت در کشور ایالات‌متحده آمریکا قرار دارد اما در کشور برخی از افراد این موضوع را قبول ندارند و آن را غیرعلمی می‌دانند.
آذری در ادامه با اشاره به فواید پزشکی حجامت گفت: بخشی از غذایی که ما می‌خوریم جذب و بخشی دفع می‌شود و بخشی دیگر به شکل خون غلیظی که در طب سنتی به آن خون سودا می‌گویند در بدن می‌ماند که خود عامل بسیاری از بیماری‌هاست و حجامت این خون را دفع می‌کند.
وی تصریح کرد: طبق تجربه شخصی خودم افرادی که حجامت می‌کنند غالباً یا سرماخورده نمی‌شوند و یا بسیار سبک است که دلیل این موضوع افزایش قدرت ایمنی بدن در مقابل ویروس‌هاست.
این کارشناس طب سنتی همسان دانستن اهدای خون و حجامت را تصوری غلط دانست و اضافه کرد: به کسانی که به ما مراجعه می‌کنند و خون زیادی دارند توصیه می‌کنیم در فصول گرم و سرد که حجامت نباید کرد، خون اهدا کنند.

 
وی در ادامه با اشاره به شیوع کرونا و تأثیر آن بر میزان حجامت مردم گفت: در ابتدای شیوع کرونا کاملاً حجامت را تعطیل کردیم اما اکنون با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی مراجعین را حجامت می‌کنیم که البته تعداد آن‌ها به نسبت سال گذشته کاهش یافته است و خودمان نیز ساعت کاری را کاهش داده‌ایم.
آذری بهترین فصل برای حجامت را بهار و سپس پاییز عنوان کرد و اظهار کرد: این به معنای این نیست که در تابستان و زمستان حجامت بد است اما تاثیرش پایین‌تر خواهد بود زیرا در اوج گرما و سرما حجامت نهی شده است.
وی در پایان گفت: حجامت انواع مختلفی دارد که هرکدام یک سری فوایدی دارد اما حجامت بین دو کتف حجامت عمومی بوده که رایج‌تر است.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مردم  و حق اعتراض
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴