تاریخ انتشارشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۵
کد مطلب : ۴۳۰۲۸۶
مدیرکل سابق آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه باید در دوره ابتدایی استعدادها شناسایی شوند تا در دوره‌ای که قرار است هدایت تحصیلی انجام شود این کار مبتنی بر همان استعدادها صورت پذیرد، گفت: در دوره ابتدایی اقدام نظام‌مند برای شناسایی استعدادها انجام نشده و در حد طرح شهاب بوده است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازمرتضی شکوهی مدیرکل سابق آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر با بیان اینکه شناسایی استعداد و توانایی‌های دانش آموزان در دوره ابتدایی از اهمیت بالاتری برخوردار است، اظهار کرد: اگر بخواهیم به یک هدایت تحصیلی مطلوبی دست یابیم باید فرایند شناسایی استعداد دانش‌آموزان به خوبی در دوره ابتدایی صورت بگیرد.
وی افزود: اگر چه تلاش‌های خوبی در قالب ارزشیابی توصیفی و اجرای برنامه شهاب که از پایه چهارم ابتدایی شروع می‌شود انجام گرفته است اما در دروه ابتدایی باید بیشتر زمان را صرف شناسایی استعدادها کنیم.
مدیرکل سابق آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه باید در دوره ابتدایی استعدادها شناسایی شوند تا در دوره‌ای که قرار است هدایت تحصیلی انجام شود این کار مبتنی بر همان استعدادها صورت پذیرد، عنوان کرد: در دوره ابتدایی اقدام نظام‌مند برای شناسایی استعدادها انجام نشده و در حد طرح شهاب بوده است.
شکوهی در پاسخ به این پرسش که «تا کنون چه اقداماتی انجام شده و اکنون باید چه کنیم؟»، گفت: شناسایی استعداد در دوره ابتدایی باید انجام شود اما در عمل اگرچه معلمین ما که در دوه ابتدایی کار می‌کنند در راستای دستیابی به اهداف یادگیری به شناسایی استعدادها کمک می‌کنند ولی اینکه یک نظام جامعی آماده شده باشد تا معلم از دوره ابتدایی و حتی از پیش‌دبستانی به صورت نظام‌مند به آن بپردازد، اکنون وجود ندارد.
وی ادامه داد: به‌رغم تلاش‌ها و تأکیدات، شناسایی استعدادها به صورت روش‌مند انجام نشده و در دوره ابتدایی مشاور نداریم و بسیار محدود در برخی مدارس مشاور حضور دارد و نقش مشاور توسط معلم ایفا می‌شود.
وی با بیان اینکه نیازمند آن هستیم که مسیر هدایت تحصیلی را از پیش دبستانی و ابتدایی در قالب یک نظام جامع تعریف و  میزانی از منابع و امکاناتی که داریم را به دوره ابتدایی اختصاص دهیم، گفت: در غیر این صورت نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم دانش‌آموز تا نهم حداقل شناخت را از خودش داشته باشد و در پایه نهم دست به انتخاب درست رشته تحصیلی بزند.
مدیرکل سابق آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر خانواده‌ها این مطالبه را به عنوان مطالبه اصلی خود درنظر بگیرند و فقط دنبال این نباشند که چقدر به محفوظات و دانستنی‌های فرزندشان افزوده می‌شود، مدرسه کارکرد واقعی خود را در شناسایی استعدادها و توانمندی‌ها می‌شناسد گفت: در این صورت آموزش و پرورش هم خودش را بیش از این مقید می‌داند که به این مطالبه پاسخ بدهد. 





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما