تاریخ انتشارشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
کد مطلب : ۴۳۰۲۴۶
بر اساس اظهارات رییس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت کرونا باعث ضرر حدودی 1 میلیارد و 750 میلیون دلاری به صنعت گردشگری سلامت شده است که این موضوع جای خالی تله‌مدیسین را بیش از پیش آشکار می‌کند.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ، چند ماهی است که ویروس کرونا در کوچه پس کوچه ها، خیابان‌ها و شهر‌های مختلف چهان جولان می‌دهد و تا مدتی همه مکانها، مدارس، دانشگاه‌ها و مغازه‌ها را تعطیل و خسارت‌های زیادی به بخش‌های اقتصادی کشورها وارد کرده است.
در این بین صنعت گردشگری سلامت هم از خسارات این ویروس در امان نماند، با توجه به محدودیت‌های سفر در سراسر جهان، تعداد سفرهای توریست‌های سلامت به کشور ما هم به صفر رسید و همین موضوع خسارات چشمگیری را به این صنعت وارد کرد.
خبرنگار بهداشت نیوز برای بررسی خسارات وارد شده به صنعت گردشگری سلامت، راهکارهای جبران این خسارات، و تجارب به دست آمده در این دوران گفتگویی اختصاصی با دکتر سعید هاشم زاده، رییس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام داده است که در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید.
رکود گردشگری سلامت پس از شیوع کرونا
رییس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت مهم ترین اتفاق در حوزه گردشگری سلامت بعد از شیوع کرونا را معطوف شدن تمام هم و غم ظرفیت درمانی کشور، چه در بخش دولتی چه در بخش خصوصی به سمت کرونا و خدمت رسانی به مردم کشورمان دانست و افزود: به عبارت دیگر با شیوع کرونا ویروس، به طور طبیعی گردشگری سلامت از اولویت مراکز درمانی خارج شده است. با افزایش مجدد آمار مبتلایان به کرونا، توجه مراکز درمانی به این سمت جلب شده که خود را با شرایط جدید تطبیق داده و بتوانند خدمات بهتری به مردم خودمان ارائه دهند.
دکتر هاشم زاده خاطرنشان کرد: از طرف دیگر مرزهای کشور بسته شده و بیماری به طور رسمی وارد کشور نمی شود و تقریبا تعداد بیماران خارجی که به قصد درمان وارد کشور می شوند به صفر رسیده است و این بزرگترین ضربه ای بوده که به دنبال شیوع کووید 19 بر گردشگری سلامت وارد شده و این بخش را دچار رکود کامل کرده است.
با شیوع کرونا ویروس، به طور طبیعی گردشگری سلامت از اولویت مراکز درمانی خارج شده است.
وی در ادامه این گفت‌وگو به خسارات احتمالی وارد شده به این صنعت اشاره کرد و توضیح داد: سال 98 در مجموع حدود 650 تا 700 هزار نفر گردشکر سلامت داشته ایم که از این تعداد 129 هزار نفر آن ها در مراکز درمانی ما پرونده تشکیل داده و بستری شده اند و باقی بیماران سرپایی درمان شده اند. اگر هر مریض بین 2 هزار تا 2 هزار و 500 دلار هر مریض ارز آوری به کشور ما داشته است، عدد قابل توجهی یعنی حدودا چیزی بین 1 میلیارد و 300 میلیون دلار تا یک میلیارد و 750 میلیون دلار  بدست خواهد آمد.

استفاده بهینه از ظرفیت‌های فضای مجازی برای گردشگری سلامت
این مسئول وزارت بهداشت با بیان اینکه گردشگری سلامت نباید از اولویت برنامه ریزی ها، تصمیم گیری ها و حمایت ها خارج شود، بیان کرد: در همین حال کرونا ویروس، باب جدیدی را برای گردشگری سلامت ما باز کرده و آن برنامه ریزی در جهت توسعه Tele medicine و استفاده از ظرفیت های فضای مجازی برای گردشگری سلامت است و این مسأله در چند بخش می تواند اثرگذار باشد.
وی ادامه داد: چه در بخش تصمیم گیری بیمار برای ورود به کشور، با توجه به تبلیغاتی که در فضای مجازی از اقداماتی که در کشورمان برای کنترل و مدیریت کرونا صورت گرفته، انجام می دهیم و چه از نظر اطمینان بخشی به بیماران خارجی در منطقه و کشورهای اروپایی در خصوص پروتکل های درمانی مورد استفاده برای درمان بیماران مبتلا به کرونا ویروس که در صورت باز شدن مرزها برای درمان، با خاطری آسوده به کشور وارد شوند.
توسعه تله _ رادیولوژی و ارزآوری برای کشور
هاشم زاده اضافه کرد: همچنین در بخش ارائه‌ی خدمات درمانی مجازی،  در این دوران می توانیم بسیار مؤثر و سودآور باشیم. خیلی از کشورهای منطقه به طور جدی با کرونا درگیر هستند در حالی که زیرساخت های مناسبی ندارند و ما مثلا می توانیم با توسعه تله – رادیولوژی به این کشورها کمک کنیم.
کرونا ویروس، باب جدیدی را برای گردشگری سلامت ما باز کرده و آن برنامه ریزی در جهت استفاده از ظرفیت های فضای مجازی برای گردشگری سلامت است.
وی هم چنین در این خصوص به بهداشت نیوز گفت: ما رادیولوژیست های بسیار خوبی در کشور داریم و غالب سیستم های تصویربرداری ما دیجیتال هستند  و اغلب ظرفیت این را دارند که به هر کدام از مراکز معتبر کشورهای همسایه و باقی کشورها خدمات ارائه دهند.
رییس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت در ادامه اشاره کرد: به این ترتیب و در مورد همین مثال ما می توانیم با مراکز سی تی اسکن در بسیاری کشورها لینک شویم و در گزارش دهی  تصاویر رادیولوژی در سطحی بالا به مردم کشورهای همسایه کمک کرده و از این طریق برای کشور درآمد کسب کنیم.

 
تلاش های بخش خصوصی و استارت آپ ها برای توسعه تله مدیسین
وی با تأکید بر اینکه بحث Tele medicine  علاوه بر رادیولوژی، در بخش آزمایشگاه و دادن مشاوره در این خصوص هم مطرح است، عنوان کرد: همچنین اگر مرزها باز شود و بیماران وارد کشور شوند در حوزه پیگیری این بیماران می توانیم از ظرفیت فضای مجازی استفاده کنیم تا نیاز بیمار به مراجعه مجدد کمتر شود.
دکتر هاشم زاده در اینباره گفت: برخی شرکت های تسهیل گر و برخی بیمارستان های کشور اقداماتی را در حوزه ی اطلاع رسانی و ارائه ی آمار و اطلاعات مربوط به اقدامات انجام شده در کشور در جهت کنترل اپیدمی کووید 19 شروع کرده اند.
وی در ادامه  بیان داشت: در کنار آن تعدادی استارت آپ هم هستند که در بخش medicine  Tele شروع به کار کرده اند. اخبار مربوط به برگزاری وبینارهای مربوط  به تله مدیسین مؤید تلاش بخش خصوصی در راستای توسعه Tele medicine  در کشور در آینده ای نزدیک است.
افزایش چند برابری اپلیکیشن‌های مشاوره خدمات درمانی آنلاین پس از شیوع کرونا
وی از تلاش کشورهای دیگر در بحث خدمات درمانی مجازی هم گفت: کشورهای پیشرو در حوزه Tele medicine  شامل کشورهای آمریکای شمالی و اروپایی از سال های قبل خدمات درمانی مجازی ارائه می کردند و گزارش ها و مقالاتی هم وجود دارد که در دوره شیوع کرونا این گونه خدمات به نحو چشمگیری افزایش یافته است.
اخبار مربوط به برگزاری وبینارهای مربوط  به تله مدیسین مؤید تلاش بخش خصوصی در راستای توسعه Tele medicine  در کشور در آینده ای نزدیک است.
هاشم زاده افزود: در طول 6 ماه اخیر که با شیوع کووید 19 مواجه بوده ایم، در کشور خودمان نیز تعداد اپلیکیشن هایی که مشاوره و خدمات آنلاین به بیماران می دادند، چندین برابر شده است.
این مسئول وزارت بهداشت تصریح کرد: توسعه ی tele medicine  نیاز به یک سری زیرساخت و ویژگی های نرم افزاری و سخت افزاری دارد. در بخش زیر ساخت ها اقدامات اساسی باید صورت گیرد که بعد از کرونا تا حدودی در کشور با توجه به افزایش کاربران اینترنتی شروع شده است.

نیاز به اصلاح نگاه و استراتژی نسبت به گردشگری سلامت داریم!
وی ضمن بیان اینکه از لحاظ بقیه مسائل یعنی ابزارهای لازم که باید در اختیار بخش دولتی و خصوصی قرار گیرد، نیاز به اقداماتی داریم، اظهار کرد: مثلا در بخش دولتی، آیین نامه های ارائه ی خدمات درمانی مجازی چه برای استارت آپ ها و چه برای کلینیک های مجازی توسط معاونت محترم درمان به سرعت در وزارت بهداشت در حال تهیه است.
رئییس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت در آخر به بهداشت نیوز گفت: بیماری کرونا به هر صورت ظرف یکی دو سال آینده با ساخت واکسن و داروی مؤثر کنترل می شود ولی درسی که از آن می گیریم این است که امکان دارد در آینده بیماری دیگری همه گیر شود پس باید جهت گیری کلی خود را اصلاح کنیم و استراتژی اصلی ما در بخش گردشگری سلامت باید با نگاهی علمی و با در نظر گرفتن تجربیات سایر کشورها طراحی شود.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰