کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

برگزاری جشن میلاد امام رئوف با سیمایی متفاوت به دلیل شیوع کرونا

13 تير 1399 ساعت 12:40

حرم نورانی امام رضا (ع) جمعه شب و همزمان با شب میلاد با سعادت امام رئوف حال و هوای دیگری داشت و شیوع کرونا سیمای جشن امسال را متفاوت کرده بود.


به گزارش بلاغ به نقل ازخبرنگار حج و زیارت و وقف حرم نورانی امام رضا (ع) جمعه شب و همزمان با شب میلاد با سعادت امام رئوف حال و هوای دیگری داشت.
شیوع کرونا اتفاقی بود که اواخر سال گذشته و اوایل امسال اماکن متبرک کشور از جمله حرم نورانی امام هشتم را تحت تأثیر قرار داد و درب‌های این آستان نورانی حدود ۷۰ روز بر روی زائران بسته بود. شاید آن زمان نگرانی بسیاری از عاشقان امام رئوف ایام دهه کرامت خصوصاً میلاد با سعادت امام رضا (ع) بود که به لطف و مدد آن امام عزیز درب‌های حرم مدتی است برروی زائران باز شده و این ایام عاشقان امام رئوف دسته دسته به زیارت مشرف می‌شدند.
اما شیوع کرونا چهره متفاوتی از جشن میلاد امام رضا (ع) ساخته بود و عموم زائران با ماسک برصورت در حرم حاضر می‌شدند و موضوع رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی هم نظم و سیمای متفاوتی از برنامه‌ها ساخته بود.

استقرار چهار نفر بر روی هر فرش خصوصاً هنگام برگزاری نماز جماعت و پهن کردن فرش‌ها به صورت یک در میان و شطرنجی از جمله عواملی بود که سبب شد با وجود کاهش چشمگیر زائران نسبت به سال‌های گذشته اغلب صحن و سرا‌های آستان پر به نظر بیاید.

 

 
مراسم پیش از اذان مغرب با نواخته شدن نقاره‌ها آغاز شد و سپس حمید شاکرنژاد قاری بین‌المللی قرآن کریم آیاتی از سوره مبارکه نور را پیش از اذان مغرب تلاوت کرد. قرائت زیارت امین‌الله و مولودی‌خوانی توسط مهدی سماواتی آغازگر برنامه‌ها پس از نماز مغرب و عشاء بود و سپس حجت‌الاسلام احمد مروی در سخنانی کوتاه به زائران خیر مقدم گفت.
گلباران حرم امام رضا (ع) دیگر اتفاقی بود که امسال تحت تأثیر شیوع کرونا قرار گفت و امسال به صورت محدود توسط خادمان آستان آن حضرت برگزار شد.


اعطای نشان خادمی آستان امام رضا (ع) به داریوش ارجمند از دیگر اتفاقات شب میلاد امام رئوف بود. این هنرمند و بازیگر آثار مذهبی سال گذشته خادمی آستان قدس رضوی را یکی از آرزوهایش مطرح کرد و در ادامه حجت‌الاسلام مروی اعلام کرد بزودی این نشان به وی اعطا می‌شود که این اتفاق در شب میلاد امام رضا (ع) رخ داد.
داریوش ارجمند پس از دریافت نشان خادمی آستان قدس رضوی با چشمانی گریان گفت: امشب نمی‌دانم چگونه بغضم را فرو ببرم. از اولین سال‌های حضورم در مشهد، زمانی که به دانشگاه رفتم، ازدواج کردم و صاحب فرزند شدم نوکر امام رضا (ع) بودم و این بزرگترین افتخار زندگی‌ام است.
وی ادامه داد: سال گذشته جلوی گنبد مطهر امام رضا (ع) با همسرم حضور داشتیم، آنجا گفتم آقا چرا نباید من خادم این آستان باشم. خوشحالم که امروز این اتفاق برای من رخ داد و این افتخار بزرگی است که نصیب من شد و تشکر می‌کنم از آقای مروی.
این بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به اینکه پدرم هم خادم امام رضا بود، گفت: دوران دانشجویی من در بالا خیابان گذشت و همیشه در جوار حرم نورانی امام از برکاتش بهره‌مند می‌شدم و خوشحالم که من هم مانند پدرم لباس خادمی آستان امام رضا (ع) را برتن کرده‌ام.
ارجمند مهاجرت امام رضا علیه‌السلام به مشهد را بزرگترین افتخار خراسان دانست و گفت: امام رضا (ع) با حضورش در ایران منت بزرگی بر ما گذاشت. ایشان همه علم ائمه قبل از خود را برای ما آورد و حضور ایشان اتفاق بزرگی بود که در تاریخ انسان‌های بزرگ و پادشاهان آن را درک کردند و با پای برهنه به زیارت این امام عزیز آمدند.
وی ادامه داد: ملت ما به خاطر نعمت و لطف خدا به این سرزمین یعنی حضور امام رضا (ع) سرافراز است و بزرگی‌ها و موفقیت‌های این ملت مدیون این امام عزیز است.
ارجمند با بیان اینکه همه داشته‌های زندگیم را از امام رضا (ع) می دانم گفت: هرگاه چیزی از امام خواستم از ته دل آن را بیان کردم و امام به من عنایت کرد.
وی با آرزوی سلامتی و شفا برای همه بیماران خصوصاً مبتلایان به کرونا گفت: امیدوارم به لطف حضرت رضا (ع) و در همین شب میلاد این امام مهربان این بیماری منحوس از کشور ما و از همه عالم ریشه کن شود و لطف امام رضا (ع) شامل حال همه جهانیان شود، زیرا این امام فقط امام ما نیست بلکه امام همه مردم عالم است.
وی ادامه داد: شاید ماجرای اویس قرنی را همه شما شنیده باشید او کسی بود که پیامبر (ص) را ندید اما دلش با پیامبر بود و مورد لطف و رحمت پیامبر (ص) قرار گرفت. من به کسانی که در تخت بیمارستان‌ها هستند و دستشان به جایی بند نیست می‌گویم که از ته دل به حضرت رضا (ع) متوسل شوید و از او بخواهید، مطمئن باشید که نتیجه می‌گیرید.
این هنرمند آثار مذهبی کشورمان با گرامیداشت یاد و خاطره شهید سلیمانی گفت: لحظه‌ای که در تلویزیون خبر شهادت سردار سلیمانی را شنیدم تا ساعت‌ها اشک می‌ریختم، گاهی می‌گویم چرا این اتفاق افتاد و گاهی می‌گویم چرا نباید این اتفاق می‌افتاد زیرا او آرزویی جز شهادت نداشت.
بازیگر نقش مالک اشتر در سریال امام علی (ع) ادامه داد: این اتفاق کمی نیست که یک انسان ساده دل کرمانی با رشادت‌هایش منطقه را به لرزه در می‌آورد و رئیس جمهور آمریکا پس از به شهادت رساندن او گویا افتخار بزرگی کسب کرده و می‌گوید او را کشتیم. فقط امیدوارم این مرد در بین جوانان ما تکثیر شود و حاج قاسم‌های متعددی داشته باشیم.
به گزارش فارس آیین تعویض پرچم گنبد و پوش ضریح مطهر امام رضا (ع) مهم‌ترین برنامه امشب بود که پرچم و پوش طی مراسمی توسط حجت‌الاسلام مروی برای تعویض به خادمان اعطا شد و در ادامه خادمان آستان به تعویض پرچم پرداختند.
 

 
 
ثبت لحظه تعویض پرچم از نکاتی بود که اغلب زائران انجام می‌دادند و با تلفن همراه این لحظات زیبا را ضبط کردند. همزمان با بالا رفتن پرچم گنبد نوای نقاره‌ها هم بلند شد و حال و هوای خاصی به حرم بخشید.

سخنرانی شهاب مرادی هم پایان‌بخش برنامه‌های شب میلاد امام رضا (ع) بود.
حجت‌الاسلام مرادی با اشاره به وصیت‌ امام رضا (ع) به شیعیان گفت: امام می‌فرمایند: «ای شیعیان ما مایه آبرو و زینت ما باشید». البته مایه زینت اهل‌بیت (ع) بودن در زندگی فردی مهم است اما این موضوع در اجتماع و به‌ ویژه در زمانی که با افراد غیرمسلمان رو به روی می‌شویم از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود.
وی ادامه داد: شیعه واقعی وقتی در میان جمع قرار می‌گیرد باید رفتار، منش و برخوردش به‌گونه‌ای باشد که اهل‌بیت (ع) به او افتخار کنند و مایه زینت و آبروی آن‌ها باشد.
مرادی با اشاره به اوضاع نابسامان اقتصادی در این روزها به خاطر شیوع ویروس کرونا و از رونق افتادن فعالیت‌های اقتصادی، گفت: در این روزها یک شیعه واقعی باید بیشتر هوای اطرافیان خود را داشته باشد چراکه اسلام دین مواسات و همدلی است.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


کد مطلب: 430137

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/430137/برگزاری-جشن-میلاد-امام-رئوف-سیمایی-متفاوت-دلیل-شیوع-کرونا

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com