کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

افتتاح موزه آوندهای تاریخی در رامسر با قدمت آثار 3 هزار سال قبل از میلاد

13 تير 1399 ساعت 10:30

موزه آوند‌های تاریخی رامسر با مشارکت بنیاد مستضعفان در حالی افتتاح شد که در سال گذشته با یک دوره عملیات بازسازی در بنای آشپزخانه قدیم شروع به کار کرد، در این موزه قدمت آثار تا ۳ هزار سال پیش از میلاد و دوران معاصر برمی‌گردد.


به گزارش بلاغ به نقل ازموزه آوند‌های تاریخی رامسر با مشارکت بنیاد مستضعفان در حالی افتتاح شد که در سال گذشته با یک دوره عملیات بازسازی در بنای آشپزخانه قدیم شروع به کار کرد، در این موزه  قدمت آثار تا ۳ هزار سال پیش از میلاد و دوران معاصر برمی‌گردد.
این آثار از لحاظ دو محتوای جنس و تکنیک به کار رفته حائز اهمیت هستند و شامل آوندهای سفالی، سنگی، چینی، فلزی، شیشه و بلور هستند که شاخص‌ترین آنها آوند‌های املش، مارلیک آوندهای زیبای میناکاری، شیشه و کریستال‌های باکارا و قلم زنی هستند.
 معاون امور توسعه و مدیریت منابع بنیاد مستضعفان در مراسم افتتاح موزه آوندهای تاریخی(ظروف) شهرستان رامسر با اشاره به اینکه بنیاد مستضعفان در حوزه‌های مختلف از جمله کارهای سخت‌افزاری سیمان، فولاد، راه‌سازی، تولید نیروگاه و حفاری کشور و سکوی آبی و... نقش آفرینی می‌کند و بخش زیادی از کارهای توسعه کشور را رقم می‌زند،گفت: در کنار آن در زمان بلایای طبیعی و حتی کرونا کارهای خوبی و چشمگیری انجام شد که علاوه بر مساعدت‌های مالی کمک‌ها، امکانات و در اختیار قرار دادن ساختمان‌ها تا حدی مشکلات را از دوش وزارت بهداشت برداشت.
جواد قناعت اظهار کرد: در کنار همه کارها کار ارزشمند بنیاد در حوزه فرهنگ، هنر و موزه است که کارهای فاخر و ارزشمندی انجام شد و تا پایان سال شاهد افتتاح چند موزه هستیم.
وی با اشاره به اینکه موزه‌ها نقش حیاتی و بسیار مهم و ماندگاری دارند که مروج ناب‌ترین پدیده‌های حیاتی هستند، تصریح کرد: موزه‌ها حافظ یادگاران نسل گذشته هستند که اشیا و آثار آن در عین بی‌زبانی با هرار زبان صحبت کرده و اسناد معتبری از فرهنگ و هنر و تاریخ ارائه می‌دهند.
قناعت ادامه داد: با دیدن آثار موزه‌ها با تفکرات بازیگران آن زمان آشنا شده و خلاقیت‌ها آن بشر و کارهای هنری و معماری گذشتگان را به نمایش می‌گذارد که بازدید کردن تاثیر دوچندانی داشته که حس ادراک و افتخار به بیننده دست می‌دهد و با صرف حداقل زمان کم با فرهنگ و تاریخ منطقه آشنا می‌شویم.
*افتتاح موزه هنر ایران در تهران
حمیدرضا قنبری  مدیر برنامه‌ریزی و توسعه خدمات موزه‌ای موسسه فرهنگی موزه‌ای بنیاد مستضعفان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه موزه آوند‌های تاریخی با تلاش همه عوامل مورد بهره برداری قرار می‌گیرد، گفت: موزه عاج شهرستان رامسر حدود سه سال گذشته به بهره‌برداری رسید و در راستای تکمیل موزه عاج با اضافه شدن زمین‌های اطراف به مجموعه موزه محوطه یک هکتاری به موزه عاج خواهیم داشت‌.
 مدیر برنامه‌ریزی و توسعه خدمات موزه‌ای موسسه فرهنگی موزه‌ای بنیاد با اشاره به راه‌اندازی موزه دفینه در تهران تصریح کرد: این موزه و موزه خودرو تهران نیز که طرح مرمت را سپری می‌کنند در دهه فجر افتتاح می‌شود.
وی در ادامه به موزه هنر ایران در تهران که در چند روز آینده افتتاح می‌شود، اشاره کرد و گفت: موزه هنر، موزه‌ای در تراز جهان است.
* موزه‌ها گامی برای اعتلای فرهنگ جامعه شتابزده امروزی
علی غلامی مدیر مجموعه فرهنگی موزه‌ای شهدای رامسر نیز در مراسم افتتاحیه موزه آوند‌های(ظروف) تاریخی شهرستان رامسر با اشاره به اینکه نامگذاری آوند‌های تاریخی و جایگزینی آن به جای واژه ظروف، گفت: واژه ظرف ریشه عربی دارد که در پارسی میانه آوند گفته شده و به منظور پاسداشت زبان فارسی از این واژه استفاده کردیم.
مدیر مجموعه فرهنگی موزه‌ای شهدای رامسر اظهار کرد: قدمت استفاده از آوندها به پیش از تاریخ باز می‌گردد که انسان به عنوان ذخیره غذا از آن استفاده کرده و با گذشت زمان به جهت تمایلات زیباشناختی وجود انسان آوند‌های تزیینی رایج می‌شوند.
وی که یکی از اهداف موزه آوندهای تاریخی به نمایش گذاشتن این تمایلات  زیبایی شناختی انسان‌ها دانست و افزود: فلسفه راه‌اندازی آوند موزه‌ها این است که موزه به عنوان عالی‌ترین نهاد فرهنگی و اجتماعی در هر جامعه محصول نیاز بشر شتاب‌زده مدرنیته است که با حفظ، معرفی و نمایش آثار مادی و معنوی زندگی خود در فضایی خاص و دلپذیر به آموزش غیررسمی تمامی اقشار جامعه در هر سن و جنس و قومیت، مذهب و تحصیلات پرداخته و در جهت اعتلای فرهنگ جامعه گام برمی‌دارد.
غلامی ادامه داد: امیدواریم که موسسه فرهنگی موزه‌ای بنیاد مستضعفان و مجتمع فرهنگی موزه‌ای شهدای رامسر با رسالتی که در توسعه و راه‌اندازی موزه‌ها در پیش گرفته بتواند سهم کوچکی در اعتلای سطح فرهنگی و اجتماعی کشور داشته باشد.
گفتنی است مجموعه فرهنگی و موزه‌ای کاخ مرمر شهرستان رامسر در بهار سال ۷۹ راه‌اندازی شد و مورد بازدید عموم‌ قرار گرفت و سپس در سال ۹۵ با توسعه موزه‌ای عمارت مرمر، موزه عاج فیل، حمام قدیم، موزه مردم‌شناسی، مردم شمال ایران و هزار و ۸۰۰ گونه گیاهی باغ بامبو و تالابی به یاد ۱۷۵ شهید غواص را در خود جای داده است.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


کد مطلب: 430124

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/430124/افتتاح-موزه-آوندهای-تاریخی-رامسر-قدمت-آثار-3-هزار-سال-قبل-میلاد

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com