کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دخترانی که سپر یک نسل در برابر آتش هستند/ لحظه‌هایی ناب‌تر از ناب در جمع ریحانه‌ها

12 تير 1399 ساعت 17:20

چون خواهر دوستم همراهمان بود نمی‌توانستم اعتراضی کنم، برای همین هندزفری را درگوشم گذاشتم و با تلفن همراهم بازی می‌کردم تا نه چهره این آخوند را ببینم و نه صدایش را بشنوم اما آخر این داستان متفاوت از پیش‌بینی من رقم خورد.


به گزارش بلاغ بحث حجاب و عفاف به‌عنوان یک دستور الهی و عقلانی، یکی از عوامل سعادت و رشد فرد و جامعه به‌حساب می‌آید که قطعاً نهادینه کردن این امر در افراد و اجرایی شدن آن در جامعه نیازمند تبیین و بسترسازی در فضایی عقلانی، منطقی و صمیمی است و حتی گاهی باید به‌صورت غیرمستقیم به آن پرداخت.
مجموعه فرهنگی فانوس، یکی از گروه‌های مردمی و خودجوش است که در اصفهان به‌صورت ویژه به مسأله دختران و حجاب و عفاف می‌پردازد، مخاطبان فانوس به‌عنوان شاخصه محتوایی این مجموعه اشاره می‌کنند که از مطالب سخنران توانسته‌اند جهت بگیرند، هم‌چنین فضای صمیمی و برنامه‌های فانوس را تأثیرگذار می‌دانند، این گروه دخترانه، ۱۵ سال پیش با مدیریت محمد داستانپور، در اصفهان تأسیس شد و داستان پور در همه برنامه‌ها به‌عنوان سخنران حضورداشته است.
فانوس از یک برنامه تابستانه شروع شد و به دلیل جذابیتش برای دختران، طی اردوی برگزارشده در مشهد، تصمیم گرفته شد که به گروهی فرهنگی تبدیل شود و جلسات هفتگی و برنامه‌های مختلف ویژه دختران داشته باشد اما تفاوت فانوس با سایر مراکز فرهنگی، علاوه بر دختر بودن مخاطبش، این است که تمامی کارهای فرهنگی صورت گرفته، توسط دختران انجام می‌شود.
در تابستان سال ۱۳۸۴ با توجه به احساس نیاز برای وجود جلسات مذهبی اعتقادی ویژه دختران دانش‌آموز، دانشجو و طلبه، سلسله کلاس‌هایی در فرهنگسرای پرسش با کارشناسی حجت‌الاسلام محمد داستانپور کلید خورد که قرار بود این کلاس‌ها تنها یک ترم تابستانه باشد اما با درخواست اعضا، یک ترم دیگر نیز تمدید شد، پس‌ازآن اندیشه تشکیل یک مجموعه فرهنگی ویژه دختران به ذهن اعضا خطور کرد و به همین خاطر با تدارک سفری به مشهدالرضا و گرفتن اذن از امام رئوف(ع)، در آن مکان مقدس تولد «مجموعه فرهنگی فانوس» را جشن گرفتند.
دختران فانوسی مدیر فرهنگی می‌شوند
فاطمه غفوری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در خصوص گروه فرهنگی فانوس، اظهار داشت: دخترانی که حتی با فضای فکری متفاوتی وارد فانوس می‌شدند، به‌مرورزمان به دلیل مؤثر بودن فضا، هم از لحاظ محتوا و هم از لحاظ صمیمیت و شاخصه‌هایی که در فانوس حفظ می‌شد، از این فضا جهت گرفته و تغییر می‌کنند تا جایی که دختری که شاید دارای کم‌ترین مؤلفه‌های دینی هم نبوده به نیرویی فرهنگی تبدیل شود که با گذشت ۱۴ سال، می‌توان گفت این بچه‌ها، خود به یک مدیر فرهنگی تبدیل‌شده‌اند و ما در طی این سال‌ها بچه‌های زیادی داشتیم که هم از نظر حجاب و هم جهت‌گیری زندگی متحول شده‌اند.
مسؤول منابع انسانی گروه فرهنگی فانوس تصریح کرد: یکی از برنامه‌های فانوس، جلسات هفتگی ۴شنبه‌ها به اسم لحظه‌های ناب است که میانگین حضور در جلسات لحظه‌های ناب تا قبل از کرونا به ۲۰۰۰ نفر می‌رسید و با سخنرانی محمد داستانپور و بحث روز جوان‌ها شامل موضوعات اجتماعی، فرهنگی و مذهبی و حواشی برنامه شامل غرفه‌ها و برنامه‌های جذاب، شاد و متنوع همراه بود که با شیوع ویروس کرونا به مدت ۴ماه جلسات مجموعه برگزار نشد.
فانوس همچنین ویژه‌برنامه‌های مناسبتی در محرم‌، عرفه و اعتکاف‌ها  دارد و هرساله جشن روز دختر را به‌صورت خانوادگی برگزار می‌کند اما شاید بتوان مهم‌ترین محور برنامه‌های فانوس را اردو دانست، اردوی مشهد که به‌صورت سالانه برگزار می‌شود و خاص‌ترین برنامه کل سال فانوس به‌حساب می‌آید.
دخترانه‌ترین اردوهای شهر
وی درخصوص اردوهای فانوس یادآورشد: در آخرین سفر مشهد، بیش از ۱۵۰۰ دختر با فانوس به این اردوی زیارتی رفته‌اند، به‌علاوه هر ۲ سال یک‌بار اردوی زیارتی عتبات داشته‌ایم که امسال به دلیل شرایط کرونا امکان برگزاری آن وجود نداشت، همچنین اردوهای قم و جمکران، اردوهای تفریحی و برنامه‌های ویژه‌ای نیز  برای نوجوانان برگزار شده‌است.
غفوری با اشاره به برنامه‌های دیگر مجموعه فانوس بیان داشت: این‌ها محوریت اصلی برنامه‌ها بود که  به‌غیراز آن برنامه‌های دیگری در قالب کانون کودکان،کانون نوجوانان، کانون علمی، کانون متأهلین، برنامه‌ریزی‌های درسی و مشاوره‌ای و محصولات فرهنگی ارائه می‌شود.
برای حجاب ریشه را باید ساخت
جالب است بدانیم که سیر فانوس به این صورت نیست که با موضوع حجاب جلسه‌ای برگزار کند و یا به‌طور خاص اعلام کند که روی موضوع حجاب کار می‌کنیم بلکه هدف اصلی و سیر فعالیت‌های گروه، جهت‌دهی به زندگی یک دختر در ابعاد زندگی شخصی، اجتماعی و همچنین جهت‌دهی دینی است که به‌مرورزمان اگر ریشه و عقیده درست شود، حجاب نیز جزو مؤلفه‌هایی است که به دنبال خود خواهد داشت.
این مجموعه هم‌چنین برنامه‌ای برای دخترانی که متحول شده‌اند، به نام مستند «من خودم را با خدا ست می‌کنم» در قالب مصاحبه ساخته است که در صفحه مجازی فانوس، قابل مشاهده است.
مسؤول منابع انسانی گروه فرهنگی فانوس در مورد نحوه تأثیرگذاری این مجموعه در مسئله حجاب، خاطرنشان کرد: عامل مهمی که مخاطب فانوس در این خصوص، به آن اشاره می‌کند، اصل محتوایی است که توسط محمد داستانپور در جلسات مختلف، از جلسات ۴شنبه‌ها گرفته تا تمامی برنامه‌های حاشیه‌‌ای تهیه می‌شود و مخاطب دریافت می‌کند تا بتواند به زندگی‌اش جهت دهد.
راز جذابیت فانوس
وی با بیان دلایل جذابیت فانوس برای نسل امروز اذعان داشت: یکی از دلایل جذابیت فانوس و جوان‌پسند بودن صحبت‌های داستانپور این است که محتوای ارائه‌شده، ۹۰ درصد نیاز روز جوان و ۱۰ درصد هم حرفی است که باید به جوان زده شود، حاشیه‌ای که چیده می‌شود و جذابیتی که در کنار محتوا وجود دارد آن‌قدر موردنیاز مخاطب است که در ضمن محتوایی که لازم است به جوان برسد می‌تواند آن را بپذیرد چراکه محتوای صرفاً منبری نمی‌تواند مخاطب و جوان امروزی را قانع نکند.
غفوری در مورد پایداری جو صمیمی میان فانوسی‌ها گفت: یکی از عوامل موفقیت فانوس و داستانپور در حوزه جوان مؤلفه اخلاق است و اینکه به مخاطب این مجموعه به چشم کسی که در خانه امام زمان(عج) آمده نگاه کنیم و همه به‌گونه‌ای به هم محبت کنیم که واقعاً امام زمان(عج) می‌پسندد، به‌هرحال جهت‌دهی‌ای که برای بچه‌های کادر به‌صورت مستمر انجام می‌شود خوش‌رویی، خوش‌اخلاقی، خنده‌رو بودن و فضای صمیمیت است که توانسته نسل به نسل از ادوار فانوس تا به امروز جریان داشته باشد.
 

 
 
از اعتقادات پوست‌پیازی و پوچ تا دغدغه فرهنگی و لذت زندگی
بسیاری از دختران اصفهانی، در مسیر فانوس به راه افتادند و راه زندگی خود را تغییر داده‌اند، راهی به‌سوی بندگی و عقلانی زندگی کردن و خانم شریفی یکی از این دختران است که در رابطه با آشنایی خود با فانوس می‌گوید: قبل از آشنایی با فانوس وضعیت حجاب من معمولی بود و اعتقاداتم سطحی و اصطلاحاً پوست‌پیازی بود که یک پوچی خاصی را به همراه داشت و امروز که فکر می‌کنم، متوجه این پوچی که در گذشته داشته‌ام می‌شوم.
این بانوی اصفهانی که امروز عضوی از فانوس شده است ادامه داد: یک‌بار کارت دعوتی از برنامه فانوس به دستم رسید، وقتی دیدم سخنران برنامه یک روحانی است یا خودم گفتم یقیناً از این برنامه‌های معمولی و خشکی است که به‌سختی می‌شود با آن ارتباط گرفت! به همین دلیل برنامه را شرکت نکردم، چندین بار کارت دعوت برای شرکت در مراسم به دستم رسید و من هم تمایلی به حضور در برنامه نداشتم و نمی‌رفتم، یک روز که با دوستم در خیابان بودیم، مسیرمان از محل برگزاری جلسه می‌گذشت، پیش‌تر هم تبلیغات برنامه را در سطح شهر دیده بودیم و ناخودآگاه کنجکاو شدم تا ببینم اصلاً این برنامه چه هست.
وقتی جلسه تمام شد تصمیم گرفتیم که جلسات بعدی را هم شرکت کنیم
وی در ادامه افزود: به‌ محض ورود به سالن همایش، نخستین چیزی که نظر ما را جلب کرد، جمعیت بسیار زیاد حاضر در سالن بود که همه آن‌ها دختر بودند، وقتی وارد جلسه شدیم هر چه زمان که می‌گذشت توجه ما به صحبت‌های سخنران بیشتر جلب می‌شد و وقتی جلسه تمام شد تصمیم گرفتیم که جلسات بعدی را هم شرکت کنیم، هم من و هم دوستی که همراهم بود بااینکه به‌ظاهر مذهبی بودیم و ظاهر موجهی داشتیم اما اهل سخنرانی و منبر و مجالس این شکلی نبودیم.
شریفی تصریح کرد: پس از ۶ ماه که جلسات را شرکت کردیم، عطش خاصی در وجود ما به وجود آمده بود، یک روز محور جلسه پیرامون دوستی‌ها و رفاقت‌ها بود که به‌ظاهر ربطی به نوع پوشش و حجاب نداشت، سخنران برنامه، حجت‌الاسلام داستانپور یک جمله در مورد  حجاب مطرح کرد که سبب شد تا به پوشش چادر که نسبت به آن احساس دوستی  نمی‌کردم، علاقه‌مند شوم و نوع پوششم را تغییر دهم.
عضو مجموعه فانوس یادآور شد: وقتی‌که انسان تک‌تک اعتقادات، طرز فکر و کردار خود را به ارث ببرد و تابع این ارثیه که به او رسیده عمل کند، یقیناً جایگاه مشخصی نخواهد داشت و برای نگه‌داشتن آن‌ها تلاشی نمی‌کند و خیلی راحت آن‌ها را از دست می‌دهد، اما وقتی انسان یک مسیر، فکر و یا اعتقادی را با شناخت انتخاب می‌کند، برای نگه‌داشتن این داشته از هیچ‌چیزی دریغ نخواهد کرد، بنابراین انتخاب نوع پوشش اگر به اراده خود ما و با شناخت صورت بگیرد، حتی اگر قرار گرفتن در مسیرش با سختی باشد، اما شیرینی خاص خود را دارد.
تحولی برخاسته از شور به همراه شعور
وی بابیان تأثیر فانوس در زندگی خود تأکید کرد: هر چه زمان می‌گذشت و حضور در بین دختران فانوس و جلسات آن پررنگ‌تر می‌شد، شناختم نسبت به اعتقادات مذهبی و انتخابی که نسبت به نوع پوششم داشتم با حضور در جلسات بیشتر می‌شد، چراکه خاصیت این جلسات پرداختن به موضوعات متعدد با استدلال علمی و دلیل منطقی است، یعنی اگر برای دختران ما در این جلسات اتفاقی به نام تحول در ظاهر و باطن پیش می‌آید، برخاسته از شور به همراه شعور است.
شریفی اذعان داشت: تمامی تحولاتی که در وجود ما ازجمله خود من به وجود آمده، ناشی از رسیدن به یک هدف است که البته این هدف برای هر شخصی متفاوت است و خود افراد برای رسیدن و حتی کشف آن باید تلاش کنند، ما انسان‌ها برای  زندگی کردن نیازمند اهداف متعالی هستیم، در غیر این صورت زندگی ما تبدیل به یک زندگی روزمره و پوچ خواهد شد به‌طور مثال اگر از یک دانشجو موفق و یا یک  فردی که در اجتماع از جایگاه بالایی برخوردار است اما هدف متعالی ندارد جایگاه و یا درسش گرفته شود، دیگر چیزی برای ادامه حیات نخواهد داشت و این همان احساس پوچی هست که خیلی از ما داریم اما متوجه آن نیستیم.
عضو مجموعه فانوس عنوان کرد: معتقدم هیچ‌چیز به‌اندازه کار تشکیلاتی نمی‌تواند انسان را بزرگ کند، همین‌که آدم‌های متفاوت در یک جمع برای رسیدن به یک هدف مشترک تلاش می‌کنند، از نقاط حائز اهمیت تشکیلات و زمینه‌ای برای رشد فکری و روحی هر فرد است که هیچ‌وقت نمی‌توان آن را در فضای خانواده به دست آورد.
غربت امام زمان چیز عجیبی است
وی ابراز داشت: حاج‌آقا داستان پور هرچند وقت یک‌بار در جلسات تلنگرهایی به جان آدم می‌زند، مثلاً می‌پرسید: «آخرین باری که به امام زمان فکر کردید چه زمانی بوده است؟!»، این تلنگرها به تمام بعدهای زندگی انسان رنگ و بوی عجیبی می‌دهد.
شریفی همچنین خاطرنشان کرد: هرکسی در هرجای دنیا که باشد، قطعاً آدم‌های متفاوتی در اطراف او وجود دارند، اما ایستادن در مقابل این تفاوت‌ها آن‌هم در مسیر درست که با شناخت به آن رسیده‌ایم، بستگی به خود افراد دارد، من سعی کرده‌ام با انتخاب نوع پوشش‌ و با داشتن تاج بندگی به نام چادر طوری رفتار کنم که کسی من را با الفاظ ناشایست خطاب نکند، مثلاً گاهی می‌بینیم دختران و یا بانوان چادری در مجامعی مثل دانشگاه حضور دارند اما آن‌قدر سرد و تند و یا گاهی مغرورانه با اطرافیان برخورد می‌کنند که نگاه‌ها را نسبت به دختران مذهبی تغییر داده و منفی می‌کنند.
حجاب ظاهری نباید حجابی بین من و باقی بندگان خدا باشد
عضو فانوس ادامه داد: به‌ شخصه معتقدم به باطن انسان‌ها فقط خداوند آگاه است اما در رویارویی با افرادی که هم به لحاظ ظاهر و هم افکار نزدیکی با من ندارند باید به‌گونه‌ای رفتار کنم که شایسته است، درواقع معتقدم «حجاب ظاهری نباید حجابی بین من و باقی بندگان خدا باشد»، قطعاً انسان وقتی حجاب را انتخاب می‌کند یک سری محدودیت‌ها دارد، اما اگر متوجه سرچشمه محدودیت‌ها شویم دیگر محدودیت به معنای منفی آن نخواهد بود بلکه محدودیت یعنی قرار گرفتن یک زن در چارچوبی از دُرّ و گوهر که برای انسان سعادت و آزادی به دنبال دارد.
 وی در پایان صحبت‌های خود گفت: یکی از حسن‌های بودن در جمع فانوس، رفتن به سمت مطالعه و تفکر است، محیط‌های این‌چنینی، یعنی یک جمع صمیمی که ایجاد دغدغه و شناخت برای دختران دارد، نیاز امروز جامعه ما است چراکه دختران ما با حجم عظیمی از شبهات و تهاجم‌ها روبه‌رو هستند که جایی برای پاسخ‌گویی و یا حتی ایجاد دغدغه برای رسیدن به پاسخ این شبهات آن‌هم به‌صورت عقلی و منطقی وجود ندارد.
 
 
 
تغییر از روی شناخت و آگاهی، پایدار و مطمئن خواهد بود
استفاده از شور و تحریک احساسات اگر با دلیل و برهان همراه نباشد به آتشفشانی می‌ماند که فوران می‌کند اما به‌زودی خاموش می‌شود، چراکه با سرد شدن شور و احساسات، انگیزه تغییرات حاصل از آن‌هم خواهد رفت، مسأله عفاف و حجاب هم اگر با عقل و منطق بر جان آدمی بنشیند، تندباد حوادث و ناآرامی‌ها نمی‌تواند آن را از دل بکند.
زهرا بلوری‌نژاد یکی دیگر از دختران اصفهانی که با فانوس چادر را شناخته و انتخاب کرده است در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: یک هفته پیش از ورود پیکر شهید حججی به ایران، زمانی که تصاویر ایشان را از تلویزیون دیدم، فکر و تصمیم تغییر در نوع پوشش در من به وجود آمد، البته خیلی جدی نبود تا اینکه از تلویزیون مراسم تشییع ایشان را نگاه می‌کردم و خیلی اتفاقی همسر ایشان از حساسیت این شهید نسبت به مسأله حجاب گفتند و تصمیمم برای پوشش چادر قطعی شد و به مدت یک هفته چادر سرم کردم و ازنظر  ظاهری متحول شدم اما به‌مرورزمان سست شده و احساس می‌کردم مبنای این تصمیم فقط احساس و جوّ حاکم بود و به‌مرور دوباره به شرایط قبل برگشتم.
ماجرای ورود به فانوس
این عضو مجموعه فانوس ابراز داشت: من یک دوستی داشتم که هر دو درسمان بسیار خوب بود و اصلاً دلیل ارتباط ما همین درس شد، اما او به لحاظ ظاهر و تفکر خیلی با من متفاوت و به‌شدت دختر مذهبی بود، البته از این مذهبی‌های جذاب، اما من سعی می‌کردم خیلی به سمت عقایدش نروم و سؤالی نپرسم، یک روز قرار شد برای خرید باهم به خیابان چهارباغ برویم، آن روز با مانتو و آرایش و خلاصه ظاهر کاملاً متفاوت بودم، او هم با خواهرش آمده بود که پس از خرید به من گفتند برای استراحت بیایید به این سالن برویم، به بهانه استراحت و بازدید از نمایشگاه کتاب وارد محوطه شدیم، به‌محض ورود با یک جمع دخترانه روبه‌رو شدم که یک خانمی به استقبال ما آمد و گفت: «سلام دوستم، حالت چطوره؟»
وی افزود: از نحو برخورد و این صمیمت خیلی تعجب کردم! البته بعدها متوجه شدم این نوع برخورد یکی از اصول جذب بچه‌هایی است که ازنظر ظاهر خیلی شبیه بچه‌های فانوس نیستند و قاعده بر این است که با بچه‌های متفاوت با این جمع، احترام بیشتر و البته صمیمت باشد، البته باید بگوییم جو حاکم در مجموعه فانوس کلاً جو صمیمی و دوست‌داشتنی است، به سلام و احوالپرسی آن خانم جواب سردی دادم و نشستم که دیدم یک «آخوند» روی سن آمد که با دیدنش بسیار خشمگین شدم چون خیلی از روحانیت خوش نمی‌آمد.
می‌خواستم نه چهره آخوند را ببینم و نه صدا را بشنوم
بلوری‌نژاد عنوان کرد: چون خواهر دوستم همراه ما بود نمی‌توانستم با دوستم برخورد و یا اعتراضی کنم، برای همین هندزفری را توی گوشم گذاشتم و آهنگ گوش می‌کردم و با گوشی بازی می‌کردم تا نه چهره این آخوند را ببینم و نه صدا را بشنوم، اما بعد چند دقیقه نمی‌دانم چه شد که با خودم گفتم این‌همه راه تا اینجا آمدی خوب ببین چی میگه و همین سرآغاز اتفاقات بعدی شد.
این عضو مجموعه فانوس اذعان کرد: از آن روز جسته‌وگریخته جلسات را شرکت می‌کردم و این تحول و تصمیم به حجاب، آهسته در من شکل گرفت، در ابتدا کمی حواسم به موهایم بود و رفته‌رفته از حجم آرایشم کم کردم و بعد از گذشت چند وقت، وارد جمع بچه‌ها فانوس شدم و با آن خانمی که روز اول می‌خواست من را جذب کند، صمیمی شدم و جلسات را به‌صورت مستمر و هرهفته شرکت می‌کردم، حضور در جمع چند ده‌نفری بچه‌های فانوس  و آشنایی با پدر این جنبش خودجوش یعنی حاج‌آقای داستانپور برکات بسیار زیادی نه‌تنها برای من بلکه برای خیلی از اطرافیان داشته است.
وی تأکید کرد: صحبت‌های آقای داستانپور در روز اولی که ایشان را دیدم، پیرامون یاد خدا بود و از دوستی با خدا می‌گفت و آن روزها به این فکر می‌کردم که امثال من که اصطلاحاً مذهبی نیستیم، آیا می‌توانیم با خدا دوست باشیم؟ تأکید حاج‌آقا هم بر این بود که حق نداریم از روی ظاهر بقیه را قضاوت کنیم، چیزی که برای من خیلی جذاب بوده و هست این است که در جمع فانوس هرکسی با هرنوع پوشش و تفکر اصلاً غریبی نمی‌کند و اتفاقاً برخلاف عموم جامعه، افرادی که پوشش متفاوتی دارند از احترام و جایگاه خاصی برخوردارند.
گاهی رفتار غلط برخی مذهبی‌ها اثر منفی دارد که تلاش دشمنان دین ندارد، اصولی مانند خوش‌رویی، اخلاق خوش، تمیز و مرتب بودن، گمان بد به کسی نبردن، دوستی با مؤمنان، عدم تکبر و... اموری هستند که ریشه در عمق اعتقادات انسان دارد و عقیده آدمی را به نمایش می‌گذارد چراکه بدخلقی مؤمن را به‌پای دینش می‌گذارند و نه رفتار غلط همان شخص، بنابراین مؤمنان باید بسیار مراقب و دقیق باشند.
دوستی با خدا
بلوری‌نژاد تصریح کرد: قبلاً نسبت به بانوان چادری‌ و مذهبی و همچنین روحانیت نگاه مثبتی نداشتم و از این قشر خوشم نمی‌آمد ولی حاج‌ آقا داستانپور و جمعی که ایشان تشکیل دادند از آن دسته هستند که می‌توان به جرأت گفت نماد یک مسلمان واقعی هستند، هم به لحاظ آراستگی رفتار، هم به لحاظ آراستگی ظاهر و مهم‌تر از همه، آراستگی در فکر، اندیشه و عمل، ذکر همیشگی استاد «یا رفیق من لا رفیق له» است و ایشان همیشه و در جلسات متعدد روی موضوع رفاقت تأکیددارند و الان متوجه این تأکید و اهمیت این موضوع هستم چراکه من دو دوست بسیار خوب داشتم که اصلاً به لحاظ اعتقادی شبیه به من نبودند و همین دو نفر کمک کردند تا در این مسیر بندگی‌ام قدم بردارم و بمانم.
این عضو مجموعه فانوس یادآور شد: البته دوستان زیادی هم داشتم که بعدازاین تصمیم به تغییر در شیوه زندگی، دیگر تمایلی به ارتباط با من نداشتند و قطع ارتباط کردند و از اینکه من با پوشش کامل و اعتقادت دیگری در جمعشان حضور داشتم، خجالت می‌کشیدند و از ادامه ارتباط با من  کنار کشیدم، چیزی که بیش از هرچیز من را اذیت می‌کرد، کنایه‌های برخی افراد مذهبی و یا انتظارت بی‌جای آن‌ها بود درحالی‌که من انسان هستم و تازه در مسیری قرارگرفته‌ام و راه زیادی برای رسیدن به قرب الهی در پیش دارم.
وی خاطرنشان کرد: من دوستان زیادی دارم که شاید ظاهر مذهبی ندارند اما ایمان و اعتقادات و اخلاص در عملشان خیلی بیشتر از من به‌اصطلاح مذهبی است و این دقیقاً همان جمله رهبر انقلاب است که می‌فرمایند «او یک نقصى دارد، مگر من نقص ندارم؟ نقص او ظاهر است، نقص‌های این حقیر باطن است؛ نمى‌بینند، گفت شیخا هر آنچه گوئى هستم / آیا تو چنان‌که می‌نمایی هستى؟ ما هم یک نقص داریم، او هم یک نقص دارد، با این نگاه و با این روحیه برخورد کنید، البته انسان نهى از منکر هم می‌کند؛ نهى از منکر با زبان خوش، نه با ایجاد نفرت».
مذهبی‌ها باید مراقب قضاوت‌های درونی و بروز بیرونی آن باشند
بلوری‌نژاد تأکید کرد: بنابراین ما مذهبی‌ها کارمان خیلی سخت است و حساس، باید مراقب قضاوت‌های درونی و بروز بیرونی آن باشیم از همین رو باید خودمان را مجهز کنیم به سلاح معرفت، خوش‌رویی، اخلاص، خوش‌زبانی، تقوا و... پوشش چادر و انتخاب حجاب یک قداست خاصی به بانوان می‌دهد، به قول آقای داستانپور، گاهی ما شعار می‌دهیم که چادر خوب است، محدودیتی برای زنان ندارد، درحالی‌که چادر محدودیت می‌آورد و انسان را در چهارچوب خودسازی و ارتقا قرار می‌دهد و به‌نوعی شگرد خداوند است برای رشد و ارتقا انسان.
این عضو مجموعه فانوس ادامه داد: برای همین تمام تلاش من این است، حالا که ظاهرم ظاهری فاطمی(س) است، نوع دیدگاه، تفکر و سبک زندگی‌ام هم فاطمی باشد و ظاهر و باطن را هم‌رنگ کنم، به قول حاج‌آقا داستانپور هرچقدر هدف انسان والاتر  باشد، مسیر رسیدن به آن سخت‌تر اما با شیرینی خاصی همراه است، او همیشه تأکید دارد که در این مسیر نباید دستمان را از دستان حضرت اباعبدالله(ع) جداکنیم، مدتی غافل شدم از این حرف و فکر می‌کردم این فقط جنبه شعار دارد که دیدم نه! شعاری است که درون آن رازهای زیادی پنهان است و دلدادگی به خاندان اهل‌البیت(ع) گرچه ظاهرش شور است اما تو را به سمت شعور می‌کشاند.
تربیت یک نسل در دستان ما دختران است
وی همچنین گفت: معتقد هستم که ما دختران به‌شدت باارزش هستیم چراکه قرار است یک نسل را تربیت کنیم، بنابراین اگر بانوان ما دچار لغزش شوند ممکن است ‌یک نسل دچار اشتباه و در مسیر تباهی پیش بروند، جامعه امروز، به‌خصوص بانوان و دختران ما نیازمند کار فرهنگی و تشکیلاتی هستند چراکه جبهه مقابل و تفکر غربی با استفاده از سلاح فرهنگ به جوانان و به‌خصوص بانوان ما تهاجم آورده است، از همین رو باید تشکلی دخترانه و خودجوش مثل فانوس نه‌تنها در کشور خودمان که باید در سراسر دنیا شکل بگیرد تا دختران متوجه جایگاه واقعی خود شده و رشد کنند، هرکسی باید یک فانوس در زندگی خود داشته باشد تا مسیر زندگی‌اش روشن باشد.
 
 
متولیان فرهنگی باید به دنیای نسل امروز نزدیک شوند
وجود مجموعه‌هایی مانند فانوس و البته استقبال و بازخوردها و همچنین نتایج و ثمرات آن‌ها حاکی از آن است که نسل جوان و نوجوان تشنه و نیازمند دریافت معارف الهی است اما در فضایی عقلانی و منطقی و به‌دوراز تعصبات بی‌جا با شیوه‌های جدید و جذاب.
نسل حاضر را باید درک کرد و فهمید، باید بدانیم چه نیازهایی دارد و اساساً به چه می‌اندیشی چراکه اگر دنیای متولیان فرهنگی با جوان و نوجوان فاصله زیادی داشته باشد، اصلاً حرف یکدیگر را نمی‌فهمند اما مجموعه‌هایی مانند فانوس می‌تواند الگویی مناسب برای گروه‌های مختلف باشد که شاید نقطه قوت آن، تمرکز بر قشر خاصی از جامعه یعنی دختران جوان و نوجوان است.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


کد مطلب: 430059

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/430059/دخترانی-سپر-یک-نسل-برابر-آتش-هستند-لحظه-هایی-ناب-تر-ناب-جمع-ریحانه-ها

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com