کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

لایحه پایان جنگ تقریباً 20 ساله آمریکا در افغانستان در سنا متوقف شد

12 تير 1399 ساعت 12:50

سنا آمریکا با 60 رأی مخالف در مقابل 33 رأی موافق، لایحه پایان جنگ تقریباً 20 ساله آمریکا در افغانستان را از دستورکار خارج کرد.


به گزارش بلاغ به نقل ازسنا آمریکا که اکثریت سناتورهای آن را جمهوری‌خواهان تشکیل می‌دهند، لایحه پایان جنگ بیست ساله آمریکا در افغانستان را از دستورکار خارج کرد.
 شبکه روسی راشاتودی در این خصوص گزارش کرد که سناتورهای آمریکایی روز گذشته (چهارشنبه) با ۶۰ رأی مخالف در مقابل ۳۳ رأی موافق لایحه‌ پیشنهادی «رند پائول» سناتور جمهوری‌خواه ایالت کنتاکی و «تام اودال» سناتور دموکرات از ایالت نیومکزیکو را که بعنوان متمم لایحه بودجه دفاعی ارائه شده بود، رد کرد.
لایحه فوق تحت عنوان «قانون افغان» به پنتاگون دستور می‌داد تا «خروج منظم» از افغانستان را آغاز کند و پاداش دو هزار و ۵۰۰ دلاری به نظامیان آمریکایی بدهد.
پیش از این رأی‌گیری، سناتور پاول از جنگ تقریباً ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان بعنوان اتلاف وقت زمان و زندگی و مالیات‌های مردم آمریکا انتقاد کرده بود و از نمایندگان کنگره درخواست کرده بود که دستور بازگشت نظامیان آمریکایی را صادر کنند.
پاول در جلسه سنا با تأکید بر اینکه برخی از نظامیان آمریکایی که در جنگ افغانستان مشارکت دارند، حتی در زمان آغاز این جنگ در سال ۲۰۰۱ به دنیا نیامده بودند، گفت:‌ «ادامه نسل به نسل نبرد در افغانستان قابل تحمل نیست. بسیار از افراد می‌گویند که باید به این جنگ پایان دهیم. امروز شما باید رأی بدهید».
این متمم که برای اولین بار سال گذشته ارائه شد، همچنین مجوز ۲۰۰۱ برای استفاده از نیروی نظامی (AUMF) را که در واکنش به حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ تصویب شده بود و هرگونه اقدام نظامی واشنگتن در سراسر جهان را توجیه می‌کرد، لغو می‌کرد.
از زمان حمله آمریکا به افغانستان، ایالات متحده آمریکا با استفاده از AUMF برای توجیه اقدامات خود در استقرار نیروهای آمریکایی، بمباران کشورها و انجام عملیات مسلحانه در دستکم ۱۴ کشور بهره‌برداری کرده است.
علیرغم آنکه طبق توافق اوایل سال جاری میلادی واشنگتن و طالبان، خروج مرحله‌ای حدود ۱۲ هزار نظامی آمریکایی در افغانستان آغاز شد اما همچنان هشت هزار و ۶۰۰ نظامی آمریکایی در این کشور حضور دارند.
دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا ظاهراً طرح خروج چهار هزار نظامی آمریکایی دیگر در افغانستان تا پاییز امسال را مورد بررسی قرار داده است اما هنوز تصمیم خود را در این زمینه اعلام نکرده است.
چندی پیش شبکه آمریکایی «سی ان ان» به نقل از چند مقام آمریکایی گزارش داد دولت ترامپ طرحی را نهایی کرده که براساس آن ۴ هزار نظامی این کشور پاییز سال جاری از افغانستان خارج خواهند شد و طبق آن تعداد نظامیان این کشور در افغانستان از ۸۶۰۰ نفر فعلی به ۴۵۰۰ نفر یعنی کمترین میزان از آغاز جنگ در سال ۲۰۰۱ کاهش یابد.
طبق گزارش راشاتودی، در حالیکه مقام‌های آمریکایی از جمله «فرنک مک‌کنزی» فرمانده گروه تروریستی «سنتکام» (فرماندهی ایالات متحده آمریکا) می‌گویند که شبه‌نظامیان طالبان در ماههای اخیر از حمله به نیروهای ائتلاف خودداری کرده‌اند اما نزاع میان طالبان و دولت افغانستان همچنان توافق میان این شبه‌نظامیان و آمریکا برای خروج از این کشور را در معرض خطر قرار داده است.
براساس توافقنامه صلح افغانستان آمریکا در مرحله اول سطح نیروهای خود را به ۸۶۰۰ نفر و پس از ۱۴ ماه به طور کامل از افغانستان خارج خواهد شد، موضوعی که مقامات آمریکا اعلام کردند که براساس شرایط افغانستان و تعهد طالبان به توافق صلح انجام خواهد شد.
این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که روز گذشته رئیس جمهور افغانستان اعلام کرده بود هرگونه خروج بدون مسئولیت نیروهای آمریکایی به شدت فرآیند صلح در این کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد. 





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


کد مطلب: 430022

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/430022/لایحه-پایان-جنگ-تقریبا-20-ساله-آمریکا-افغانستان-سنا-متوقف

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com