لاریجانی در جمع فرماندهان عقیدتی - سیاسی سپاه

سپاه شجره طیبه انقلاب است

تاریخ انتشارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۳
کد مطلب : ۴۳۰۰۱
رئیس مجلس با تأکید بر اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امین نظام است، گفت: توانمندی و قدرت اصلی برای پیشبرد اهداف نظام بر عهده سپاه است.
۰
plusresetminus
بلاغ، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (شنبه) طی سخنانی در مراسمی که به مناسبت هفته عقیدتی - سیاسی سپاه در محل مجلس قدیم برگزار شده بود، در جمع فرماندهان عقیدتی - سیاسی سپاه اظهار داشت: اگر در آستانه شهید مطهری تأمل کنیم، شاهد خواهیم بود که شهید مطهری در شاخه‌های مختلف فکر اسلامی آثار بسیار ارزشمندی دارد، مانند مسائل کلامی و حقوق زنان و اسلام، مقتضیات زمان و مسائل اقتصادی و اجتماعی و دفاع و نهضت‌های اسلامی.
وی افزود: باید دید از همه این سخنانی که شهید مطهری مطرح کرده است چه مبنای مهمی را برای جامعه ترویج می‌کند، اینطور نیست که این افکار جزیره‌های جدا از یکدیگر باشند بلکه یک روحی در همه این افکار دمیده شده است.
رئیس مجلس با تأکید بر اینکه سپاه پاسداران امین نظام است، توانمندی و قدرت اصلی برای پیشبرد اهداف نظام بر عهده سپاه است، شهید مطهری از پایه‌گذاران تفکر نوین برای شکل دادن به چارچوب نظام بوده است.
لاریجانی بر همین اساس تأکید کرد: گاه اینطور اندیشیده شده که توسعه اقتصادی را با الگوهای مختلف در نظر بگیریم در حالی که طبق نظر مقام معظم رهبری اگر توسعه‌ای بخواهیم داشته باشیم باید این توسعه مبتنی بر فرهنگ باشد و توسعه اقتصادی بدون توسعه فرهنگی امکان‌پذیر نیست؛ این موضوع البته فقط مربوط به حوزه اقتصادی نیست، در سیاست هم همین طور است، شهید مطهری پیش از انقلاب با این مشکل مواجه بود. رشد دفاعی در کشور هم بدون فهم فرهنگی امکان‌پذیر نیست.
وی با اشاره به مسئله حجاب و عفاف در کشور گفت: مسئله حجاب یکی از دغدغه‌های شهید مطهری بود، باید بدانیم این موضوع یک پدیده اجتماعی است و فقط با دستور‌العمل و بخشنامه حل نمی‌شود و حل این موضوع رشد فرهنگی نیاز دارد.
لاریجانی با بیان اینکه مسئله استقلال فرهنگی نیز موضوع بسیار مهمی است که باید همه مسئولان به آن توجه کنند، گفت: ما باید با یک روش درست موضوع استقلال فرهنگی را مورد توجه قرار دهیم نه اینکه با یکسری موارد سطحی با آن مواجه شویم، بایستی برداشت عمیقی از مسئله استقلال فرهنگی داشته باشیم و بدانیم فهم موضوعات اسلامی بدون روش امکان‌پذیر نیست، اگر کسی می‌خواهد در دین جستجو داشته باشد، این موضوع بدون روش شدنی نیست، شهید مطهری آزادی فکری را نیز قبول داشت البته نه با معنا و چارچوب لیبرالیسم، آزادی به معنایی که آنان ترجمه می‌کنند، نمی‌تواند ارزش‌های اسلامی را زنده نگه دارد، حدود و ثغور آزادی هم طبق نظر شهید مطهری بر اساس مکتب اسلامی باید مشخص شود، ما صاحب یک مکتبی هستیم که ریشه سایر امور است، مردم باید بدانند صاحب یک مکتبی هستند که این مکتب هم فراگیر است.
وی تأکید کرد: اگر کسی در حوزه سیاست کار می‌کند باید مکتب را بشناسد، یک زمانی مباحثی راجع به آزادی در کشور مطرح می‌شد که با احکام اسلامی تطابق نداشت، موضوعاتی را راجع به جمهوریت و اسلامیت نظام مطرح می‌کردند که طرح چنین مسائلی نشانه عدم رشد یافتگی در حوزه فرهنگی است. تئوری جمهوری در مکتب ما بر اساس عدالت شکل گرفته است چرا که در فلسفه سیاسی نظام، عدالت یک رکن است و تحقق عدالت بدون جمهوری امکان‌پذیر نیست، اگر یک عنصر سیاسی، احساس مشارکت بر سرنوشت کشور پیدا نکند، استعداد سیاسی او رشد نمی‌یابد. اگر مشارکت سیاسی وجود نداشته باشد نیز استعدادهای سیاسی شکوفا نمی‌شود و اگر بخواهیم مشارکت در کشور به وجود آید باید آرای دیگران را در مسائل سهیم کنیم.
رئیس دستگاه قانون‌گذاری کشورمان در ادامه سخنانش با تأکید بر اینکه درد شهید مطهری این بود که رشدیافتگی در جامعه در هم شئون باید یک مبنای فرهنگی داشته باشد، گفت: یکی از مسائلی که شهید مطهری بسیار به آن توجه می‌کرد، موضوع تربیت است یعنی هم فهم و بینش داشته باشیم و هم تمرین لازم. در آموزش و پرورش و حوزه‌های سیاسی و اجتماعی و دفاعی بایستی نظام تربیت داشته باشیم.
لاریجانی با تأکید بر اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شجره طیبه انقلاب است و حفاظت از پایه‌های دستاوردهای انقلاب اسلامی را بر عهده دارد که وظیفه سنگینی است، اضافه کرد: کسانی که در حوزه سیاست نیز کار می‌کنند، به موضوع تربیت نیاز دارند، از آنجایی که در سپاه پاسداران هدف، هدف بزرگی است، نیازمند علوم تربیتی عمیق‌تری هستیم.
لاریجانی در پایان خاطر نشان کرد: شهید مطهری در مسائل تربیتی، عبادت و کار و تزکیه را از مسائل مهمی عنوان می‌کند اما در جایی اشاره می‌کند که جهاد در نظام تربیت مهم است، اگر انسان می‌خواهد بصیرت واقعی داشته باشد باید اهل جهاد باشد، این مجاهدین هستند که می‌توانند راجع به بصیرت واقعی سخن بگویند، علاقه به جهاد یک رشدیافتگی را در انسان به وجود می‌آورد و در بینش انسان تأثیر می‌گذارد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴