کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اهداف 40 ساله صنعت محقق نشد/صنایع؛ حیات خلوتی برای دولت‌ها

11 تير 1399 ساعت 20:10

وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت با تأکید براینکه طی ۴۰سال گذشته به اهداف بخش صنعت و معدن دست نیافته ایم، گفت: یکی از مشکلات بخش صنعت این است که به حیات خلوت دولت ها تبدیل شده است.


به گزارش بلاغ به نقل ازمهدی غضنفری وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت در گفت و گو با رادیو اقتصاد  با رد این موضوع که بخش صنعت و معدن طی ۴۰ سال گذشته رشد متوازنی نسبت به سایر بخش های اقتصادی داشته است، گفت: در بسیاری از حوزه های حکمرانی به چشم اندازهایی که انتظار می رفت، دست پیدا نکردیم.
وی افزود: براساس چشم اندازی که برای بخش صنعت داشتیم قرار بود به نرخ رشد ۸ درصدی در این بخش برسیم که محقق نشده است. کاستی هایی در عمل داریم و همین باعث شده است که اقتصاد ایران به نتایج دلخواه نرسد.
*تغییر سیاست ها
وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه سیاست ها در بخش های صنعتی و معدنی از دولتی به دولت دیگر تغییر کرده است، گفت: این تغییر سیاست ها در دولت های مختلف سبب شدند که به اندازه کافی در این بخش ها جلو نرویم.
غضنفری درباره یکی دیگر از مشکلات بخش صنعت و معدن خاطر نشان کرد: بعضی صنایع به مناطقی رفتند که برای فعالیت در آنجا مناسب نبودند. محصول کیفی در بعضی صنایع تولید نشده است از سویی در فناوری های به روز کاستی هایی داریم.
*بروکراسی و یک مشکل برای فعالان بخش صنعت
وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات در بخش صنعت و معدنی علاوه بر مشکلات مورد اشاره در مواجهه با دولت این است که انبوهی از بروکراسی ها وجود دارد. 
غضنفری یکی از مشکلات در بخش صنعت را حیات خلوت شدن دولت ها عنوان کرد و به طرح این موضوع پرداخت که رفتارهای غیراقتصادی و ضد اقتصادی در این بخش صورت گرفته است.
وی همچنین به درست نفهمیدن نقش ارز در اقتصاد از سوی سیاست گذاران اشاره کرد و تغییر سیاست های اقتصادی و خروج سرمایه ها از کشور را به عنوان بخش دیگری از مسائل و مشکلات اقتصاد ایران عنوان کرد.
*طفره رفتن از تعهدات ارزی توسط فعالان بخش خصوصی
وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت در گفت و گو با رادیو اقتصاد با گلایه از رفتار برخی فعالان بخش خصوصی، دریافت تسهیلات ارزی و انجام ندادن تعهداتشان را هم به عنوان یک مشکل برای اقتصاد ایران عنوان کرد.
وی افزود: فقط این نیست که بخش دولتی رفتار حرفه ای نداشته است بلکه دیده می شود که طرف مقابل هم از تعهدات خود فرار می کند.
غضنفری با قبول این موضوع که اقتصاد دولتی گریزاننده است، خاطر نشان کرد: اگر عدالت در تقسیم منابع کشور نباشد در فعالان اقتصادی بی انگیزگی ایجاد می شود.
*ماهی گیری از آب گل آلود
وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: در میان فعالان بخش خصوصی دو نوع رفتار دیده می شود، بخشی که رفتار حرفه ای دارند و بخش دیگر که رفتارشان با خودپرستی همراه است. هرچند این دسته دوم ممکن است تعدادشان زیاد نباشد اما چنین افرادی هستند و فقط می خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


کد مطلب: 429956

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/429956/اهداف-40-ساله-صنعت-محقق-نشد-صنایع-حیات-خلوتی-دولت-ها

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com