تاریخ انتشارپنجشنبه ۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۶
کد مطلب : ۴۲۹۳۳۱
معاون اقتصادی بانک مرکزی از امحای سالانه یک میلیارد برگ اسکناس خبر داد.
۰
plusresetminus
معاون بانک مرکزی: سالانه یک میلیارد برگ اسکناس امحاء می‌شود

به گزارش بلاغ، پیمان قربانی در نشست بررسی ابعاد اجرای طرح حذف چهار صفر از پول ملی در پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: استهلاک بالای اسکناس یکی از مشکلات کنونی است به‌طوری که سالی یک میلیارد برگ اسکناس امحا می‌شود. دستگاه‌های خودپرداز مدام باید شارژ شوند و اگر معاملات نقد را محدود کنیم بار آن روی پرداخت‌های الکترونیکی می‌افتد.

وی افزود: سرانه اسکناس در ایران 106 برگ است در حالی که این رقم در دنیا 25 تا 30 برگ است. کشورهایی که از این نسبت بالاتر هستند به‌عنوان مثال کانادا است با 67 برگ، سوئیس 57 برگ. سرانه سکه در ایران 15 قطعه است اما در دنیا 26 قطعه در انگلیس 461 قطعه، روسیه 397 قطعه و‌ترکیه 81 قطعه. در واقع مخروط اسکناس و سکه برای ما برعکس شده است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی ادامه داد: هزینه تولید سکه 100 تومانی 310 تومان، 200 تومانی 310 تومان و 500 تومانی 800 تومان است و این باعث شده حتی آب کردن سکه به استفاده از آلیاژ آن برای عده‌ای صرفه اقتصادی داشته باشد.

به گزارش فارس، قربانی با‌ اشاره به هزینه‌هایی که وضعیت کنونی به نظام‌های پرداخت تحمیل می‌کند، گفت: این وضعیت مثل این می‌ماند که ماشینی دارید که راه می‌رود اما روغن‌سوزی هم دارد، مصرف سوخت‌اش بالاست و مدام باید تعمیر شود. حالا اگر بخواهید این ماشین را تعمیر کنید باید در گام اول هزینه بدهید اما وقتی ماشین درست شد دیگر هزینه‌های سربار آن برای شما کم می‌شود.
وی با بیان اینکه هر سال 340 میلیارد تومان هزینه چاپ و امحای اسکناس است، بیان کرد: سالی 30 میلیارد تومان افزایش هزینه وجود خواهد داشت.

این مسئول یادآور شد: یک سری هزینه‌های پنهان و هزینه‌های بهداشتی و هزینه‌هایی که به سیستم پرداخت‌های الکترونیک پرداخت می‌شود. سال گذشته 19/3 میلیارد‌تراکنش در کشور داشته‌ایم که از این میزان 6/3 میلیارد‌تراکنش آن برای مبالغ کمتر از پنج هزار تومان بوده است در حالی که در اغلب کشورها پرداخت‌های الکترونیک برای مبالغ بیش از 10 دلار است. بنابراین حذف صفر از پول ملی در کوتاه‌مدت هزینه‌هایی برای کشور دارد که در بلندمدت با صرفه‌جویی‌های حاصله از اجرای آن، جبران می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴