خبرگزاری رویترز در اقدامی قابل تأمل گزارشی را به منظور ایجاد شبهه در برنامه صلح‌آمیز موشکی و دفاعی ایران منتشر کرد.
۰
plusresetminus
خبرگزاری انگلیسی رویترز مدعی شد یک مسئول در معاونت اجرایی دولت روحانی جاسوس ما بود

به گزارش بلاغ، در آستانه انقضای تحریمهای تسلیحاتی ایران و هم‌گام با تکاپوی مقامات آمریکا برای تمدید این تحریم‌ها، خبرگزاری انگلیسی رویترز روز چهارشنبه  گزارشی را درباره برنامه موشکی ایران منتشر کرده است.

بنا به ادعای رویترز «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شهرستان جاجرم در خراسان شمالی دارای یک تاسیسات مخفی برای تولید پودر آلومینیوم برای استفاده در سوخت جامد موشک است.»

رویترز مدعی است که اسناد این تأسیسات مخفی را شخصی به نام «امیر مقدم، مسئول روابط عمومی و رابط پارلمانی حوز‌ه معاونت اجرایی ریاست‌جمهوری دولت ایران در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ (۹۲ تا ۹۷)» در اختیار این خبرگزاری قرار داده است. به نوشته رویترز امیر مقدم سال ۹۷ ایران را ترک کرده و هم‌اکنون در پاریس به سر می‌برد.

آن‌گونه که رویترز نوشته امیر مقدم به این علت اقدام به این «افشاگری» کرده «چون اعتقاد دارد جاه‌طلبی‌های موشکی ایران در راستای منافع مردم ایران نیست!»

گزارش رویترز در این مقطع زمانی از این رو قابل‌توجه است که مقامات آمریکا طی هفته‌های اخیر کارزار رسانه‌ای و تحرکات سیاسی شدیدی را علیه راهبرد دفاعی و برنامه صلح‌آمیز و مشروع موشکی و تسلیحاتی ایران به راه انداخته تا با اجماع جهانی و یا ابزار شورای امنیت سازمان ملل، تحریم‌های تسلیحاتی ایران را که اواخر مهرماه امسال به پایان می‌رسد، تمدید کنند.

دولت آمریکا پس از خروج از برجام، آشکارا هدف بعدی خود را مقابله با نفوذ منطقه‌ای و توسعه برنامه دفاعی و به‌خصوص موشکی ایران اعلام کرده است.

با اینکه مقامات ایران به تکرار ضمن پافشاری بر حق مشروع ایران در توسعه تسلیحات دفاعی خود تأکید کردند که تلاش ایران برای افزایش توان نظامی و موشکی خود در چارچوب راهبرد دفاعی کشور است، اما دولت آمریکا در ادامه «سیاست فشار حداکثری» هم‌اکنون تمرکز تحریم‌های خود را بر برنامه موشکی ایران قرار داده و تاکنون تحریم‌های زیادی را علیه «اشخاص و نهاد‌های مرتبط با توسعه برنامه موشکی ایران» اعمال کرده است.

از این رو رویترز در ادامه می‌نویسد سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا در پاسخ به این سوال که «آیا این یافته‌های جدید رویترز درباره تولید پودر آلومینیوم برای اهداف نظامی، نقض تحریم‌ها محسوب می‌شود یا خیر» اعلام کرد «وزارت خزانه‌داری هر گزارشی درباره نقض احتمالی تحریم‌ها را جدی بررسی می‌کند. گرچه ما درباره گزارش‌ها و تحقیقات (در این زمینه)  نظر نمی‌دهیم، موظف هستیم اشخاصی را هدف قرار دهیم که از رژیم ایران و فعالیت‌های آن در نقاط مختلف جهان حمایت می‌کنند.»

به گزارش باشگاه خبرنگاران، «خوزه لوئیس دیاز» سخنگوی سازمان امور سیاسی و صلح‌آمیز سازمان ملل  در پاسخ به خبرنگار رویترز گفته است «شورای امنیت (سازمان ملل) مشخص نکرده که آیا توانایی ایران در تولید پودر آلومینیوم برای استفاده به عنوان پیشران موشکی، در تناقض با اقدامات محدودکننده (سازمان ملل علیه برنامه موشکی ایران) هست یا خیر.»
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما