تاریخ انتشارسه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۹
کد مطلب : ۴۲۷۹۶۵
وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد می‌توانیم در بسیاری از محصولات استراتژیک کشاورزی خودکفا باشیم.
۰
plusresetminus
وزیر جهاد کشاورزی: می‌توانیم در بسیاری از محصولات استراتژیک کشاورزی خودکفا باشیم

به گزارش بلاغ، کاظم خاوازی مطلب فوق را دیروز در نخستین نشست خبری خود بیان کرد.

خبرنگار  از وزیر جهاد کشاورزی پرسید: با وجود رشد بالای محصولات کشاورزی، متاسفانه جریانی در کشور به بهانه‌های مختلف بدنبال واردات است و خودکفایی را حرف بیهوده و مزخرف می‌داند به نظر شما آیا واقعا ما در این شرایط نیاز به واردات داریم؟.

خاوازی در پاسخ به این سؤال گفت:بنده موافق هستم با نگاه به بهره‌وری کل عوامل بویژه آب ما می‌توانیم در بسیاری از محصولات استراتژیک کشاورزی خودکفا باشیم مثلا در گندم،غلات و... .

وزیر جهادکشاورزی ادامه داد:اگر پیش از این برای تولید بالای گندم و محصولاتی از این دست برنامه‌ریزی نشده بود ما قطعا مشکل داشتیم ولی خوشبختانه در این زمینه‌ها تولید خوبی داریم. وی افزود: البته برای دانه‌های روغنی باید برنامه‌ریزی مفصلی کنیم تا در این رابطه هم تولیدمان افزایش یابد اما بنده معتقدم ما باید یک کشور قرص و محکم در محصولات کشاورزی باشیم تا در برابر همه فشارها بایستیم و این ظرفیت در کشور ما وجود دارد. وزیر جهاد کشاورزی همچنین از برنامه اقدام یک ساله برای ارایه به رئیس‌جمهور خبر داد که در صورت تصویب و اجرا باعث افزایش یک میلیون تنی محصولات کشاورزی، خودکفایی در تولید کره، صرفه جویی ارزی و افزایش ۵۰۰ میلیون دلاری در صادرات خواهد شد. خاوازی در‌باره قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی گفت: تمام تلاش ما این است که قیمت تضمینی کلزا و گندم برای سال زراعی بعد تا شهریور ماه به شورای اقتصاد برود.

حضور استارت‌آپ‌های جوان
 برای مقابله با دلالی و واسطه‌گری

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به گرانی قیمت میوه به رغم تولید مناسب گفت: ستاد تنظیم بازار صمت مسئولیت بازار و قیمت‌ها را دارد، اما وزارت جهاد برنامه‌هایی را برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها دارد، به طوری که قرار است استارت‌آپ‌های جوان را به کارگیری کند که با حضور آنها واسطه‌ها حذف یا به حداقل می‌رسند و حاشیه سود تولیدکننده افزایش یافته و قیمت در بازار متناسب می‌شود.

وی افزود:‌ در این رابطه امکاناتی هم دراختیار این استارت‌آپ‌ها قرار می‌گیرد تا توزیع فنی و دانش‌محوری محصولات کشاورزی را به نحو درست انجام دهند.
خاوازی درباره حذف ارز 4 هزار و 200 تومانی آفت‌کش‌ها هم گفت: سال گذشته 2/5 برابر نیاز کشور آفت‌کش وارد شده است و در مورد کودهای شیمیایی هم هیچ مشکلی وجود ندارد. تا آخر امسال در کودهای فسفاته به خودکفایی می‌رسیم.

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه وجود حلقه‌های معیوب در بخش کشاورزی، سبب شده تا کشاورز تولید ‌کند اما سود آنچنانی عایدش نمی‌شود و این موجب نارضایتی شده است، گفت: نخست اینکه بانک کشاورزی تسهیلاتی را به واحدها برای تکمیل زنجیره تولیدشان پرداخت می‌کند و از آنها حمایت می‌کنیم. دوم اینکه با ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی، مزیت‌های جدیدی را در حلقه‌های زنجیره ایجاد خواهیم کرد. مثلاً وجود سردخانه‌ها و کارخانه‌های تبدیلی می‌تواند ارزش افزوده‌ای به تولیدات بخش کشاورزی بدهد که از این حلقه‌های واسطه حمایت خواهیم کرد. سوم اینکه، از کشاورزی قراردادی حمایت می‌کنیم. در این مدل کشاورزی، تولیدکننده با یک کارخانه‌دار قرارداد می‌بندد و مورد پوشش حمایتی آن قرار می‌گیرد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴