تاریخ انتشارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۸
کد مطلب : ۴۲۷۶۶۲
رئیس‌جمهور آمریکا از ترس نتایج تحقیقات دادگاه لاهه در مورد جنایات جنگی آمریکا و رژیم صهیونیستی، با امضای یک فرمان اجرایی مجوز اعمال تحریم علیه «دیوان بین‌المللی کیفری» را صادر کرد که با اعتراض‌های گسترده جهانی مواجه شد.
۰
plusresetminus
وحشت آمریکا از تحقیقات لاهه درباره جنایات واشنگتن و تل‌آویو

به گزارش بلاغ، در زرادخانه دولت ترامپ غیر از تحریم، سلاح دیگری نیست و رئیس‌جمهور آمریکا که به مرض تحریم مبتلا شده در واکنش به هر مسئله‌ای اولین چیزی که به ذهنش می‌رسد تحریم است. در جدیدترین مورد ترامپ از ترس تحقیقات آتی دیوان بین‌المللی کیفری در مورد جنایات آمریکا و رژیم صهیونیستی این نهاد وابسته به سازمان ملل را تحریم کرد. براساس فرمان اجرایی ترامپ، تمام کارکنان دادگاه بین‌المللی جنایی که در رسیدگی، بازداشت و مجازات مرتبط با جنایات جنگی ارتش آمریکا در افغاستان نقش دارند، و حتی خانواده‌های آنها تحت تحریم قرار خواهند گرفت.

دیوان بین‌المللی کیفری عمدتاً وظیفه رسیدگی به جرایم مربوط به نسل‌کشی، جرایم علیه بشریت و جنایات جنگی را بر عهده‌دارد.

«فاتو بنسوده» دادستان دیوان بین‌المللی کیفری در سال گذشته، آغاز تحقیقات کامل درباره حوادث مختلفی که در فاصله سال 2003 تا سال 2014 در افغانستان رخ داده، شامل کشتار غیرنظامیان به دست طالبان، دولت افغانستان و ارتش آمریکا را پیشنهاد کرد.

این تحقیقات همچنین شامل بررسی اتهامات علیه شکنجه زندانیان توسط سازمان سیا هم می‌شد. این پیشنهاد بنسوده در ابتدا توسط دادگاه بدوی رد شد، اما 2 ماه پیش دیوان بین‌المللی کیفری سرانجام حکم داد که در تحقیقات مقدماتی بنسوده شواهد موثقی پیدا شده که می‌تواند ثابت کند در جنگ افغانستان کسانی مرتکب جنایات جنگی شده‌اند و دیوان بین‌المللی کیفری از تحقیقات کامل بنسوده حمایت کرد. اما حمایت از این تحقیقات بسیار برای این دیوان گران تمام شده ویزای بنسوده توسط دولت آمریکا باطل اعلام شده و اکنون، ترامپ تهدید کرده است که علیه تمام قاضی‌ها و کارکنان دیوان بین‌المللی کیفری اقدام خواهد کرد.

«مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری گفت: «دیوان بین‌المللی کیفری حقی برای تحقیق از سربازان ما در افغانستان ندارد و ما عضو اساسنامه رم نیستیم». پمپئو، پیش از این با اشاره به دیوان کیفری بین‌المللی اعلام کرد، واشنگتن هرگز اجازه نمی‌دهد یک دادگاه «صوری» آمریکایی‌ها را تهدید کند.«مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا هم مدعی شد: «تلاش‌های دیوان بین‌المللی کیفری برای تحقیق از سربازان آمریکایی انطباقی با قوانین بین‌المللی ندارد.».«ویلیام بار»، وزیر دادگستری آمریکا هم ادعا کرد که آمریکا اطلاعات موثقی درباره فساد در دیوان بین‌المللی کیفری در اختیار دارد. او همچنین روسیه را به دخالت در امور این دیوان متهم کرد.  روزنامه «وال استریت ژورنال» چندی پیش گزارش داده بود دولت آمریکا برای مقابله با تحقیق‌های آتی و احتمالی دیوان بین‌المللی کیفری علیه واشنگتن و همچنین رژیم صهیونیستی، ممکن است این نهاد را تحریم کند.

 واکنش‌ها
اقدام ترامپ در تحریم دادگاه لاهه واکنش‌های اعتراضی گسترده جهانی را به دنبال داشت. این اقدام استبدادی آمریکا باعث شرمندگی متحدان واشنگتن هم شد. «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد از این اقدام آمریکا ابراز نگرانی کرد.

دیوان کیفری بین‌الملل نیز در نخستین واکنش به تحریم‌های آمریکا علیه خود اعلام کرد، این اقدام نوعی تهدید و اجبار است. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز ضمن ابراز نگرانی از این اقدام آمریکا اعلام کرد که شورای امور خارجی اروپا برای بررسی این موضوع تشکیل جلسه خواهد داد. در بیانیه «جوزپ بورل» آمده: «مطمئناً این اقدام منشأ نگرانی‌های جدی است چون ما در اتحادیه اروپا جزو حامیان سرسخت دیوان کیفری بین‌المللی هستیم.»

«استف بلوک» وزیر خارجه هلند نیز در حساب توئیتری خود نوشت: «این اقدام ایالات متحده علیه دیوان بین‌المللی کیفری بسیار ناراحت‌کننده است. ما به صورت کامل از دیوان بین‌المللی کیفری حمایت می‌کنیم و به این کار ادامه خواهیم داد».سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز با صدور بیانیه‌ای تحریم‌ دیوان کیفری بین‌المللی توسط آمریکا را «تشدید تلاش‌های واشنگتن برای عدم اجرای عدالت در حق قربانیان جنایت‌های بزرگ» دانست و اعلام کرد، دولت ترامپ پیش از این هم بارها تهدید کرده که در برابر تحقیقات دیوان کیفری درباره افغانستان و فلسطین سنگ‌اندازی می‌کند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اما تنها مقام بین‌المللی بود که از این اقدام ترامپ تمام قد حمایت کرد!
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴