تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۴:۲۲
کد مطلب : ۴۲۷۲۸۱
یکی از مدیران معاونت برون‌مرزی صداوسیما در گفت وگو با کیهان نسبت به ضربات جبران‌ناپذیر قطع شبکه‌های بین‌المللی ایران هشدار داد.
۰
plusresetminus
یک مدیر صداوسیما: قطع شبکه‌های برون‌مرزی، ضربه به حوزه تمدن جمهوری اسلامی ایران است

به گزارش بلاغ، در ادامه تراژدی قطع فرکانسی رسانه‌های برون مرزی صداوسیما، روز سه‌شنبه نوبت به «رادیو دری» رسید و موج اف‌ام رادیودری در افغانستان قطع شد. علت توقف پخش اف ام رادیودری بدهی ارزی معوقه صداوسیما به رادیوهای رله‌کننده و مشابه دلیلی است که در طول سه هفته گذشته موجبات قطع شبکه الکوثر از یوتل‌ست و کانال سحر اردو از پاک ست را فراهم آورد. همچنین پیمان جبلی، معاون برون‌مرزی صداوسیما هشدار داده است که احتمالا پخش شبکه‌هایی چون «پرس تی وی» و «العالم» نیز به همین دلیل به زودی از ماهواره قطع خواهند شد.پیمان جبلی، گفت که در پنج ماه گذشته، علی‌رغم پیگیری‌های بسیار جدی سازمان صداوسیما برای دریافت سهمیه ارزی خود، حتی یک دلار هم به صداوسیما داده نشده است.

او گفته گمان می‌رفت پس از توقف پخش شبکه الکوثر، مسئولان به تامین ارز و بودجه لازم توجه کنند اما «این شبهه روزبه‌روز در حال پررنگ‌‌تر شدن است که این بی‌توجهی تعمدی باشد تا با قطع شبکه‌های بین‌المللی بر سازمان صداوسیما فشار وارد شود».

در همین رابطه، محمدحسن نوروزی مدیرکل رادیوهای شبه‌قاره و شرق آسیای معاونت برون‌مرزی گفت: ما پیش از این هشدارهای متعددی دادیم که اگر فرکانس‌ها قطع شود چه ضرر و زیانی را متحمل خواهیم شد اما متاسفانه نهادهای دست‌اندرکار تخصیص و تزریق بودجه ارزی به صداوسیما این موضوع را جدی نگرفتند و ترتیب اثری ندادند. جالب است که می‌گویند ما مشکل ارزی نداریم اما در عمل به سبب مشکلات عدم تخصیص باید شاهد قطع فرکانسی رسانه‌هایمان باشیم.

وی افزود: امکان رله رادیو دری از طریق موج اف ام از سال‌های 88 و 89 فراهم شد و با تلاش فراوان و صرف هزینه توانستیم مخاطبان زیادی را جذب کنیم که این حضور مخاطبان باعث تنوع برنامه سازی رادیو دری شده بود، اما به خاطر مشکلات مالی نتوانستیم به تعهدات خود عمل کنیم و در حال حاضر رله‌های این رادیو قطع شده است.

نوروزی گفت: در افغانستان شاهد تعدد و تنوع رسانه‌های دیداری و شنیداری هستیم ولی رادیو دری به عنوان همراه قدیمی مردم افغانستان فعالیت داشت در حالی که رقبای این رادیو با بودجه و امکانات کشورهای غربی اداره می‌شوند و عمده برنامه‌سازی آنان برخلاف آداب و رسوم مردم افغانستان است.

مدیرکل شبه قاره و شرق آسیای معاونت برون‌مرزی رسانه ملی اضافه کرد: در چنین شرایطی و بعد از آنکه ما چهار دهه حضور فرهنگی و دیپلماسی رسانه‌ای ایران را در افغانستان حفظ کردیم و در دل پایگاه منطقه‌ای آمریکا، انس و نزدیکی دو ملت ایران و افغانستان را منشاء برنامه‌سازی و فعالیت رسانه‌ای قرار دادیم، به یک باره و به آسانی، سنگر فرهنگی خود را از دست می‌دهیم که به هیچ وجه قابل توجیه نیست. چرا که قطعاً رسانه‌های معاند جای خالی ما را پر خواهند کرد و طبیعی است که این رسانه‌ها مصالح مردم افغانستان و منطقه را نخواهند خواست.

وی افزود: چه کسی است که نداند ما در محاصره رسانه‌ای، سیاسی، اقتصادی و حتی فرهنگی دشمنیم و اگر نقش راهبردی‌مان در جبهه مقاومت را حفظ نکنیم، در درجه نخست قافیه امنیت ملی خودمان را باخته‌ایم؟ آنهم در افغانستان که در حوزه امنیت پیرامونی ما جایگاهی خاص دارد. در چنین شرایطی این بی‌توجهی یعنی تسلیم شدن و واگذاری زمین بازی به دشمن و ما توقع داریم مسئولین شورای عالی امنیت ملی و سایر نهادهای ذیربط در اسرع وقت به این مسئله ورود کنند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
دولت و مجلس زمینه‌ساز رفع موانع تولید شوند
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۹
پایبندی بانوان به اجرای قانون حجاب و عفاف
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۵
سپاه در خدمت‌رسانی به مردم پرچم‌داری می‌کند
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴