تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۳
کد مطلب : ۴۲۷۱۳۶
وزیراطلاعات و معاونان وی در جلسه غیرعلنی مجلس به بیان نمونه‌هایی پرداختند که اقداماتشان در ادوار گذشته موجب وارد آمدن خدشه به جایگاه مجلس و نمایندگی شده و نمایندگان را نسبت به عدم ورود به برخی از موضوعات اقتصادی و اجتماعی، هوشیاری دادند.
۰
plusresetminus
هشدار معاونان وزیر اطلاعات درباره دام‌های پیش‌پای نمایندگان

به گزارش بلاغ، جلسه غیرعلنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی در حالی آغاز شد که مطابق برنامه قرار بود در این جلسه، «بیژن زنگنه» وزیر نفت و «سیدمحمود علوی» وزیر اطلاعات گزارشی از وضعیت اقتصادی، امنیتی و انرژی کشور ارائه کنند.

در جلسه دیروز وزیر اطلاعات و معاونان وی به بیان نکات خود پرداختند. چنانکه نماینده تبریز در تشریح جلسه غیرعلنی گفته وزیر اطلاعات و معاونانش در مورد موفقیت‌ها و تهدیدات اطلاعاتی و امنیتی، گزارشاتی را ارائه دادند. همچنین توصیه‌هایی داشتند در مورد صیانت از جایگاه نمایندگی به ویژه در موضوعات اقتصادی و اجتماعی که نمایندگان ورود پیدا می‌کنند.

بیگی ادامه داده است: در این راستا نمونه‌هایی را تشریح کردند که اقداماتشان در ادوار گذشته موجب وارد آمدن خدشه به جایگاه مجلس و نمایندگان شده است. در واقع نمایندگان را نسبت به عدم ورود به برخی از موضوعات اقتصادی و اجتماعی، هوشیاری دادند.

۳ گروه از نمایندگان مجلس
تعداد 75نفر از نمایندگان دوره دهم ردصلاحیت شدند که از همه جریان‌های سیاسی کشور بوده‌اند. این رقم نشان از حساسیت موضوع دارد و بر این اساس لازم است که ارگان‌هایی مانند وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه و قوه قضائیه، همچنین شورای نگهبان در همین آغازین ماه‌های دوره یازدهم به صورت متناوب در صحن علنی مجلس به نمایندگان آموزش دهند تا کمتر شاهد اتفاق افتادن این مسایل باشیم.

به نظر می‌رسد از این دیدگاه با سه طیف نماینده روبرو باشیم. گروه اول و سوم معمولا نیازی به این گونه آموزش‌ها و روشنگری‌هایی که دیروز توسط معاونان وزارت اطلاعات ارائه شده ندارند و گروه دوم شامل نماینده‌هایی است که گروه هدف در اینگونه آموزش‌ها را تشکیل می‌دهند. گروه نخست شامل افرادی است که آراسته به پاکدستی و مناعت طبع و تقوا هستند. این گروه معمولا حتی در مظان اتهام نیز قرار نمی‌گیرند چرا که به فرموده امام صادق(ع) حتی از حضور در مواضع ظن و گمان پرهیز می‌کنند.

دسته سوم شامل کسانی است که به صورت آگاهانه و با اراده قبلی در مسیر سوءاستفاده از جایگاه نمایندگی خود قرار می‌گیرند. این دسته که از دو دسته دیگر خیلی کمتر هستند نیازی به توصیه‌هایی نظیر توصیه‌های وزارت اطلاعات در جلسه دیروز ندارند. چرا که آگاهانه در مسیر سوءاستفاده قدم برمی‌دارند.

اما دسته دوم شامل نمایندگانی است که معمولا از ابتدا و با اراده قبلی در فسادهای اقتصادی نمی‌افتند. این دسته معمولا بنا به محیط و افراد اطراف خود ناگهان در معرض این مسایل قرار می‌گیرند. قطعا آموزش‌ها و توصیه‌های نهادهای ذی ربط به آنها کمک می‌کند تا اگر شرایطی مانند آنچه گفته شد برایشان پیش آمد چگونه خود را از گرفتار شدن در دام فساد اقتصادی نجات دهند. به نظر می‌رسد اکثر افرادی که ردصلاحیت شده‌اند از این دسته باشند که با چند جلسه آموزشی برای آنها می‌شد از این اتفاق جلوگیری کرد.

وزارت نفت فرصت‌سوزی نکند
محمد حسین فرهنگی سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس دیروز پس از پایان جلسه غیر علنی به جزئیات این جلسه پرداخت و گفت: جلسه با حضور وزرای نفت، اطلاعات و معاونان او برگزار و اطلاعات مفید در آن مطرح شد.

وی با بیان اینکه وزیر نفت گزارشی درخصوص حوزه انرژی، نفت و گاز، فرصت‌ها و تهدیدهای موجود ارائه داد، اظهار داشت: در این گزارش به آخرین وضعیت تولید داخل، صادرات نفت‌خام، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی و همچنین ذخایر داخل کشور‌اشاره شد که وضعیت مطلوبی حاکم است.

سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس تاکید کرد: نمایندگان هم دیدگاه‌های خود را بیان و انتقادهایی پیرامون عملکرد وزارت نفت در رابطه با صادرات و تولید داخل، برخی از هزینه‌های این وزارتخانه و ساخت و سازهای آن در شهر تهران مطرح کردند.

فرهنگی با بیان اینکه مسائل امنیتی بیشتر از حوزه نفت زمان جلسه را به خود اختصاص داد، افزود: موضوعات متنوعی در این خصوص توسط وزیر اطلاعات مطرح شد، شرایط امنیت داخلی و تهدیدهای خارجی و نفوذهای داخلی تا جایی که فرصت اجازه داد مورد بحث قرار گرفت. همچنین چند نفر از معاونان وزیر اطلاعات نیز موضوعاتی همچون مسائل ضدجاسوسی و تهدیدات دیگر را توضیح دادند.

وی پاسخ به این سؤال که گزارش وزرای دولت به مجلس تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ اظهار داشت: برای جلسه علنی فردا وزرای نیرو و راه و شهرسازی دعوت شدند و این وضعیت روند معمولی است که در ابتدای هر دوره اجرا می‌شود تا نمایندگان در جریان مسائل کشور قرار بگیرند و مسئولان اجرایی دیدگاه‌ها، مشکلات و مسائل را مطرح کنند و این روند تا زمانی که کمیسیون‌ها تشکیل شود و دستور جلسه مجلس بر اساس گزارش‌های کمیسیون‌ها شکل بگیرد ادامه دارد.

سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس همچنین، امروز را آخرین فرصت تعیین کمیسیون نمایندگان مجلس یازدهم دانست و گفت: ۴۸ ساعت آینده فرصتی است که در قانون برای اعتراض پیش‌بینی شده و بعد از آن هم در ابتدای هفته آینده انتخابات هیئت‌رئیسه کمیسیون‌ها و سایر روندها آغاز می‌شود.

سکوت وزیر نفت
احمد علیرضا بیگی در مورد حضور وزیرنفت در جلسه غیرعلنی و جزئیات جلسه به خبرگزاری مهرگفت: در این جلسه که به ریاست محمد باقر قالیباف رئیس‌مجلس شورای اسلامی برگزار شد، بیژن زنگنه وزیر نفت گزارشی در مورد محدودیت‌های موجود برای فروش و صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی ارائه داد و اعلام کرد وزارت نفت اهتمام زیادی برای به دست آوردن منابع بیشتر به کار گرفته است و در این راستا سازمان‌دهی ویژه و دقیقی در وزارت نفت انجام شده است.

وی افزود: وزیر نفت اعلام آمادگی کرد که با هر کسی که بتواند برای فروش بیشتر نفت به این وزارتخانه کمک کند، همکاری خواهد کرد. زنگنه اعلام کرد فرصتی به واسطه افزایش تولید فرآورده‌های نفتی ایجاد شده که می‌توان منابع مالی خوبی از این محل به دست آورد.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر نفت در این جلسه، اعلام کرد جلوی هر گونه توسعه اماکن و ساختمان‌های وزارت نفت در تهران را خواهد گرفت به طور مشخص ساختمانی که توسط شرکت گاز در پاسداران ساخته می‌شود مورد اعتراض نمایندگان بود که وزیر نفت اعلام کرد جلوی تمام احداث‌های جدید را خواهد گرفت.

علیرضا بیگی ادامه داد: نمایندگان درخصوص اعزام نفت‌کش‌های ایران به ونزوئلا نکاتی مطرح کردند که در گذشته چنین فرصتی وجود داشته اما چرا وزارت نفت در زمینه صادرات بنزین و نفت به آمریکای لاتین اقدامی انجام نداده که وزیر نفت در برابر این انتقادات، سکوت کرد.

وی خاطرنشان کرد: نمایندگان تأکید داشتند که وزارت نفت نباید به حیاط خلوتی برای نمایندگانی که رأی نیاورده اند، تبدیل شود. زنگنه اعلام کرد با وجود اینکه تحت فشار است به هیچ وجه تن به این کار نخواهد داد.

این نماینده مجلس ادامه داد: مقرر شد در جلسه دیگری امکان بیشتری به نمایندگان برای اظهارنظرها فراهم شود.

بیگی درخصوص اظهارات وزیر اطلاعات در جلسه غیر علنی گفت: وزیر اطلاعات و معاونانش در مورد موفقیت‌ها و تهدیدات اطلاعاتی و امنیتی، گزارشاتی را ارائه دادند. همچنین توصیه‌هایی داشتند در مورد صیانت از جایگاه نمایندگی به ویژه در موضوعات اقتصادی و اجتماعی که نمایندگان ورود پیدا می‌کنند.

وی اظهار داشت: در این راستا نمونه‌هایی را تشریح کردند که اقداماتشان در ادوار گذشته موجب وارد آمدن خدشه به جایگاه مجلس و نمایندگان شده است. در واقع نمایندگان را نسبت به عدم ورود به برخی از موضوعات اقتصادی و اجتماعی، هوشیاری دادند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴