مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد

کاهش 34 درصدی درآمد سرانه کشور نسبت به سال 90

تاریخ انتشارسه شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۹
کد مطلب : ۴۲۵۸۳۶
براساس آمارهای مرکز پژوهش‌های مجلس درآمد سرانه کشور از سال 1390 تا سال 1398، کاهشی 34 درصدی داشته است.
۰
plusresetminus
کاهش 34 درصدی درآمد سرانه کشور نسبت به سال 90
به گزارش بلاغ، چند روز پیش محمد قاسمی سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس گزارشی درباره وضعیت اقتصادی کشور و راهکارهای اصلاح آن به نمایندگان مجلس یازدهم ارائه داد که حاوی نکات مهمی بود.

بخشی از این گزارش، به بررسی آمارهای مرتبط با درآمد سرانه کشور اختصاص داشت. براساس بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس، درآمد سرانه کشور از سال 1390 تا سال 1398، کاهشی 34 درصدی داشته است. در واقع، علیرغم افزایش درآمد اسمی خانوارها قدرت خرید هر فرد ایرانی نسبت به سال 1390 حدود یک سوم کاهش یافته است.

درآمد سرانه هر ایرانی به قیمت ثابت در سال 1390 معادل 73/7 میلیون ریال بود که تا زمان آغاز به کار دولت حسن روحانی، به 60/5 میلیون ریال کاهش یافت. پس از آن هم روند درآمد سرانه همچنان نزولی ماند تا اینکه در سال های 93 و 94 نیز رقم 59/5 میلیون ریال و 52/9 میلیون ریال به ثبت رسید.  

به عبارتی، در دولت حسن روحانی درآمد سرانه به زیر 60 میلیون ریال کاهش یافت و در سال‌های 95 و 96 هم نتوانست به رقم ابتدایی همان دولت بازگردد. متاسفانه این روند از سال 97 مجددا نزولی شد و حتی در سال 1398 یک رکورد منفی دیگر برای دولت تدبیر و امید به ثبت رسید و آن چیزی نبود جز کاهش درآمد سرانه به کمتر از 50 میلیون ریال!

در واقع کاهش درآمد سرانه در سال 98 که حدود 48/7 میلیون ریال بود به معنی کاهش محسوس این شاخص در دولت روحانی و از آن مهم‌تر دهه 90 شمسی می‌باشد. نکته‌ای که وجود دارد این است که این کاهش درآمد که با توجه به تورم بالای سال‌های اخیر آب رفته و کمتر شده، به سادگی جبران نمی‌شود.

چنانچه، بازوی کارشناسی مجلس پیش‌بینی کرده است که در صورت تحقق رشد اقتصادی هشت درصدی از سال 1399 به بعد، حداقل به شش سال زمان نیاز خواهد بود تا به سطح درآمد سرانه سال 1390 بازگردیم، به عبارتی بازگشت به سطح درآمدی سال1390 در بهترین حالت شش سال دیگر طول می‌کشد!
 
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴