عضو مجمع می‌گوید ایرادات مطرح شده بیش از 80 مورد است

واکنش وزارت ورزش به هشدار فیفا جای نگرانی نیست!

تاریخ انتشاردوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۹
کد مطلب : ۴۲۵۶۸۲
معاون قهرمانی وزارت ورزش و جوانان گفت: اساسنامه فدراسیون در حال رفت و برگشت به فیفا است و نامه نگاری‌ها طبیعی است و مطمئن هستم فدراسیون فوتبال مسیرهایی در پیش می‌گیرد تا مشکلی ایجاد نشود.
۰
plusresetminus
واکنش وزارت ورزش به هشدار فیفا جای نگرانی نیست!
به گزارش بلاغ، فدراسیون بین‌المللی فوتبال در تازه‌ترین نامه به فدراسیون ایران بیش از ۸۰ ایراد به پیش‌نویس اساسنامه این فدراسیون وارد کرده و زمان کوتاهی را برای اصلاح آن در نظر گرفته است. چندی قبل فدراسیون فوتبال پس از تدوین پیش‌نویس اساسنامه آن را به فدراسیون بین‌المللی ارسال کرد.

البته روال طبیعی آن بود که پیش‌نویس ابتدا به کنفدراسیون آسیا ارسال ‌شود تا نظر این نهاد هم گرفته شود اما مسئولان فدراسیون ایران به جای این کار پیش‌نویس را مستقیماً برای فیفا ارسال کردند. غافل از اینکه فیفا برای اعلام نظر نهایی از کنفدراسیون آسیا استعلام لازم را می‌گیرد.

پاسخی که فدراسیون بین‌المللی فوتبال برای زیر مجموعه‌اش در ایران ارسال کرد، متفاوت از آن چیزی بود که مسئولان فدراسیون تصور می‌کردند. در نامه‌ای که روز جمعه ۲۹ می‌(۹ خرداد) از سوی فیفا برای فدراسیون ارسال شد، علاوه‌بر ابراز تعجب از برخی تغییرات که با سیاست‌های فیفا تناقض دارد، تاکید شده اگر فدراسیون ایران همکاری لازم را در جهت اصلاح اساسنامه نداشته باشد، فیفا تصمیمات دیگری اتخاذ خواهد کرد.

بر اساس اعلام خبرگزاری مهر فدراسیون بین‌المللی فوتبال در نامه به فدراسیون ایران ایرادهایی زیادی را به پیش‌نویس وارد کرده که به پیوست نامه اصلی به آن اشاره شده است. در پیوست این نامه بالای ۸۰ ایراد به پیش‌نویس اساسنامه فدراسیون فوتبال وارد و از مسئولان فوتبال ایران خواسته شده است تا روز جمعه هفته جاری (۱۶ خرداد) اصلاحات نهایی را برای فیفا ارسال کنند در غیر این صورت احتمال تعلیق فدراسیون و تشکیل کمیته انتقالی وجود دارد.

واکنشی که فدراسیون فوتبال نشان داد
انتشار این گزارش، واکنش فدراسیون فوتبال را به همراه داشت. در همین خصوص روابط عمومی این فدراسیون بیانیه‌ای را منتشر کرد و در قسمتی از آن عنوان داشت: «نخستین پاسخ رسمی فیفا جهت اعلام نظر پیرامون متن پیش‌نویس در روز جمعه نهم خرداد دریافت و موارد اصلاحی مورد نظر در اختیار کمیته تدوین مقررات قرار گرفته است. این روند متداول تعامل فدراسیون و فیفا و ای‌اف‌سی در مسیر اصلاح اساسنامه همچنان تا رسیدن به متن نهایی ادامه خواهد داشت و با تبادل مواد قانونی و بخش‌های مختلف اساسنامه فرآیند مربوطه تا رسیدن به نتیجه دنبال می‌شود.
انتشار برخی شایعات و گمانه‌زنی‌ها درخصوص لحن تهدید‌آمیز مکاتبات فیفا با فدراسیون فوتبال ایران یا وارد آوردن ۸۰ ایراد به پیش‌نویس ارسال شده منطبق با واقعیت نبوده و اینگونه اخبار غیر مستند و غیر اخلاق حرفه‌ای کمکی به روند قانونی اصلاح اساسنامه خصوصا در همکاری فیفا و ای‌اف‌سی نخواهد کرد.»

آذری: ایرادهای فیفا بیش از ۸۰ مورد است
فدراسیون فوتبال در بیانیه اش عنوان داشت وارد آوردن ۸۰ ایراد به پیش‌نویس ارسال شده منطبق با واقعیت نبوده اما سعید آذری، مدیرعامل فولاد خوزستان و عضو مجمع فدراسیون فوتبال در این باره گفت: ایرادها بیش از ۸۰ مورد است. من به عنوان یک فرد بیسواد در تاریخ ۲۹ بهمن توانستم ۳۰ ایراد را از اساسنامه پیدا کنم اما اعضای کمیته حقوقی فیفا که در کارشان خبره و تیزبین هستند، بیش از ۸۰ مورد را پیدا کردند.

او با اشاره به ایراد اساسی فیفا به پیش‌نویس اساس‌نامه فدراسیون فوتبال گفت: فیفا روی ماهیت بندهای اصلاح شده حساسیت دارد. از طرفی در ماده هشت به رفتار متقابل سازمان‌ها و اعضا با فیفا اشاره شده و فیفا احساس بی‌احترامی می‌کند.
آذری ادامه داد: برای فیفا سؤال شده که چرا فدراسیون فوتبال اساس‌نامه اصلاح شده در آگوست ۲۰۱۹ با حضور نمایندگان فیفا، AFC و فدراسیون فوتبال را به عنوان پیش‌نویس ارسال نکرده و مجددا اقدام به اصلاح اساس‌نامه کرده است. الان دعوا سر این موضوع است.

هشدار فیفا جدی است
روزبه وثوق احمدی رئیس‌سابق کمیته تعیین وضعیت بازیکنان فدراسیون فوتبال هم معتقد است که مسئولان فدراسیون باید مشکل را جدی تلقی کنند و هرچه سریعتر در جهت رفع آن تلاش کنند.

وی دیروز در گفت‌و‌گویی رادیویی در این باره گفت: با توجه به ضرب الاجل یک هفته‌ای تعیین شده و بر اساس آنچه در رسانه‌ها عنوان شده بود، لحن فیفا در مورد اساسنامه ارسالی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران به فدراسیون جهانی فوتبال تند بود.

وی با بیان اینکه فیفا سابقه تعیین کمیته عادی ‌سازی یا به نوعی همان کمیته انتقالی سابق را در سال‌های اخیر مدنظر قرار‌داده است، بیان کرد: در صورتی که شرایط از نظر فدراسیون جهانی فوتبال مناسب ارزیابی نشود، اقدام به تعیین کمیته عادی ‌سازی بر اساس نظر خود کرده و می‌تواند اعضای هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال را تغییر داده و به جای آن افراد دیگری را تعیین کند.

احمدی با بیان اینکه این اتفاق در مورد فدراسیون کشورهایی نظیر تایلند، کویت، مصر، ترینیداد و توباگو و چند کشور دیگر رخ داده است، گفت: سابقه تعیین کمیته عادی ‌سازی از سوی فیفا وجود دارد و این اتفاق در مورد کشورهای مختلفی نیز رخ داده و اگر در مورد فدراسیون فوتبال نیز اساسنامه مربوطه و ۸۰ ایراد وارد شده اصلاح نشود امکان جایگزین کردن کمیته عادی ‌سازی به جای هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال برای تعیین تکلیف اساسنامه وجود دارد.

علی نژاد: این نامه‌نگاری‌ها طبیعی است
برخلاف رئیس‌سابق کمیته تعیین وضعیت بازیکنان فدراسیون فوتبال، علی نژاد معاون قهرمانی وزارت ورزش و جوانان معتقد است نگرانی خاصی در این باره وجود ندارد.

وی دیروز در حاشیه مجمع انتخاباتی فدراسیون تنیس اظهار داشت: اساسنامه فدراسیون در حال رفت و برگشت به فیفا است و نامه نگاری‌ها طبیعی است و مطمئن هستم فدراسیون فوتبال مسیرهایی در پیش می‌گیرد تا مشکلی ایجاد نشود. نگرانی خاصی وجود ندارد و امیدوارم اساس نامه بر اساس قوانین داخلی و بین‌المللی نهایی شود.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما