کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ممنوعیت جذب بازیکن و مربی خارجی در استقلال و پرسپولیس تا اطلاع ثانوی

جابه‌جایی بازیکن به شرط خرید ویلا! وزارت ورزش: به تنهایی از پس دلال‌ها برنمی‌آییم، همه کمک کنند

21 ارديبهشت 1399 ساعت 0:30

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد که تا اطلاع ثانوی جذب بازیکن و مربی خارجی برای دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تهران به طور کلی ممنوع است، هرچند بازیکنانی و مربیانی که از قبل جذب شده‌اند می‌توانند به فعالیت خود در این دو باشگاه ادامه دهند.


به کزارش بلاغ، فوتبال ایران طی دو،سه دهه اخیر به شدت در اختیار دلال‌ها قرار گرفته است. واسطه‌هایی که هر کدام شیوه‌های مختلفی برای فعالیت خود انتخاب می‌کنند. برخی از آنها صرفاً کار قانونی انتقال بازیکنان را انجام می‌دهند و برخی دیگر در کنار این کار، فعالیت‌های جانبی دیگری هم دارند که حتی شاهد آن هستیم که پای منافع بعضی از مدیران باشگاهها هم به وسط کشیده شده است.

ضربات جبران ناپذیری که به باشگاهها وارد می‌شود
دلال‌ها و واسطه‌های فوتبال در هر پنجره نقل و انتقالاتی از لحاظ مالی ضربات جبران ناپذیری به باشگاه‌ها و بازیکنان وارد می‌کنند و حتی بدون پرداخت مالیات، درآمدهای هنگفتی به جیب می‌زنند. طبق قوانین وضع شده میان کارگزاران فوتبال، آنها از هر قرارداد 10 درصد دریافت می‌کنند که برخی از آنها حتی بیشتر از این مبلغ می‌گیرند و به همان 10 درصد هم راضی نیستند. این در حالی است که بسیاری از آنها وقتی مشکلی در قرارداد بین مربی یا بازیکن و باشگاه‌ها رخ می‌دهد، حضور نداشته و هیچ تعهدی در قبال قراردادی که بسته‌اند، ندارند.
حالا و پس از جولان دلال‌ها و پرداخت پول‌های هنگفتی که فدراسیون‌ها وباشگاههای ایرانی به مجامع قضایی بین‌المللی متحمل شده و می‌شوند شاهد آن هستیم که صدای اعتراض وزارت ورزش به عنوان متولی این امر بلند شده و وزیر ورزش طی نامه‌ای به وزارت اطلاعلات خواستار برخورد شدید با مسئله دلالی شده است.

عزم جدی برای مقابله با پدیده دلالیسم
مهدی علی نژاد در مورد نامه اخیر وزیر ورزش و جوانان به وزیر اطلاعات که خواستار برخورد جدی این نهاد با واسطه‌ها و دلالان غیر رسمی ورزش و به خصوص فوتبال است، می‌گوید: ۱۰ الی ۱۲ سال قبل وزارت اطلاعات به حوزه دلالیسم در فوتبال ورود کرد که بنا بر انتخاب خود این وزارتخانه بود اما در حال حاضر از سوی وزیر ورزش و جوانان به وزیر اطلاعات نامه‌ای نگاشته شده است که در راستای مقابله با پدیده دلالی در ورزش کشور و به ویژه رشته فوتبال است و زمانی که در چنین سطحی به مسئله ورود می‌شود حاکی از عزم جدی وزارت ورزش و جوانان در مقابله با پدیده دلالیسم در ورزش کشور است.
وی ادامه داد: دلالی در ورزش ایران و به ویژه رشته ورزشی فوتبال موضوع جدیدی نیست و دلالان از شبکه گسترده‌ای برخوردارند و حتی افرادی در خارج از کشور با این مجموعه دلالی در ارتباط هستند و در نهایت افرادی در داخل و خارج از کشور با فعالیت از این طریق پول‌های کثیف دریافت می‌کنند.

وزارت ورزش به تنهایی نمی‌تواند مقابله کند
معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اینکه وزارتخانه متبوعش طی چند سال گذشته از تمام توان خود در مقابله با مقوله دلالی استفاده کرده است، گفت: عزم وزارت ورزش و دولت در برخورد با دلالی جدی بوده است اما این مسئله‌ای نیست که وزارت ورزش و جوانان به تنهایی بتواند از پس آن برآید و مقابله کند. بنابراین به همین دلیل وزیر ورزش و جوانان طی نامه‌ای به وزیر اطلاعات از دستگاه رسمی امنیتی کشور درخواست کرد که نسبت به این موضوع ورود کند تا با کمک این وزارتخانه و ابزارهایی که در اختیار دارد ریشه‌های دلالی در ورزش خشکانده شود.
علی نژاد با بیان اینکه به زودی سامانه‌ای در راستای ارائه مستندات و گزارشات به منظور برخورد با دلالی در ورزش معرفی می‌شود، عنوان کرد: معرفی این سامانه بدان منظور است که آحاد مردم، مربیان و تمامی افرادی که با موضوع فوتبال مرتبط هستند و مدارک را درخصوص مقوله دلالی در اختیار دارند از طریق این سامانه ارائه کنند تا بتوان با آن به نحوی مطلوب‌تر برخورد کرد.

رد پای دلالی در برخی رسانه‌ها مربیان و مدیران
وی در ادامه با اشاره به اینکه شبکه دلالی در ورزش ایران پیچیده است و رد پای آن را می‌توان در برخی رسانه‌ها، مربیان و مدیران مشاهده کنید، گفت: این گونه نیست که یک یا دو نفر در حوزه دلالی فعالیت کنند که اگر این گونه بود وزارت ورزش و جوانان می‌توانست مسئله را ریشه‌کن کند و با توجه به اینکه با یک شبکه فعال در حوزه دلالی در ورزش مواجه هستیم در عین حال نیازمند عزم جدی و فعالیت همه‌جانبه برای مقابله با این معضل هستیم.
معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه بخشی از مسئله دلالی به باشگاه‌های دولتی نیز وجود دارد، گفت: طبعا با توجه به اینکه یک طرف موضوع باشگاه‌ها و به ویژه باشگاه‌های دولتی هستند بنابراین بخشی از مقوله دلالی نیز به باشگاه‌های دولتی مربوط می‌شود، اما اینکه در چه سطحی آلودگی ایجاد شده است نیازمند بررسی‌های بیشتر است.

مدیران هم باید پاسخگو باشند
علی نژاد افزود: به طور خاص در مورد استقلال و پرسپولیس هم سازمان بازرسی کل کشور و هم مجموعه بازرسی وزارت ورزش و جوانان گزارشاتی را ارائه کرده‌اند و بعضا به مراجع قضایی هم ارسال شده که منجر به تشکیل پرونده هم شده است و مدیرانی که بعضا بی‌دقتی کرده‌اند باید در آینده پاسخگو باشند، اما این مسئله‌ای نیست که تنها وزارت ورزش و جوانان بتواند با آن مقابله کند و به طور حتم وزارت اطلاعات به مجموعه وزارت ورزش کمک خواهد کرد و در ادامه اطمینان دارم که با کمک دستگاه قضایی خواهیم توانست این موضوع را ریشه‌کن کنیم.
وی ادامه داد: متاسفانه شاهد آن بوده ایم که بازیکنان و مربیان خارجی به فوتبال ایران راه پیدا کرده‌اند که علیرغم عملکرد ضعیف اما دریافتی بسیار مناسبی داشته‌اند و حتی پس از عقد قرارداد با اسکوچیچ سرمربی تیم ملی فوتبال ایران نیز شاهد بودیم که اسامی مربیانی مطرح می‌شد که با ریشه یابی مسئله متوجه شدیم برخی دلالان به کمک برخی رسانه‌ها به دنبال فضا‌سازی و کسب منافع هستند.
معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر اینکه امیدواریم با کمک رسانه‌های متعهد و همکاری وزارت ورزش و جوانان و وزارت اطلاعات بتوانیم دلالی در ورزش ایران را ریشه‌کن کنیم، گفت: نامه وزیر ورزش و جوانان به وزیر اطلاعات مربوط به همه باشگاه‌ها اعم از دولتی و خصوصی است.

شیوه نوین دلالی در فوتبال
هنوز ساعتی از اظهارات علی نژاد معاون توسعه ورزش قهرمانی وزیر ورزش نگذشته بود که خبرگزاری تسنیم از جدیدترین شیوه دلالی در فوتبال کشور رونمایی کرد. این خبرگزاری مدعی شد؛‌ گروهی از دلال‌ها و واسطه‌های فوتبال به شرطی بازیکنان را راهی تیم‌های مختلف می‌کنند که این بازیکنان برای خرید ویلا هم اقدام کنند.

دلال به توان 2
گروهی از دلال‌ها نیز دو جانبه کار می‌کنند یا بهتر است بگوییم «دلال به توان 2» هستند. به این شکل که برای بازیکنان تحت قراردادشان شرط و شروط می‌گذارند که در نوع خود عجیب است. هر کدام از این واسطه‌ها برای اینکه نماینده قانونی، ایجنت یا به اصطلاح مدیر برنامه بازیکنان باشند قرارداد دو جانبه‌ای با آنها امضا می‌کنند که علاوه‌بر ایجاد تعهد، اجازه قانونی برای مذاکره با باشگاه‌ها را هم داشته باشند. دلال‌های دو جانبه نیز که منحصر به فرد هستند، برای بازیکنان تحت قرارداد خود، شرط و شروط می‌گذارند به شرطی آنها را به تیم‌های دیگر منتقل می‌کنند و با شیوه‌های خود ارقام بازیکنان را بالا می‌برند که بازیکن بخشی از مبلغ قرارداد خود را به خرید ویلای معرفی شده از سوی آنها در مناطق شمال کشور اختصاص دهد.

نفس فوتبال بی‌رمق ایران را گرفته‌اند‌
بخشی از این گروه دلالی که این اقدام را می‌کنند، در اصل هم دلال بازیکن هستند و هم دلال خرید و فروش ویلا که کمیسیون خود را از فروشنده ویلاهای شمال کشور نیز دریافت می‌کنند. دو ویلادار سرمایه‌داری که مسلماً با این کار هم خیلی راحت اقدام به فروش ویلای خود می‌کنند و هم با فروش مجموعه ویلاهای خود به بازیکنان فوتبال برای خود اعتبار می‌خرند یا تبلیغ می‌کنند.

با توجه به شرایط موجود، اینگونه به نظر می‌رسد بازیکنانی که در حال همکاری با این واسطه‌ها یا همان دلال‌ها هستند، به نوعی ابزار شده‌اند برای به ثروت رسیدن عده‌ای خاص که کمترین زحمت را متقبل می‌شوند. مسلم است که در فوتبال بخش‌های زیادی وجود دارد که منابع و درآمدهای فوتبال را مال خود می‌کنند، بدون اینکه ریالی از این درآمدها در چرخه فوتبال وجود داشته باشد که یک گروه از آنها همین واسطه‌هایی هستند که سال‌هاست نفس فوتبال بی‌رمق ایران را گرفته‌اند‌.
 


کد مطلب: 422240

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/422240/جابه-جایی-بازیکن-شرط-خرید-ویلا-وزارت-ورزش-تنهایی-دلال-ها-برنمی-آییم-همه-کمک-کنند

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com