کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مهلت 4 ساله هیئت‌رئیسه امروز به پایان می‌رسد

احتمال برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال در پائیز فوتبال ورشکسته و پر از ایرادهای اساسی؛ میراث مدیران قبلی

18 ارديبهشت 1399 ساعت 5:14

مهلت چهارساله هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال امروز(پنجشنبه) سر می‌رسد اما به علت مشکلات اساسنامه‌ای، خبری از انتخابات و ترکیب جدید هیئت‌رئیسه نیست.


به گزارش بلاغ، هجدهم اردیبهشت سال ۹۵ انتخابات فدراسیون فوتبال پس از کش و قوس‌های فراوان برگزار شد و بعد از گذشت حدود ۹ سال، علی کفاشیان مسند ریاست را به مهدی تاج واگذار کرد تا عصر جدیدی در فوتبال ایران آغاز شود اما برخلاف تصورات، دوران ریاست وی کوتاه‌تر هم‌کیشان خود بود و نتوانست دوران چهارساله خود را تمام کند.

برنامه‌های رنگارنگ تاج رنگ باخت
او در حالی به صندلی ریاست تکیه زد که در آغاز طرح‌ها و برنامه‌های رنگارنگی برای فوتبال ایران داشت ولی در حال حاضر تاج به علت آنچه بیماری قلبی نامیده شد، در خانه به سر می‌برد و در غیاب نایب‌رئیس‌اول، حیدر بهاروند به عنوان نایب‌رئیس‌دوم فدراسیون سمت سرپرستی را بر عهده‌دارد.
خداحافظی زودهنگام تاج از فدراسیون فوتبال موجب برنامه‌ریزی این نهاد برای برگزاری انتخابات زودهنگام شد اما از زمان شروع نام نویسی اعضاء برای شرکت در انتخابات، اختلافات زیادی بین افراد و گروه‌های مختلف وجود داشت تا اینکه فیفا به اختلافات پایان داد و مانع از برگزاری انتخابات زودهنگام شد تا کشتی متلاطم فدراسیون فعلا از ساحل آرامش فاصله بگیرد.

بعد از گذشت دو ماه از آن اتفاقات، اکنون فدراسیون فوتبال در گیرودار اصلاح اساس نامه است و فعلا پیش‌نویسی اساس نامه به تایید فیفا و مجمع نرسیده است. در این شرایط، شیوع کرونا نیز مزید بر علت شد تا بحران برگزار نشدن انتخابات و بلاتکلیفی در فوتبال طولانی‌تر شود و در چند وقت اخیر اختلافاتی میان اعضای مختلف هیئت‌رئیسه بروز کرده که موجب برخی حواشی در هنگام انتخاب دبیرکل جدید شد.

پایان مهلت 4 ساله فدراسیون فوتبال
امروز، روزی است که طبق قانون مدیریت چهارساله هیئت‌رئیسه به پایان می‌رسد اما فعلا به علت برگزار نشدن انتخابات، آنها می‌توانند از این چند صباح حضور در فوتبال هم استفاده کنند تا انتخابات ترکیب مدیران این فدراسیون را برای چهار سال دیگر مشخص کند.

طبق اساس نامه کنونی، مدیران فدراسیون می‌توانند تا چهارسال در این مجموعه فعالیت کنند و بعد از گذشت این موعد، باید انتخابات جدید برگزار شود که این موضوع فعلا منتفی است. حال این سؤال مطرح می‌شود که آیا فیفا باید اعضای جدیدی را برای دوران گذار انتخاب کند یا خیر؟

فیفا هیئت‌رئیسه انتقالی تعیین می‌کند؟
حسن غفاری، عضو هیئت‌رئیسه انتقالی فدراسیون فوتبال در سال ۸۶ در گفت‌و‌گو با ایسنا، درباره اتمام قانونی دوران مدیریت هیئت‌رئیسه بر فوتبال و اینکه آیا احتمال انتخاب هیئت‌رئیسه انتقالی وجود دارد یا خیر می‌گوید: نیازی به هیئت‌رئیسه انتقالی نیست. AFC هم در برهه‌ای از این قانون عبور کرد و بن همام ۵ سال مدیریت کرد تا انتخابات این کنفدراسیون از سال جام جهانی به سال بعد منتقل شود. به طور کلی فیفا اصراری بر جابه جایی هیئت‌رئیسه در این قبیل موارد ندارد.

وی ادامه داد: هیئت‌رئیسه می‌تواند از طریق نامه نگاری به فیفا توضیح دهد که به چه علت انتخابات عقب افتاده است. الان هم که به علت مشکلات اساس نامه و شیوع کرونا در جهان، این قبیل مسائل عادی است و فیفا آن را می‌پذیرد.

غفاری همچنین به دوران مدیریت علی کفاشیان اشاره کرد و گفت: البته فکر می‌کنم آقای کفاشیان هم روی هم رفته بیش از هشت سال مدیریت کرد و چند ماه اضافه روی مسند ریاست فدراسیون فوتبال حضور داشت.

عضو هیئت‌رئیسه انتقالی فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: وقتی در سال ۸۶ در اساس نامه این فدراسیون دست برده شد و قوانین به طور غیرقانونی تغییر کردند، فیفا تصمیم بر انتخاب هیئت‌رئیسه انتقالی گرفت تا فوتبال ایران را سروسامان دهد. الان تفاهم و همکاری بین طرفین وجود دارد.

احتمال برگزاری انتخابات در پاییز ۹۹
با توجه به وضعیت کنونی و روند اصلاح اساس نامه، انتخابات تا پاییز سال جاری به طول می‌انجامد و طبق زمانبندی انجام شده از سوی این نهاد، احتمالا انتخابات بین ماه‌های مهر و آبان برگزار شود. با یک حساب سرانگشتی، مدیران فدراسیون فوتبال حدود چهارسال و نیم در این مجموعه حضور خواهند داشت و سپس نوبت انتخابات و ترکیب جدید اعضای هیئت‌رئیسه فرا می‌رسد.

در این میان سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال و به خصوص مهدی تاج توانستند به وعده‌های خود قبل از برگزاری انتخابات در سال ۹۵ عمل کنند یا صحبت آنها با عملشان یکی نبود؟ آیا فوتبال ورشکسته و پر از ایرادهای اساسی همان وعده‌ای بود که به اهالی فوتبال داده شد؟

 


کد مطلب: 421768

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/421768/احتمال-برگزاری-انتخابات-فدراسیون-فوتبال-پائیز-ورشکسته-پر-ایرادهای-اساسی-میراث-مدیران-قبلی

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com