تاریخ انتشاردوشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۹
کد مطلب : ۴۲۱۲۴۹
یک کارشناس اقتصادی گفت: ما می‌توانیم دو برابر بودجه فعلی کشور را فقط از مالیات تأمین کنیم و حتی نیاز به انتشار اوراق هم نداریم چه برسد به استقراض خارجی و پول خام فروشی نفت و امثالهم.
۰
plusresetminus
یک کارشناس اقتصادی: اصلاح نظام مالیاتی 2 برابر بودجه کنونی را تأمین می‌کند
به گزارش بلاغ، محمد مهدی فرد حسینی در پاسخ به اینکه آیا اصلاح بودجه با محوریت افزایش پایه‌های مالیاتی می‌تواند منجر به جبران یا کاهش کسری بودجه شود، گفت: یک محاسبه ساده نشان می‌دهد که جواب این سؤال قطعاً آری است. می‌توان گفت که ما ظرفیت‌های مالیاتی نظیر دریافت مالیات از اقشار برخوردار و مرفه و فراری‌های مالیاتی آنقدر داریم که اگر اینها را زنده کنیم نه تنها کسری بودجه نمی‌آوریم بلکه اضافه بودجه هم می‌آوریم.

وی در پاسخ به اینکه آیا اخذ مالیات از سود ابرسپرده‌های بانکی می‌تواند سبب هدایت نقدینگی موجود در جامعه به سمت تولید شود، گفت: این مالیات‌های تنظیمی که یکی از آنها مالیات بر سود سپرده است، خیلی جالب توجه هستند. در این زمینه آمریکا بیشترین سهم را دارد. 40 درصد از سود سپرده‌ها مالیات می‌گیرد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: آمریکا که یک کشور سرمایه‌دار است به قول خودشان انتهای سرمایه‌داری است، 27 درصد GDP خود دارد مالیات می‌گیرد. حالا ما اگر این رقم را به حدود 20 درصد برسانیم (از حدود شش هفت درصد) مطالعات نشان می‌دهد که درآمد دولتی فقط از مالیات به بیش از 850 هزار میلیارد تومان میرسد. یعنی ما میتوانیم دو دولت جمهوری اسلامی را با آن اداره کنیم.

فردحسینی افزود: اگر متوسط اقتصادی ما نسبت به مالیات به GDP نصف کشورهای اسکاندیناوی باشد، کمتر از آمریکا باشد که یک کشور سرمایه‌داری است، کمتر از خیلی از کشورها باشد، ما می‌توانیم دو برابر بودجه فعلی کشور را فقط از مالیات تأمین کنیم و حتی نیاز به انتشار اوراق هم نداریم چه برسد به استقراض خارجی و پول خام فروشی نفت و امثالهم.

گفتنی است، دو روز پیش نیز میرهادی رهگشای، کارشناس اقتصادی بیان کرده بود: یکی از موانع رونق تولید این است که از تولیدکننده مالیات می‌گیریم ولی از بخش‌های موازی تولید، مالیات نمی‌گیریم. حالا اسم آن بخش‌ها را به صورت کلی می‌شود دلالی، واسطه‌گری یا هر کار غیربهینه دیگری که مثل تولید مالیات نمی‌گیریم، گذاشت.
وی در‌باره امکان کاهش کسری بودجه در صورت اصلاح بودجه با محوریت افزایش درآمدهای مالیاتی نیز گفته بود: در کشورمان هم حتی اگر این میزان مالیاتی که از تولید می‌گیریم را زیاد نکنیم ولی از مابقی گردش مالی‌هایی که در بخش‌های غیرمولد اتفاق می‌افتد مالیات بگیریم، درآمدی خیلی بیشتر از نیاز فعلی دولت، می‌شود کسب کرد.
 
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما