بلاغ به مناسبت فرا رسیدن 26 عیدماه گزارش می دهد/

عید مردگان و دیدار زندگان در مازندران/ تصاویر

تاریخ انتشارشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۲
کد مطلب : ۴۲۱۱۱
عید مردگان که به جشن مردگان نیز گفته می شود از قبیل آئین های ویژه سنتی در مازندران است که از دیرباز و از گذشتگان به نسل های جدید منتقل شده است.
۰
plusresetminus
عید مردگان و دیدار زندگان در مازندران/ تصاویر
به گزارش خبرنگار بلاغ از ساری عید مردگان آئین ویژه سنتی دیگری است که ایرانیان به آن اهمیت فراوان می دهند و برگزاری این جشن نیز که از گذشتگان به نسل های جدید انتقال یافت در مازندران نیز اهمیت ویژه دارد این عید به جشن مردگان  نیز معروف است.
عید مردگان
بر اساس سنت رایج و باورهای مردم در زمان‌های قدیم فریدون پادشاه پیشدادی به خونخواهی پدرش جمشید شاه ضحاک پادشاه را در سرزمین مازندران و در دماوند کوه به بند می‌کشد، مردم خبر این پیروزی را در شب با آتش زدن بوته‌ها به یکدیگر اطلاع می‌دهند. و فردای آن روز با برپایی جشن و مسابقه کشتی این پیروزی را گرامی می‌دارند.
عید مردگان (جشن مردگان) با توجه به آئین های ایرانیان دیروز در روستای سمسکنده علیا بعد از چند سال و امسال نیز به دلیل مناسب نبودن هوا  با 3 هفته تاخیر برگزار شد . و مردم روستا پیرو جوان زن و مرد و کودک و نوجوان در گلزار شهدای این روستا جمع شدند و با شور و شوق خاص این مراسم را برگزار و برای مردگان خود خیرات کردند .
مردم روستا با پخت  آش و انواع حلوا و شیرینی و شکلات و شربت از مهمانان پذیرائی کردند حضور مهمانان از روستا های اطراف ، شهرستان ها و حتی دیگر استان ها این جشن و آئین ایرانی را زیباتر و پر رونق تر کرده بود.
عید مردگان
یکی از ریش سفیدان این روستا در باره چگونگی و زمان برگزاری این جشن ها در گذشته گفت : بیش از 70 سال پیش که ما یاد مان می آید مردم روستای سمسکنده هفته اول سال نو را به این جشن اختصاص می دادند و شیرینی های محلی مانند پیسته گانده، نسری، و پشمک و....را درست می کردند و بر سر مزار عزیزان خود می بردند و از صبح تا غروب در کنار مردگان خود می نشستند و علاوه بر غذای خود برای پذیرائی از مهمانان که از روستا ها و شهرهای مختلف و حتی مهمانانی که از دیگر استان ها در این جشن شرکت می کردند غذا می بردند.
 دعوت از هنرمندان  موسقی سنتی برگزاری مسابقات میان ورزشکاران به ویژه مسابقه کشتی از دیگر برنامه های این جشن ها بود .
عید مردگان
یک جوان 28 ساله نیز در باره برگزاری این جشن ها و آئین های گذشته در این زمان گفت ما بارها از پدر بزرگ ها و مادربزرگ هامون شنیده بودیم که در گذشته چنین جشن هایی در این روستا برگزار می شد اما امروز وقتی خودمان در این جشن شرکت کردیم دلمان نمی خواهد به برگزاری این جشن ها در سال های آینده کم توجهی شود و دوست داریم روزی فرزندان و نوه های ما هم این جشن هارا برگزار کنند و ادامه داشته باشد.
رئیس شورای این روستا با اشاره به استقبال فراوان مردم به ویژه جوانان گفت: این جشن و دیگر آئین های گذشتگان در سال های آینده با نظم و ترتیب و برنامه ریزی بهتری برگزار خواهد شد .
عید مردگان
حسین تند رو: با اشاره به شعار سال و فرمایشات مقام معظم رهبری  افزود : این آئین ها که جزء فرهنگ ما ایرانیان به شمار می آید باید  احیا و به نسل های آینده انتقال داده شود تا گرد فراموشی بر چهره این آئین ها ننشیند.
یادآور می شود : برگزاری این جشن ها و آئین ها علاوه براینکه  نشانه هویت ما ایرانیان است موجب می شود دوستان و آشنایان که با وجود ماشینی شدن زندگی کمتر همدیگر را می بینند در این مراسم ها همدیگر را ملاقات و دیدارتازه کنند ، پس باید به این جشن ها بیشتر توجه شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
سپاه الگویی برای انقلاب‌های آینده جهان
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴