تاریخ انتشاريکشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۱
کد مطلب : ۴۲۱۰۵۸
معاون کل وزارت بهداشت گفت: آمار ما درباره مبتلایان و فوتی‌های کرونا رسمی است و دلیلی نمی‌بینیم که آن را دستکاری کنیم.
۰
plusresetminus
معاون کل وزارت بهداشت: پیش‌بینی دشمنان بر مرگ 3 تا 4 میلیون ایرانی بر اثر کرونا
به گزارش بلاغ، ایرج حریرچی در ارتباط ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران، گفت: در سه هفته اخیر به دلیل رعایت مسائل بهداشتی و درمانی از سوی مردم، فاصله‌گذاری اجتماعی نسبتا مناسب و اقدامات وزارت بهداشت در بیماریابی فعال و مراقبت‌های مناسب درمانی، شاهد موفقیت قابل توجهی در کاهش موارد مبتلا به ویروس کرونا، کاهش موارد بستری و کاهش قابل توجه موارد مرگ و میر بوده‌ایم.

پیش‌بینی ادامه روند نزولی ابتلا و مرگ ناشی از کرونا در کشور
حریرچی افزود: از طرفی به دلیل ملاحظات اقتصادی و ضرورت رفع مشکلات معیشتی مردم، مشابه کشورهای دیگر اعم از اروپایی و آسیایی و آمریکا، شاهد بازگشایی تدریجی مشاغل و کسب و کارها هستیم. پیش‌بینی این است که با روند تدریجی کنونی و احتیاط در بازگشایی‌ها، ‌ رعایت موارد بهداشت فردی و فاصله‌گذاری اجتماعی از سوی مردم و همچنین بیماریابی فعال و انجام تست تشخیصی بیشتر، روند نزولی فعلی و ثبات نسبی فعلی ادامه یابد.

احتمال افزایش موارد ابتلا و بستری در برخی استان‌ها
وی ادامه داد: البته متاسفانه احتمال برخی موارد افزایش ابتلا و افزایش بستری در برخی استان‌ها کماکان وجود دارد. در عین حال تاکید می‌کنم که این روند نزولی و ثبات نسبی شکننده و آسیب‌پذیر است و هرگونه بی‌احتیاطی در تجمعات و بازگشایی‌ها و کمتر رعایت کردن مسائل بهداشت فردی می‌تواند دوباره کشور را با مشکلات قابل توجه در حوزه ویروس کرونا مواجه کند.

بازگشایی اماکن مذهبی و ورزشی در مناطق سفید در صورت تصویب ستاد ملی کرونا
معاون کل وزارت بهداشت در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت مناطق سفید و بازگشایی اماکن مذهبی در این مناطق، گفت: مناطق سفید، زرد و قرمز بر مبنای میزان بستری‌ها یا میزان فوت در هر منطقه طبقه‌بندی می‌شود. تمرکز اصلی ما بر روی مناطق سفید است که مبنای ما در تعیین این مناطق شهرستانی است نه استانی. اگر در جلسه روز یکشنبه ستاد کل مقابله با کرونا تصویب شود، مناطق سفید شهرستان‌هایی خواهند بود که یا در کل آن شهرستان طی ۱۴ روز گذشته کمتر از یک بستری روزانه داشتیم. یعنی در دوهفته کمتر از ۱۴ مورد بستری داشته‌ایم یا به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت شهرستان کمتر از یک بستری داشتیم بنابراین این منطقه از نظر ما سفید تلقی می‌شود و می‌توانیم در این منطقه با رعایت پروتکل‌های مختلف برای اماکن ورزشی، آموزشگاه‌های رانندگی، اماکن مذهبی و... بازگشایی کرده و آنها شروع به فعالیت کنند. البته این موضوع منوط به این است که این موارد در ستاد کل تصویب شود. در این راستا پروتکل‌هایی تهیه شده که بعد از تصویب جزییات آن اعلام می‌شود. به عنوان مثال پیشنهاد اولیه این است که فقط برای نماز جماعت بتوانند به مساجد روند و مهر و جانماز را هم حتما از خانه ببرند، با فاصله مناسب نماز خوانده شود. در وضعیت فعلی هنوز مراسم سخنرانی و... را پیشنهاد نداده‌ایم. اگر روند نزولی ادامه یابد، در همه جا سهل‌گیری و بازگشایی بیشتری انجام می‌شود.

کدام مناطق در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند؟
حریرچی ادامه داد: مناطق قرمز جاهایی است که ما از نظر میزان ابتلا، تعدا بیشتری داریم که فعلا ۷۲ شهرستان قرمز هستند و بقیه مناطق از ۴۴۸ شهرستان موجودمان که نه به آن میزان کم است و نه زیاد، مناطق زرد طبقه‌بندی می‌شوند که با دستور آقای رئیس‌جمهور پروتکل‌ها برای هر سه منطقه آماده شده است. البته وضعیت این مناطق به صورت دینامیک است، نه ایستا. به این معنی که ممکن است منطقه سفید با بی‌احتیاطی تبدیل به منطقه قرمز یا زرد شود. همچنین با رعایت مسائل بهداشت فردی و فاصله‌گذاری اجتماعی مناسب مناطق قرمز و زرد هم می‌تواند تبدیل به منطقه سفید شود.

نحوه جمع‌آوری آمار فوتی‌های ناشی از کرونا
وی در پاسخ به سؤالی درباره نحوه تعیین آمارهای فوتی ناشی از کرونا، گفت: کشورهای مختلف پروتکل‌های متفاوتی در این حوزه دارند. ما هر بیماری را که تست مثبت کرونایی داشته باشد، اعم از بستری و غیر بستری، جزو آمارمان محسوب و اعلام می‌کنیم. ما مانند برخی کشورها نیستیم که به عنوان مثال دیدیم که کشور انگلستان به مدت طولانی بیماران کرونا مثبتی را که در خارج از بیمارستان و در منازل یا در مراکز نگهداری سالمندان و... نگهداری می‌کردند، جزو آمارشان نمی‌آوردند، در حالی که این ۵۰ درصد آمارشان بود. بنابراین در ایران اگر کسی تست مثبت داشته باشد، جزو آمارمان محسوب می‌کنیم.

آمارمان در حوزه فوت از بسیاری از کشورها بسیار شفاف‌تر است
معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: در برخی کشورهای اروپای غربی اگر تست کرونای کسی مثبت باشد و فوت کند و در عین حال این فرد، ‌ بیماری دیگر زمینه‌ای مانند قلبی-عروقی، دیابت، پرفشاری خون و... داشته باشد، ‌این‌ها را از آمارشان حذف می‌کنند، اما ما بررسی می‌کنیم و اگر علت اصلی فوت، کرونا باشد، در آمارمان محاسبه می‌کنیم. بنابراین آمارمان در حوزه فوت از بسیاری از کشورها بسیار شفاف‌تر است.

آمارمان رسمی است
حریرچی ادامه داد: تعدادی هستند که دوست دارند، این جور آمارها را چه درباره میزان ابتلای کادر بهداشتی و درمانی و چه درباره مردم، خیلی بیشتر نشان دهند. وقتی از کشور مبدا خودشان در انگلیس و آلمان اعلام می‌شود که موارد مرگ و میر را به داخل بیمارستان محدود می‌کنیم، خیلی برایشان ناراحت‌کننده نیست، اما در کشور ما اگر فردی اعلام می‌کند که من فکر می‌کنم همسایه‌ام به کرونا مبتلا بوده و فوت کرده، انتظار دارند، ‌وزارت بهداشت آن را جزو آمار حساب کند. آماری که ارائه می‌دهیم، شفاف است. باید توجه کرد در کشور کسانی که مشکوک به بیماری کرونا هستند، ‌به عنوان مورد مشکوک ذکر می‌کنیم که با تشریفات مربوط به بیماری کرونا دفن می‌شوند. بسیاری فکر می‌کنند که باید این موارد را هم جزو آمار کرونا بیاوریم، اما پروتکل سازمان جهانی بهداشت اعلام می‌کند که کسانیکه تست مثبت کرونا داشته باشند، در آمار اعلام شوند. همچنین در اوایل اسفند هم کسانی را که علائم آنفلوآنزا مشابه کرونا داشتند، ‌اعلام کردیم که با پروتکل کرونایی‌ها دفن شوند که دال بر این نیست که آنها کرونا داشته‌اند. آمار ما رسمی است و دلیلی نمی‌بینیم که آن را دستکاری کنیم.

تمسخر آمار
وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره پیک دوم کرونا، گفت: پیش‌بینی وزارت بهداشت با سناریوهای مختلف مطرح شد. یادمان نرفته که بسیاری از افراد از خارج و داخل مرگ سه میلیونی و چهار میلیونی را در ایران پیش‌بینی می‌کردند و ما را تمسخر می‌کردند که پیش‌بینی شما در حد چند هزار نفر است. پیش‌بینی ما این است که روند نزولی فعلا ادامه دارد و با رعایت مسائل بهداشت فردی و فاصله‌گذاری اجتماعی و بازگشایی تدریجی روند نزولی در اردیبهشت و خرداد در کل کشور ادامه یافته و با ثبات خواهد بود. البته در برخی از استان‌ها و شهرستان‌ها ممکن است موارد افزایش ابتلا و گاهی موارد افزایش قابل توجه ابتلا را داشته باشیم، اما به روند نزولی کشور صدمه قابل توجهی نخواهد زد.

احتمال ابتلای دوباره به کرونا؛ آری یا خیر؟
معاون کل وزارت بهداشت در پاسخ به سؤالی درباره ماندگاری ویروس کرونا در چشم حتی بعد از بهبودی، گفت: آنچه مهم است، این است که در اکثر کسانی که مبتلا شده‌اند، ویروس از بین رفته است. گزارشاتی وجود دارد در برخی کشورها آزمایش دوباره در افراد بهبودیافته مثبت شده است. البته عمده این افراد علامتی پیدا نکردند و فقط تست‌شان مثبت شده است. اکنون دو نظر در این زمینه وجود دارد؛ یکی اینکه بقایای باقی مانده و مرده ویروس قبلی در افرادی است که مجددا تست‌شان مثبت شده و دوم اینکه ویروس هنوز در آنها زنده است و می‌تواند بیماری‌زا باشد. باید منتظر بمانیم و ببینیم که نتیجه چه می‌شود، اما مسلم این است که در کسانی که مجددا مبتلا شده‌اند، ‌موارد فعال بیمار مشاهده نشده است.

کرونا هنوز داروی اختصاصی ندارد
حریرچی درباره تولید دارویی برای درمان بیماری کرونا، اظهار کرد: شفاف می‌گویم که فعلا در هیچ کجای دنیا داروی جدیدی که موثر بر کرونا باشد، کشف نشده است.

حمل‌ونقل عمومی از اماکن خطرناک به لحاظ ابتلا به کرونا
وی درباره موضع وزارت بهداشت درباره اظهاراتی مبنی بر لغو طرح ترافیک، گفت: موضع وزارت بهداشت به صورت انفرادی نیست، بلکه با هماهنگی با دستگاه‌های دیگر اعلام می‌شود. آنچه برای ما مهم است، این است که حمل‌ونقل عمومی جزو جاهای خطرناک برای انتقال بیماری است.

خصوصا اگر درآن پروتکل بهداشتی رعایت نکنند. در شرایطی که مجبوریم بازگشایی‌ها را انجام دهیم، حمل‌ونقل انفرادی با وسیله شخصی می‌تواند جزو جاهای امن باشد. اگر طرح ترافیک گذاشته شود، باعث می‌شود که همین درصدی هم که از خودروی شخصی استفاده می‌کنند یا کسانیکه از تاکسی‌های اینترنتی استفاده می‌کنند، به حمل‌ونقل عمومی منتقل شود. البته لغو طرح ترافیک هم منجر به مشکلاتی مانند افزایش ترافیک در سطح شهر شده و مرکز شهر از نظر پارکینگ ظرفیت ندارد. قاعدتا در دوران کرونایی نه ما می‌توانیم در مواردی مانند طرح ترافیک به صورت انفرادی نظر دهیم و نه دستگاه‌هایی که مستقیما در این زمینه مسئولند، بلکه باید باهم تبادل نظر کنیم تا آنچه که مبتنی بر خرد جمعی است، تصمیم‌گیری شود.
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴