تاریخ انتشارپنجشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۷
کد مطلب : ۴۱۹۶۶۸
عضو هیئت مدیره جامعه صنعت کفش گفت: میزان قاچاق کفش بین سال‌های ۹۲ تا ۹۷، سالانه ۳۳۷ میلیون دلار بوده که تقریبا ۲۵ برابر واردات قانونی این کالا شده است.
۰
plusresetminus
یک مسئول: قاچاق کفش ۲۵ برابر واردات قانونی بوده است
به گزارش بلاغ، علی لشکری متوسط صادرات کفش در پنج سال گذشته را ۱۰۵ میلیون دلار عنوان کرد و افزود: صادرات این کالا در ۹ ماهه سال ۱۳۹۸ تقریبا نصف کل صادرات کفش در سال ۱۳۹۷ بوده که نشان دهنده کاهش صادرات این کالاست.

وی ادامه داد: در سال ۲۰۱۸ واردات کفش ۱۵ کشور همسایه معادل 8/5 میلیارد دلار بوده که ایران فقط ۱۰ درصد این بازار را به خود اختصاص داده است. همچنین کشورهای اوراسیا در پنج سال گذشته حدود 5/5 میلیارد دلار واردات کفش داشتند که از این مقدار،‌ معادل ۴۵۷ هزار دلار کفش از ایران به این کشورها صادر شده است؛ به عبارت دیگر از هر ۱۰۰ هزار دلار واردات کفش به این کشورها، هشت دلار آن متعلق به ایران است. البته متوسط قیمت کفش صادراتی در سال گذشته ۲۲ درصد کاهش یافت که علت آن افزایش نرخ ارز بود.

عضو هیئت مدیره جامعه صنعت کفش افزود: ظرفیت‌های خالی در صادرات صنعت کفش ایران وجود دارد که بیشتر آن  در همسایگی ماست و برای توسعه بازار نیازی نیست که حتما به کشورهای دور مثل استرالیا و اروپا صادرات داشته باشیم.

لشکری، بروکراسی‌های سنگین اداری، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌هایی که از دی ماه سال ۹۶ برای صادرکنندگان در نظر گرفته شده را از عوامل اصلی کاهش صادرات کفش عنوان کرد و گفت: برای مثال با وجود اینکه بازار کفش عراق طی هفت سال گذشته ۷۶ درصد بزرگتر شده، سهم ایران از ۲۳ درصد در سال ۲۰۱۲ به ۱۵ درصد در سال ۲۰۱۸ کاهش پیدا کرده، در حالی که سهم چین طی این مدت از ۱۳ به ۵۱ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: همچنین بیشتر صادرات کفش ایران به کشورهای همسایه از جمله عراق و افغانستان است و صادرکنندگان با وجود اینکه از بازگشت ارز حاصل از صادرات استقبال می‌کنند، اما امکانات بازگشت ارز از این کشورها از طریق مجاری قانونی وجود ندارد.

به گفته عضو هیئت مدیره جامعه صنعت کفش، اطلاعات جهانی نشان می‌دهد که بین سال‌های ۹۲ تا ۹۷  به طور متوسط سالانه ۳۳۷ میلیون دلار کفش وارد ایران شده که اگر متوسط واردات قانونی در این سال‌ها را ۱۳/۳ میلیون دلار در نظر بگیریم، میزان قاچاق کفش هم بین این سال‌ها تقریبا ۲۵ برابر واردات قانونی این محصول بوده است.
 
منبع : ایسنا،
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴