تاریخ انتشاردوشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۹
کد مطلب : ۴۱۹۲۳۹
رئیس ‌اتاق بازرگانی تهران در واکنش به معدوم‌سازی جوجه‌های یک روزه نوشت: احتمالاً چند ماه آینده نتیجه معدوم‌سازی امروز، باعث کمبود مرغ و افزایش قیمت برای مصرف‌کننده خواهد شد.
۰
plusresetminus
رئیس ‌اتاق بازرگانی تهران: نتیجه معدوم‌سازی جوجه‌ها گرانی مرغ در آینده است
به گزارش بلاغ، مسعود خوانساری در واکنش به خبر معدوم‌سازی جوجه‌های یک‌روزه در پیام توییتری تصریح کرد: چند روزی است کلیپی در مورد از بین بردن جوجه‌های یک‌روزه در فضای مجازی منتشر شده و دیدن این صحنه‌ها مردم را آزرده‌خاطر کرده است. متاسفانه بازار مرغ تابع عرضه و تقاضا نیست بلکه به دلیل قیمت‌گذاری دولتی کاملا تحت تاثیر نظام غیر رقابتی قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر به خاطر کاهش قیمت مرغ و افزایش قیمت خوراک پرورش جوجه برای مرغدار صرفه‌ناپذیر شده و معدوم‌سازی صورت گرفته است و احتمالاً چند ماه آینده نتیجه معدوم‌سازی امروز، باعث کمبود مرغ در بازار خواهد شد و افزایش قیمت مرغ برای مصرف‌کننده رقم می‌خورد.

رئیس ‌اتاق بازرگانی تهران در پایان این پیام راهکار این مشکل را این دانست که دولت دست از دخالت برداشته و اجازه دهد بازار تحت نظر تشکل‌های مربوطه روند منطقی را طی کند، در این صورت شاهد این نوع معدوم‌سازی‌ها یا افزایش قیمت نخواهیم بود.

از سوی دیگر، رئیس ‌انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان در واکنش به معدوم‌سازی حجم گسترده‌ای از جوجه‌های یک‌روزه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر گفت: شیوع ویروس کرونا باعث شده مشکلاتی که صنعت مرغداری از سال ۹۸ با آن مواجه شده بود، بیشتر شود و به بحرانی شدن شرایط صنعت بینجامد. برای شش ماهه اول سال ٩٩ پیش‌بینی متوسط تولید جوجه یک‌روزه ١٣٤ میلیون قطعه در ماه بود که همین میزان تولید در شرایط عادی ١٣ میلیون قطعه مازاد دارد چه برسد به الان که با شیوع کرونا و کاهش مصرف نیز مواجه هستیم.

مجید موافق قدیری با بیان اینکه طی سالیان متمادی، متوسط رشد مصرف پنج درصد بوده است، افزود: سؤال اینجاست که چگونه میزان مصرف از سال ۹۷ تا ۹۹ بیش از ۱۸ درصد رشد داشته است؟

این فعال بخش خصوصی با ‌اشاره به اینکه این میزان حذف و معدوم‌سازی جوجه یک‌روزه مشکلی را از صنعت حل نخواهد کرد، گفت: شیوع کرونا آسیب زیادی به تقاضا زده و مصرف حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است، بنابراین تولید جوجه یک‌روزه در شش ماهه اول امسال باید به حدود ۱۰۰ میلیون قطعه در ماه کاهش یابد.

وی افزود: تولید هر جوجه یک‌روزه در ایران حدود دو هزار تومان هزینه دارد بنابراین معدوم‌سازی ۱۵ میلیون قطعه جوجه به معنای نابودی۳۰ میلیارد تومان سرمایه ملی است که بیش از ۹۰ درصد این سرمایه یارانه و ارز ۴۲۰۰ تومانی به آن تخصیص داده شده است.
 
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴