کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

هندبال در سال ۹۸ از نگاه رییس فدراسیون

14 فروردين 1399 ساعت 10:50

رییس فدراسیون هندبال در مورد اقداماتی که در سال ۹۸ در فدراسیون رخ داده است توضیحاتی داد.



به گزارش بلاغ، هندبال ایران در سال ۹۸ روزهای خوب و بدی را پشت سر گذاشت. علیرضا پاکدل رییس فدراسیون هندبال در گفت و گویی در مورد بخشی از اقدامات این فدراسیون توضیحاتی را ارایه داد که در ادامه می خوانید.
* برگزاری تعداد زیادی از انتخابات هیات های استانی هندبال در سال ۹۸
رییس فدراسیون هندبال در مورد انتخابات هیات های استانی اظهار کرد: زمانی که آمدم تعداد زیادی از استان‌ها با سرپرست اداره می شد. بعد از به ریاست رسیدن هم دوران مدیریت چند رییس دیگر به پایان رسید. در این سال که گذشت حدود ۱۲ مجمع انتخاباتی برگزار کردیم. یک هفته مانده به پایان سال انتخابات هیات استان تهران را که ۲ سال بدون رییس بود را نیز برگزار کردیم. چندین سفر به استان‌های کشور برای برگزاری مجامع سالیانه و بازدید داشتیم. با استاندارهای هر استان و مدیران کل جلسه برگزار کردیم. مشکلات آنها را بررسی کردیم و سعی کردیم تا مشکلات برطرف شود. از روسای هیات ها در هیات رئیسه استفاده کردیم چون آن ها در خط مقدم هستند و می خواستیم در تصمیمات فدراسیون نقش داشته باشند.
* پرداخت کامل بودجه ‌به روسای هیات‌های هندبال
پاکدل در ادامه در مورد پرداخت بودجه به هیات‌های استانی گفت: بودجه‌ای که وزارت ورزش برای استان‌ها پرداخت می‌کند را به آن‌ها واریز کردیم. همچنین تعداد ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ توپ سالنی و چندین توپ ساحلی بین استان‌ها توزیع شد. سال‌ها بود که توپ ساحلی نو وارد نشده بود. این توپ‌ها خیلی هم گران است.
* دیدار با حسن مصطفی و روسای فدراسیون هندبال سایر کشورها
وی در خصوی ضور در اجا جهانی سوئد گفت: در اجلاس جهانی سوئد با روسای فدراسیون‌های کشورهای مختلف صحبت کردم. جلسات سنگینی با حسن مصطفی رییس فدراسیون جهانی هندبال داشتم. روز اول که مرا دید بسیار متعجب بود که چرا هر سال با چهره جدیدی از ایران در اجلاس جهانی روبه رو می‌شود. آن‌ها ذهنیت بدی از این بابت نسبت به ایران پیدا کرده بودند. توضیح دادم که در انتخابات رسمی به عنوان رییس انتخاب شدم و آن‌ها هم آرزو کردند تا ثبات در هندبال ایران شکل بگیرد. راجع به هندبال ایران و علاقه مندان به این رشته صحبت کردم. در این اجلاس نیز قول ها مساعدت های زیادی را راجع به میزبانی، خرید توپ و غیره گرفتم. قول مساعد ۳۰۰ توپ ساحلی برند اصلی و چندین توپ سالنی به ما داده شد که معادل هزینه‌ای بالغ بر ۴۰۰ میلیون تومان بود. در سفر به کویت در حین مسابقات قهرمانی آسیا با هماهنگی‌های لازم توانستیم توپ ها را وارد کشور کنیم و بخشی از آن‌ها را توزیع کردیم.
* برگزاری اولین دوره کلاس B جهانی برای بانوان هندبال
رییس فدراسیون هندبال در مورد کلاس جهانی هندبال گفت: برای اولین بار بعد از انقلاب اسلامی کلاس b جهانی را برای بانوان با حضور مدرس جهانی برگزار کردیم. مدرس جهانی رییس طرح هندبال فدراسیون جهانی بود. خوشبختانه بازخورد خوبی در جامعه هندبال و مربیان ما داشت. همه مربیان از این کلاس استقبال کردند و کسانی که در آزمون قبول شدند برای اولین بار مدرک b جهانی گرفتند. 
* مجوز برگزاری مسابقات هندبال IHf trophy
وی گفت: مجوز برگزاری مسابقات هندبال IHF trophy را گرفتیم و پیگیر آن هستیم. این مسابقات برای کشورهایی است که جزو تیم‌های نخست قاره خود نیستند و هزینه این مسابقات صفر تا ۱۰۰ حتی هزینه پرواز به عهده فدراسیون جهانی است. با توجه به اینکه هندبال بانوان ما عقب است و جزو ۴-۵ تیم برتر آسیا نیست قول هایی برای برگزاری این مسابقات به ما داده شده است. مسابقات IHF Trophyدر کشورهای در حال توسعه هر سال توسط فدراسیون جهانی هندبال در دو مرحله برگزار می‌شود. 
* مجوز برگزاری کلاس جهانی مربیگری هندبال سالنی و ساحلی برای مردان
پاکدل اظهار کرد: همچنین مجوز برگزاری کلاس پیشرفته برای مردان را نیز گرفتیم. قرار بود کلاس‌ها اردیبهشت انجام شود اما به دلیل کرونا لغو شد و در زمان دیگری انجام خواهد شد. این کلاس قرار بود به مربیگری مدرس بزرگ ایسلندی انجام شود. در بخش ساحلی نیز قرار است دوره مربی گری داشته باشیم.
* گرفتن میزبانی مسابقات هندبال جوانان آسیا
رییس فدراسیون هندبال گفت: به دنبال تاکید وزارت و کمیته برای گرفتن میزبانی توانستیم میزبانی مسابقات قهرمانی آسیا جوانان را بگیریم. می‌دانید که عربستان و بحرین که جزو تیم‌های برتر در هندبال هستند و ارتباط خوبی با ما ندارند و نمی‌گذارند میزبانی ها به ما برسد. ما صحبت کردیم و خواستیم در سال بعد یک میزبانی داشته باشیم. گفتیم اگر میزبانی یک رده به ایران ندهند هندبال ایران از هم پاشیده می‌شود و هیچ انگیزه‌ای نمی‌ماند. حتی تا دقیقه ۹۰ قرار بود مسابقات قهرمانی آسیا و انتخابی جهان ۲۰۱۹ را به ما بدهند که شیخ احمد رییس کنفدراسیون آسیا دستور داد این میزبانی به کویت داده شود. چون به ما قول میزبانی داده بودند در نهایت میزبانی جوانان آسیا را به ما دادند. بعد ۸ سال توانستیم میزبانی بگیریم. اکنون به خاطر شیوع کرونا همه مسابقات تحت تاثیر قرار گرفته و به تعویق افتاده است هنوز زمان برگزاری مسابقات به ما اعلام نشده است. باید مکاتبه کنیم تا ببینیم وضعیت چه خواهد شد.
* رفع بدهی سنگین مالیاتی فدراسیون هندبال
وی گفت: من درست است که نایب رییس فدراسیون هندبال بودم اما واقعا از بدهی مالیاتی اطلاعی نداشتم. می‌دانستم فدراسیون از جام ریاست جمهوری بدهی دارد اما از بدهی مالیاتی سال ۹۱ تا ۹۵ که به خاطر پر نکردن اظهار نامه مالیاتی ایجاد شده بود خبر نداشتم. سال ۹۶ هم بدهی مالیاتی داشتیم که با دارایی صحبت و رایزنی کردیم. بخشی از آن بخشیده شد و مابقی را قسطی پرداخت کردیم. بدهی سال ۹۷ نیز قبل سال پرداخت کردیم و هیچ گونه بدهی نداشتیم. برای بدهی مالیاتی سال ۹۱ تا ۹۵ هم چندین بار صحبت کردیم و امیدواریم موضوع حل شود.
* پرداخت مطالبات داوران هندبال
پاکدل گفت: داوران هندبال چندین سال اضافه حقوق نداشتند. ما حق الزحمه آن ها را ۲۰ درصد افزایش دادیم و تمام مطالباتشان را پرداخت کردیم. آن‌ها مطالباتی مربوط به سال ۹۷ داشتند که ۷۰ تا ۸۰ درصد آن مبلغ را نیز پرداخت کردیم. 
* استفاده از چند اسپانسر برای کاهش هزینه‌های فدراسیون هندبال
رییس فدراسیون هندبال گفت: توانستیم یک اسپانسر بگیریم تا کل هزینه تیم ملی را برای اردو از ایران به ترکیه پرداخت کند. همچنین لباس تیم ملی در مسابقات انتخابی المپیک نیز با کمک اسپانسر خریداری شد. کمک‌های ریز و درشت زیادی از سایرین گرفته شد. با رایزنی هایی که برای اردوهای قطر انجام شد بار مالی سنگینی از دوش فدراسیون برداشته شد. حتی با رایزنی هایی که با رییس فدراسیون قطر داشتیم هزینه رفت و برگشت (بلیت هواپیما) را نیز از قطر گرفتیم. مدیریت هزینه کردیم و آورده های خوبی برای فدراسیون هندبال داشتیم.
* یک تار مو تا جهانی شدن تیم ملی هندبال
وی گفت: زمانی که آمدم یک سال تیم ملی تعطیل بود. زمانی تا مسابقات انتخابی المپیک نداشتیم. حتی در ابتدا تصمیم داشتم تیم برای انتخابی المپیک اعزام نشود اما با صحبت‌هایی که با مسئولان داشتیم به این نتیجه رسیدیم تیم را اعزام کنیم. به نظرم تیم ملی هم در انتخابی المپیک و هم در انتخابی جهان بدشانسی آورد. می‌توانستیم جزو چهار تیم باشیم. برای مربی تیم ملی اعتقاد دارم باید به مربی ایرانی بها داده می شد. از طرفی زمانی برای اردوی تدارکاتی نداشتیم. تیمی که می‌خواهد جهانی شود باید یک سال یا یک سال و نیم قبل برنامه ریزی داشته باشد. ظرف ۵ ماه نمی توان اتفاق خاصی را رقم زد. ما اندازه یک تار مو تا جهانی شدن فاصله داشتیم. نکته مهم این بود که لژیونرها را جمع کردیم.
 لژیونرها مشکل دارد  ITC *
وی گفت: بعد حدود ۶ سال توانستیم بحث لژیونر ها را ببندیم. هندبالیست هایی که چند سال پیش لژیونر شدن ITC شان نامحدود صادر شده و آن‌ها تنها در زمان‌هایی که در تقویم جهانی ثبت شده می‌توانند تیم ملی را همراهی کنند. ما قبل مسابقات آسیایی با باشگاه های آنها مکاتبه کردیم ولی چون در کوران مسابقات باشگاهیشان بود اجازه حضور در اردوها به آنها داده نشد. این مشکلی است که در سالهای اخیر به تیم ملی ضربه زده است. ما بازیکنان را در مسابقات و اردوها کامل در اختیار نداشتیم. کره، بحرین، کویت و ژاپن لژیونر ندارند و همه بازیکنان همیشه در کنار هم هستند. فقط ایران است که تعداد زیادی لژیونر دارد و یکی از دلایلی که در سالهای اخیر نتوانستیم نتیجه بگیریم همین است. بازیکنان کنار هم نیستند و نمی‌توانند هماهنگ شوند. ما این مشکل را رفع کردیم و از این به بعد باید ITC  برای لژیونرهای جدید محدودیت هایی داشته باشد.
* تیم ملی هندبال ساحلی سوم شد
تیم ملی هندبال ساحلی ما باید به فینال می رفت. در تورنمنت اصفهان چندین بار عمان را برده بود. تیم ملی هندبال ساحلی نتوانست به فینال برسد و شانس جهانی را از دست داد.
* انتخاب سرمربی و واکاوی تیم ملی هندبال
پاکدل گفت: بنا داشتیم کمیته فنی را برگزار کنیم تا نتیجه تیم ملی را در قهرمانی آسیا و انتخابی المپیک بررسی کنیم. همچنین برای مسابقات آسیایی آینده تصمیم گیری کنیم که به دلیل شیوع کرونا انجام نشد. باید برای مسابقات آتی از اکنون برنامه بریزیم و مشخص کنیم که گزینه سرمربی تیم ملی ایرانی باشد یا خارجی. همچنین باید برای خلایی که در هندبال ایجاد شده برنامه ریزی کنیم. پشتوانه سازی برای تیم ملی نشده و باید این خلا را پر کنیم.
* ساخت خوابگاه و تعمیرات 
وی  در مورد تجهیز خوابگاه گفت: در بخش مسائل عمرانی نیز اقداماتی انجام دادیم. تعمیرات سقف و کف سالن و تعمیر خوابگاه تیم ملی را انجام دادیم. ما دو سوئیت برای کادر فنی تجهیز کردیم تا از هتل و خوابگاه بی نیاز باشیم. 
* استعدادیابی اقدام مهم فدراسیون هندبال
او گفت: از مهمترین نکته در فدراسیون من استعدادیابی است. اهالی هندبال باید صبر و حوصله به خرج دهند. باید اصولی کار شود. کمیته استعدادیابی اقدام مهم ما است. یک برنامه کوتاه مدت سه ساله داریم که کار را شروع کردیم. بعد از المپیاد استعدادهای برتر انها را رها نکردیم. کشور را به ۴ منطقه تقسیم و برای آنها اردو برگزار کردیم. استعدادها را با شاخصه های جهانی و آسیایی رصد و استخراج کردیم. تمام آیتم ها برای انتخاب آنها به کار گرفته شده است. به جرات می گویم در رده‌های سنی ۴ تیم آماده داریم که برای آنها برنامه ریزی کردیم. قطعا آنها را رها نخواهیم کرد. ما تیم نونهالان را به سرمربیگری رهبری نیز تشکیل خواهیم داد. قرار بود اردوها از اسفند آغاز شود که به دلیل کرونا تعطیل شد. 
* اقدام برای پشتوانه سازی در بخش داوری هندبال
پاکدل افزود: در بحث داوری اتفاقات خوبی را شاهد بودیم. داوران هندبال مسابقات آسیایی و مهمی را سوت زدند. امیدواریم بتوانیم داوران خوبی را برای حضور در مجامع بین المللی پشتوانه سازی کنیم. 
* لیگ برتر ۹۷ با کیفیت برگزار شد
وی گفت: هر چند در برگزاری لیگ برتر دچار چالش شدیم و دو مسابقه مهم انتخابی المپیک و قهرمانی آسیا باعث وقفه در لی بود اما معتقدم لیگ با کیفیتی داشتیم. نتایج تیم‌ها خیلی به هم نزدیک بود و سطح کیفی لیگ نسبت به قبل بهتر بود. باید ببینیم در ادامه مسابقات لیگ برتر چه خواهد شد. 
* پخش زنده مسابقات لیگ برتر هندبال
وی گفت: اکثر مسابقات لیگ برتر هندبال پخش زنده شد که اتفاق خوبی بود. برای اولین بار یکی از مسابقات لیگ برتر بانوان نیز از جام جم پخش شد. اینها سبب انگیزه بازیکنان و باعث دلگرمی اسپانسرها شد. همچنین مسابقات قهرمانی آسیا از شبکه ورزش پخش شد. اکثر هفته ها مسابقات لیگ از شبکه های استانی نیز پخش می شد. اینها به هندبال بسیار کمک خواهد کرد و امیدواریم در سال آینده نیز ادامه داشته باشد. 
* حمایت کمیته و وزارت از هندبال
پاکدل گفت: در سال گذشته هم وزیر ورزش و هم رییس کمیته ملی المپیک نگاه مثبت به هندبال داشتند و واقعا به هندبال کمک کردند. سلطانی فر گفت که می توان به آینده هندبال امیدوار بود و می توان در ۴ یا ۵ سال آینده هندبال را به سطح یک آسیا رساند. ان ها شرایط هندبال را درک کردند. انصافا هم کمیته و هم وزارت با وجودی که سال سختی بود کمک رسان هندبال بودند که باید همینجا از آن ها تشکر کرد. امیدوارم که بتوانیم در سال آینده با کمک خانواده هندبال، وزارت، کمیته و رسانه ها اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.
 


کد مطلب: 417388

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/417388/هندبال-سال-۹۸-نگاه-رییس-فدراسیون

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com