تاریخ انتشارسه شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۳
کد مطلب : ۴۱۵۷۶۷
سونامی کرونا آمریکا را درنوردیده و 34 ایالت این کشور را درگیر خود کرده است و این در حالی است که «دونالدترامپ» همچنان آماج شدیدترین انتقادات به خاطر عملکرد دولت خود در مخفی کاری اخبار مربوط به شیوع کرونا در کشور است.
۰
plusresetminus
ورود کرونا به 34 ایالت آمریکا /سناتور مورفی: ترامپ اطلاعات غلط می‌دهد
به گزارش بلاغ، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان به جز چین همچنان سیر سعودی دارد و بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی این ویروس در 106 کشور جهان مردم را درگیر خود کرده است. آخرین آمارهای رسمی از شمار مبتلایان به ویروس کرونا در سرتاسر جهان 109271 نفر اعلام شده است. همچنین 3816 نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند و 32176 نفر نیز بهبود یافته‌اند. تخمین زده می‌شود که ۶۵ میلیون نفر در دو کشور چین و ایتالیا در قرنطینه به سر می‌برند.از سوی دیگر بنا به اعلام سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) 300 میلیون کودک در سراسر جهان به دلیل شیوع ویروس جدید کرونا و تعطیلی مدارس، موقتا از تحصیل محروم شده‌اند. یونسکو آمار محرومیت 300 میلیون کودک از حضور در مدرسه را «بی سابقه» توصیف کرده است.

انتقاد از دروغ‌های کرونایی ترامپ
کرونا در آمریکا نیز ایالت به ایالت پیش می‌رود. به دنبال تسریع شیوع کرونا در آمریکا، مسئولان بهداشت این کشور اعلام کردند دست‌کم 34 ایالت آمریکا درگیر ویروس کرونا شده‌اند و تعداد مبتلایان به این ویروس به 565 نفر و قربانیان به 21 تن افزایش یافت. در هشت ایالت این کشور نیز حالت فوق‌العاده اعلام شد.بر این اساس، ایالت‌های واشنگتن، کالیفرنیا، فلوریدا، نیویورک، اورگن، ایندیانا، کنتاکی و مریلند در پی شیوع ویروس کرونا وضع اضطراری اعلام کردند. مقام‌های بهداشت آمریکا اعلام کردند که کیت‌های تست کرونا را تا پایان هفته جاری برای ۴۰۰ هزار نفر ارسال خواهند کرد و در هفته‌های آینده افراد بیشتری تحت آزمایش ابتلا به ویروس کرونا قرار خواهند گرفت.

انتقادات به عملکرد دولت ترامپ نیز در آمریکا بالا گرفته است. سناتور «کریس مورفی» که عضو دموکرات دو کمیته بهداشت و روابط خارجی مجلس سنای آمریکا است نیز با انتقاد شدید از دروغگویی کرونایی ترامپ تاکید کرد «او دارد به مردم آمریکا دروغ می‌گوید».

وی در در توئیتر نوشت: «من معمولا درباره کارهای ترامپ مثل اعتیادش به بازی گلف اهمیت چندانی نمی‌دهم اما ‌ای مرد جدا چه کار داری می‌کنی؟ ویروس (کرونا) در حال گسترش است، بازارها دارند سقوط می‌کنند، سعودی‌ها دارند بازارهای نفت را به توپ می‌بندند، سوریه دارد می‌سوزد و آخر هفته‌ات را اینطور (با گلف بازی) گذراندی، لعنت به تو.».

مورفی در مصاحبه با برنامه «در پیشگاه ملت» شبکه سی‌بی‌اس نیز در انتقاد از مواضع ترامپ گفت: «رئیس‌جمهور یک فرهنگ (ارائه) اطلاعات غلط را ایجاد کرده است، فرهنگی که در آن هیچ کسی (در دولتش) نمی‌خواهد به او خبرهای بد بدهد».وی افزود: «اگر ما می‌خواهیم واقعا درباره چیزی که باعث ایجاد هراس در کشور (آمریکا) شده است حرف بزنیم باید از دولتی صحبت کنیم که با مردم درباره گستره شیوع کرونا و تبعاتی که می‌تواند برای آمریکایی‌ها داشته باشد، صادق نیست».

بی اعتنایی ترامپ به نگرانی مردم
ترامپ که به دلیل سهل‌انگاری در برخورد با ویروس «کرونا» مورد انتقاد قرار گرفته، بار دیگر به آمار بالای مرگ و میر ناشی از آنفلوآنزا در آمریکا‌اشاره کرد و گفت: میزان تلفات کرونا در قیاس با آنفلوآنزا بسیار پایین است.
«دونالد ترامپ» روز دوشنبه تلویحا از خودداری دولت او از اعلام تعطیلی مراکز عمومی برای جلوگیری از گسترش ویروس «کرونا» جدید (کووید-۱۹) دفاع کرد. وی در توئیتر نوشت: «پارسال ۳۷۰۰۰ آمریکایی بر اثر ابتلا به آنفلوآنزای معمولی مردند. متوسط، هر سال بین ۲۷۰۰۰ تا ۷۰۰۰۰ نفر. هیچ‌جا تعطیل نشده و زندگی و اقتصاد پیش می‌رود.».ترامپ ادامه داد: «تا این لحظه، ۵۴۶ مورد تأییدشده ویروس کرونا و ۲۲ مورد مرگ وجود دارد. در این مورد فکر کنید.»

در حالی که ترامپ امسال باید برای ادامه حضور در کاخ سفید در انتخابات ریاست‌جمهوری با دموکرات‌ها رقابت کند، شیوع ویروس کرونا و آثار منفی آن بر نمودارهای اقتصادی آمریکا، به چالشی جدی برای ترامپ بدل شده است.در روزهای گذشته شاخص‌های بورس در آمریکا با افتی بی‌سابقه از زمان بحران مالی در سال ۲۰۰۸ رو‌به‌رو شده و برخی پیش‌بینی کرده‌اند که اقتصاد این کشور در سال جاری میلادی وارد رکود می‌شود. ترامپ در تلاش برای کاستن از آثار منفی کرونا، تلاش کرده این ویروس را مسئله‌ای نه چندان مهم جلوه دهد. وی با بیان این ادعا که دولت فدرال به خوبی در حال کنترل شیوع این ویروس است، دموکرات‌ها و رسانه‌های جریان اصلی را به سوءاستفاده سیاسی از این مسئله متهم کرده است.

همزمان ترامپ بدون توجه به انتقادات در پیامی توئیتری در این خصوص گفت: «ما برای مقابله با حملات ویروس کرونا در کاخ سفید برنامه کامل و دقیقی در نظر گرفته‌ایم. ما از مدت‌ها قبل، مرزهایمان را در برخی نقاط مسدود کرده‌ایم که این امر یک موهبت بود».وی ادامه داد: «معاون رئیس‌جمهوری (مایک پنس) عملکرد بسیار عالی داشت. رسانه‌ها و اخبار جعلی تمام تلاش خود را می‌کنند که کار ما را بد جلوه دهند. جای تأسف است». تسریع شیوع کرونا در ایالات متحده آمریکا موجی از نگرانی را در سراسر این کشور به وجود آورده است به طوریکه روز یک شنبه روزنامه انگلیسی «دیلی میل» بر اساس یکسری اسناد محرمانه گزارش کرد که بیمارستان‌های آمریکا در حال آماده شدن برای پذیرش ۹۶ میلیون بیمار مبتلا به کرونا و مرگ نیم میلیون نفر بر اثر ابتلا به این ویروس ناشناخته در ایالات متحده آمریکا آماده می‌شوند.

آمادگی برای بدترین شرایط در انگلیس
همزمان با افزایش آمار ابتلا به کرونا و مرگ دو نفر در انگلیس هفته‌نامه ساندی تایمز گزارش داد؛ دولت لندن در حال تدارک برای مواجهه با احتمال مرگ ده‌ها هزار نفر در این کشور است. این نشریه انگلیسی افزود؛ در جلسات توجیهی دولت پیش‌بینی می‌شود 80 درصد جامعه انگلیس به کرونا مبتلا شده که از این رقم 100 هزار نفر جان خود را از دست خواهند داد. بر همین اساس وزارت مسکن دستورالعملی را برای شهرداری‌ها صادر و اعلام کرده که هرکدام باید چه میزان مرگ و میر بر اثر کرونا را مد نظر قرار دهند.

به گزارش تسنیم یک منبع موثق و نزدیک به دولت در این باره به ساندی تایمز گفت؛ همه این ارقام را به وقوع بدترین حالت نسبت می‌دهند اما کارشناسان می‌گویند که این پیش‌بینی‌ها حقیقی و رخ خواهد داد. همچنین یک کارگزار دولت، پیش‌بینی 100 هزار نفر مرگ ومیر بر اثر ابتلا به کرونا را «نسبتا واقعی» توصیف کرد.

به گزارش ساندی تایمز، دولت تلاش می‌کند تا بدون ایجاد وحشت در جامعه، مردم را برای مواجهه با بدترین شرایط آماده کند. این در حالی است که آنها نگران آثار منفی کرونا در سطوح مختلف جامعه و به ویژه بر اقتصاد هستند. گزارش‌ها حاکی است که شهرداری‌ها طرح کاهش خدمات عمومی از جمله جمع آوری زباله‌ها را برای تمرکز روی بحران کرونا در دستور کار قرار‌داده‌اند. همچنین به دنبال شیوع کرونا شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای تسکو در انگلیس فروش برخی مواد غذایی و بهداشتی خود را جیره‌بندی کرد. این شرکت که بزرگترین شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای در انگلیس است به خاطر خرید بیش از‌اندازه مشتریان فروش مواد غذایی و ژل‌های ضدعفونی‌کننده را جیره‌بندی کرده است.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما